Marissa Mayer i celé Yahoo vydělávají na rychlém růstu Alibaby

Rok potom, co Marissa Mayer prorokovala, že na portálu může brzy víc vydělávat bannerová reklama než vyhledávání, se ukazuje, že tohle jí úplně nevyšlo.Výsledky třetího čtvrtletí totiž ukazují, že tržby z display reklamy spadly o sedm procent. Reklamy se sice prodalo víc, ale jejich cena klesá.

Zisky americké společnosti klesly oproti předcházejícímu kvartálu na 297 milionů dolarů. Ve srovnání s minulým čtvrtletím o pět procent poklesly i tržby společnosti. Pokračuje tak v letošním trendu, kdy klesají tržby, ale roste zisk.

Mírný pokles tržeb může být důsledkem nového směrování firmy ke službám s vyšší přidanou hodnotou, ale spíš za ziskem stojí rychlý růst čínské Alibaby, ve které má Yahoo podíl.

Právě Alibaba, která chce letos vstoupit na newyorskou burzu, je dojnou krávou a  klíčový motorem celé reorganizace i současného fungování Yahoo. Alibabě vzrostl jen za druhé čtvrtletí zisk o 159 procent na 707 milionu dolarů a momentálně je oceňována na sto miliard dolarů.

Alibaba přebírá Čínu

Yahoo drželo v Alibabě čtyřicet procent od roku 2005. Byla to úspěšná investice – za podíl zaplatilo vedení amerického portálu miliardu dolarů. Loni zpeněžili 16 procent za skoro osminásobek. S volnými penězi pak nová šéfka Marrisa Mayer rozjela nákupní jízdu nevídaných rozměrů, když za rok a něco utratila skoro jeden a půl miliardy.  Zbylých čtyřiadvacet procent se už podle posledních zpráv  budou zbavovat trochu pomaleji než původně plánovali.

Podle dohody s Alibabou už ale Yahoo postupně odchází  z čínského trhu. Letos zrušilo místní hudební servis. Uživatelé e-mailu mají možnost se svým účtem přejít v klidu pod správu Alimailu, který provozuje právě Alibaba.

Ten by měl zařídit, že adresy budou fungovat minimálně do Silvestra 2014. V Číně ale nechává ještě vývoj. Už dříve koupilo pekingský startup Ztelic a na jeho základě firma postavila i vývojové centrum. Právě vývoj je teď pro Yahoo primární.