Nielsen: Kvalita obsahu ovlivňuje pamatovatelnost připojené reklamy

Výzkumníci ze společnosti Nielsen zkoumali, zda kvalita televizních pořadů ovlivňuje, jak si lidé pamatují reklamu. Studie probíhala už od roku 2009 v celkem 34 televizních sítích, a byly během ní prozkoumány efekty více než 70 tisíc reklam vysílaných v průběhu více než 60 tisíc dílů asi 6500 různých televizních seriálů. Výsledky konstantně potvrzovaly, že u seriálů, které si lidi lépe pamatují, si také lépe pamatovali doprovodnou reklamu.

Nielsen diváky testoval druhý den po vysílání, a zjišťoval, jak dobře si zapamatovali obsah vysílaného dílu a obsah reklamy. S každými 2 procenty lepšího zapamatování seriálu si o 1 procento lépe pamatovali reklamu, která jej v televizi provázela.

U těch úplně nejhorších seriálů (tedy těch, které si diváci pamatovali nejhůř) bylo zapamatování reklamy mírně lepší než zapamatování seriálu. U nejlepších seriálů, kde si diváci pamatovali skoro vše, bylo zapmatování reklamy kolem 60 procent.

nielsen tv ads

Ačkoliv kvalita obsahu, k němuž je reklama vysílána, hraje roli, studie nijak nepopírá, že kvalita samotné reklamy je důležitější. Skvělá reklama u špatného seriálu si tak povede lépe, než velmi mizerná reklama u výborného seriálu. Skvělá reklama vysílaná u skvělého seriálu by ale vždy měla na celé čáře vyhrát.

Je otázkou, zda jsou závěry přenositelné i do internetového prostředí. Platí třeba při streamování seriálů přes internet? A co reklamy na YouTube, zapamatují si je lidé lépe, pokud je video více zaujme? A pokud půjdeme ještě dál, jak se kvalita obsahu, u kterého se zobrazuje například bannerová reklama nebo reklama na sociálních sítích , podílí na její zapamatovatelnosti?

To vše by bylo třeba dále prozkoumat, protože tyto typy reklamy jsou odlišné jak od té televizní, ale i mezi sebou navzájem. Prozatím ale lze předpokládat, že kvalitnější obsah se pozitivně podílí na výkonu i těchto reklam, a snažit se je k takovému obsahu umisťovat. Pokud si ji díky tomu uživatelé lépe zapamatují, mělo by se to vyplatit. Nielsen totiž ve své druhé studii (prováděné souběžně v letech 2010-2013) prokázal, že lépe zapamatovaná reklama razantněji zvyšuje prodeje zboží. Minimálně v případě spotřebitelských produktů, na kterých tuto studii prováděl.