Komentář: Fenomén otevřených kuchyní se dostává do designu, je nutné poodhalit postup a nasazení

Zdánlivě neuchopitelný svět designu je dnes místem sdílení a designéři detailně popisují své postupy. Koncept otevřené kuchyně, kde je možné v reálném čase vidět, jak výsledného zážitku bylo dosaženo, je posledním trendem v kreativních a designových odděleních. Zákazník je díky němu čím dál více součástí procesu tvorby.

Kreativní proces je pro mnohé zahalen tajemstvím. Manažeři měli designéry vždy za svého druhu podivíny, kteří nějakým zvláštním způsobem nakonec vždycky něco vymyslí. Ani na straně designérů se moc neřešilo, jak se k finálnímu designu dopracovali. Když se někomu něco povedlo nebo se objevilo něco vizuálně zajímavého, ostatní se tímto námětem ve své tvorbě inspirovali. S nástupem onlinu zpracování formy již nekončilo u designéra. K vytvoření finálního produktu začal být zapotřebí také kodér, který vytvořil daný efekt či animaci. Tato znalost pak byla úzkostlivě střežena.

Dnes to je jinak. Každý týden na Medium designéři publikují desítky návodů, na Instagramu ve Stories odhalují vytváření animací a interfaců. Behance rozjelo živé přenosy s designéry řešící designové výzvy pro široké publikum. Vznikají případové studie, kde jsou designéři ochotni sdílet nejen své postupy, ale dokonce i nezdary. Kreativní proces a dovednosti jsou záměrně odhalovány a šířeny.

Fenomén otevřených kuchyní se tak dostává do prostředí, kde bychom jej dříve nečekali. Vzniká koncept, kdy nestačí jen před hosta položit skvělé jídlo a nabídnout dokonalý servis. Pro úplnou satisfakci z kulinářského zážitku a podpoření touhy tento zážitek dále sdílet je dnes nutné také poodhalit postup a nasazení. Za to jsou klienti ochotni i dobře zaplatit.

Platí, že klientovi záleží nejenom na výsledku, ale čím dál více i na samotném procesu. Zásadní je pro něj jeho transparentnost, otevřenost a autenticita prostředí, ve kterém věci vznikají. Stejně jako schopnost se poučit ze slepých uliček. Velmi citlivě dnes také klienti vnímají schopnost spolupráce a dovednost se o nabité zkušenosti podělit.

Jako u všeho, i zde bude záležet na míře liberalizace designu. Můžeme očekávat designové celebrity, které budou v přímém přenosu řešit designový problém. Moře tutorialů a záplava designu na sociálních sítích způsobuje, že je design lehce dostupný, a tím jej může devalvovat nebo u klienta vyvolat pocit, že je schopen si ho vytvořit sám.

Přesto má zapojení klienta do procesu vzniku designu pro kreativce své nesporné výhody. Zúčastněný klient je díky participaci na kreativním procesu schopen design lépe pochopit, stát se jeho součástí a ve výsledku kreativitu (kterou sám prožil) v rámci své firmy prodat. To je přínosné pro kreativce, kteří se tak místo prodeje mohou soustředit na to, co umějí nejlépe.

Diskuze k článku