Jaká je nejčastější chyba značek, když se chtějí spojit s influencery?

Takzvaný influencer marketing se dostává do popředí. Loni se o něm hodně diskutovalo a křivka na Google Trends letí vzhůru i letos. Firmy zvyšují rozpočty právě jejich směrem. Uvědomují si, že třeba teenagery dnes již sotva osloví tradičními formáty, jako je televize, rádio či noviny. Pro řadu firem jsou právě dospívající také klíčovými zákazníky.

Není to ale jen o nich. Experti se shodují, že pro lidi s vlivem, zejména online, není oblast, kde by se nedali využít. S jejich zapojováním do marketingových strategií firem však rostou i chyby a kauzy. Společně s Matějem Kretíkem z Bookin Agency jsme vybrali několik tipů, jak chybám předejít.

Boom ohledně influencerů začal někdy v roce 2014, ale naplno je patrný například při zadání klíčového slova influencer v Google Trends až od roku 2016, a to nejen v rámci České republiky, ale celosvětově. Česko kopíruje celosvětový trend, jaký je vidět na křivce níže. Spolupráce s influencery se přesto řada firem obává a využívá je zatím jen okrajově. Důvodem mohou být i některé kauzy a také nepochopení pravidel kooperace.

„Za nejčastější chybu bych označil nezjištění si aktuálního trhu, proč značka nebo produkt nefunguje. A jelikož jsou aktuálně trendy influenceři, mají firmy pocit, že je spasí,“ míní Matěj Kretík, majitel Bookin Agency, která zastupuje mimo jiných například rappera Johny Machette, vlogerku a herečku Gabrielle Hecl či DJe a producenta NobodyListen.

To pak často ústí v neúspěšné spolupráce, které jsou nastavené jen pro peníze, a není osobní chuť influencera značku či produkt podpořit – chybí k ní vztah.

Dalším krátkozrakým problémem je absence společného přístupu a vytvoření širšího příběhu. „Netvoření příběhové komunikace, nepřemýšlení širším pohledem na daný projekt s influencerem, to jsou další chyby. Často jde o velmi omezený způsob přemýšlení: máme produkt, nakoupíme influencera a to nám bude stačit. V České republice jde o celkem běžný problém, ale rád říkám, že se to každým týdnem mění k lepšímu,“ uvádí Kretík.

Matěj Kretík, majitel Bookin Agency

Firmy věří, že jim influenceři mohou pomoci získat zákazníky. Studie z USA ukazují již delší dobu, že kampaně s influencery využívá 84 % marketérů, z nichž 81 % považuje jejich využití za velmi efektivní. Přesto u nás mají společnosti ve spolupráci s nimi obavy. Dle veřejně dostupných marketingových průzkumů vnímají firmy jako riziko spolupráce s influencery nízkou míru kontroly nad výsledkem, přítomnost lidského faktoru a problematické měření dosahu.

Jak to tedy udělat správně, aby byla kampaň úspěšná?

  • Zjistit aktuální trendy ohledně značky či daného produktu.
  • Vytipovat influencery, kteří by mohli mít k produktu vztah a pomoci mu.
  • Společně vymyslet příběh, jak produkt uvěřitelně představit komunitě.
  • Vyjasnit si pravidla hry mezi firmou a influencerem a uvědomit si míru rizika, které představuje originální představení produktu lidem, aby to nebylo prvoplánově reklamní.
  • Nastavit si spolupráci smluvně, ale tak, aby byla transparentní, jednoduchá a respektovala tvorbu influencera i etiku.

Kdo je influencer? Třeba i mimozemšťan Alzák

Za influencera se obecně považuje člověk, který dokáže ovlivnit chování jiných lidí, obvykle prostřednictvím internetu, sociálních sítí. Přirozeným a důvěryhodným způsobem s využitím vlastního obsahu prezentuje komerční sdělení. Podle slov Matěje Kretíka nemusí být influencer nutně jen reálný člověk, ale třeba i takový mimozemšťan Alzák.

„Influencera si lze vytvořit také interně a slavným ho teprve udělat. Když firma nemůže najít pro svou značku vhodného influencera, může ho vytvořit například z majitele firmy,“ radí majitel Bookin Agency.

O míře vlivu rozhoduje velikost komunity, která ho na internetu sleduje. Nejčastěji se však jedná o youtubery, bloggery a celebrity. Přední příčky v Česku obsazují v rozličných žebříčcích například osobnosti jako Leoš Mareš, Jirka Král, Shopaholic Nicol, Andrej Babiš, Jaromír Jágr či staronový prezident Miloš Zeman a Petra Kvitová.

Diskuze k článku