Nákupní horečka na internetu právě vrcholí. Jak a kde Češi utrácejí?

Češi na internetu nakupují rádi. Podle výzkumu společnosti Shoptet – pravda, prováděného právě na webu – chce online dárky nakoupit 90 procent lidí. Řeší přitom hlavně rychlost doručení a cenu. A právě možnosti doručení určují hlavní nákupní horečku, která právě na webu vrcholí.

Ukazovali jsme to už loni, kdy jsme se v Příručce marketéra věnovali vyhodnocení PPC kampaní o Vánocích. Současný týden je pro vánoční reklamu na webu nejzásadnější.

lepší PPC kampaně

Vývoj vyhledávání

Špička ve vyhledávání. Lepší PPC kampaně

Špička ve vyhledávání

Od včerejška do zítřka, tedy mezi 9. a 11. prosincem, má jít pro letošek o hlavní nápor na stránky internetových obchodů. Právě v tomto období vrcholí i kampaně a obchody zdůrazňují, že zákazníci mají ještě jistotu doručení do Vánoc.

Po třetím adventním víkendu pak budou v pondělí a úterý internetové obchody​ atakovat​ ještě maximální hodnoty z hlediska počtu objednávek. Nákup větších a dražších dárků ale většina zákazníků uskuteční raději ještě před víkendem. „Nadcházející dny ukážou, jak jsou e-shopy připraveny na rekordní příval objednávek. Ty největší budou muset v nákupní špičce ​zpracovat ​až 20 objednávek za vteřinu,“ říká obchodní a marketingový ředitel společnosti NetDirect, která má data z víc než 2 000 e-shopů, Marek Krška.

Nákupy na Štedrý den dopoledne

Někteří nákupní lenoši ale teprve na svůj čas čekají. Třeba vyhledávač slev Skrz.cz předpokládá, že před Vánocemi nastanou hned dva vrcholy: mezi 12. a 15. prosincem, kdy bude vrcholit zájem o zboží. Pak už lidé s vyhlídkou, že objednávky možná nedostanou do Vánoc, přesunou zájem k voucherům. Ty by se měly prodávat hlavně mezi 21. a 24. prosincem. „Zájem lidí o vouchery vrcholí rok od roku později. I letos očekáváme, že významná část těchto nákupů proběhne ještě ve Štědrý den dopoledne. Je to totiž ideální způsob, jak vyřídit dárky na poslední chvíli,“ říká Petr Kováčik ze Skrz.cz.

E-shopy ale své zákazníky rádi vychovávají a celkem jim to jde. Podařilo se jim je naučit na svátky „dovezené“ ze zahraničí a letos už díky nim sklízejí významné úspěchy.

Třeba Mall.cz si díky Černému pátku a jeho ochotnému přijetí spotřebiteli zapsal rovnou nejvíc objednávek ve své historii. Jeho distribuční centrum ten den vyexpedovalo 50 tisíc kusů zboží. „Nárůst byl 70 % oproti minulému Black Friday, v návštěvnosti dokonce 130 % místo předpokládaných 50 %,” říká generální ředitel obchodu Vít Endler.

Čísla společnosti Visa trend online nakupování ještě podtrhují: Češi především díky Cyber Monday a masivní kampani tuzemských e-shopů utratili za první adventní týden na internetu přes 404 milionů korun. To je o 13 procent víc než loni. A zároveň o 12,5 procenta víc než o týden dříve.

Právě zmíněné Cyber Monday, které připadlo na 30. listopad, nad všemi nákupy v ostatní dny výrazně dominovalo. V e-shopech přes karty Visa lidé nechali přes 69 milionů korun, celkem o 23 procent víc než loni. „Češi jsou dlouhodobě fanoušky moderních technologií a stále častěji platí kartou za dárky vybrané v internetových obchodech. Podíl těchto útrat bude nadále růst, stejně jako se bude zvyšovat nakupování zboží přes mobilní zařízení. Mezi trendy poslední doby rovněž patří obcházení výloh během víkendu a nakupování vyhlédnutého zboží v pondělí přes internet,“ informuje Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro ČR a Slovensko.

Moderním technologiím a nákupům přes mobilní zařízení nahrává i fakt, že lidé dárky můžou vybírat prakticky kdekoliv. Třeba při jízdě do práce autobusem. „Oproti minulému roku došlo k nárůstu o cca 20 % a domnívám se, že s blížícím se Štědrým dnem, bude i počet lidí, kteří nakoupí přes mobil, stoupat,“ doplňuje Miroslav Uďan, CEO společnosti.

Smartphone shopping. Zdroj: Flickr.com, Ed Yourdon

Smartphone shopping. Zdroj: Flickr.com, Ed Yourdon

Celkem mají Češi během letošní vánoční sezony v e-shopech podle APEKu utratit přes 25 miliard korun. Jen mezi 7. a 20. prosincem má online obrat díky nákupům dosáhnout skoro 6 miliard korun.

Diskuze k článku