Jak se rodí startupový unicorn za $38 ?

Zrod startupových velikánů nemusí vždy znamenat velká investiční kola ani roky práce před vstupem na trh. Například první verze Unsplash.com byla vytvořená za 3 hodiny za 38 USD a s využitím služeb Dropbox a Tumblr.

Po zveřejnění postu na News Ycombinator, který informoval právě o Unsplash se zapsalo na mailing list 30 000 lidí. S přimhouřením oka to lze považovat za štěstí. Unsplash však následně získal 300 000 odběratelů newsletteru bez zásadního upgradu produktu a to již za dílo náhody považovat nelze.

Co si z toho jako startupista, product owner či marketér odnést radí Mikael Cho, co-founder Unsplash.

 

1) Odstraňte všechny bariéry.
Většina existujících služeb je příliš komplikovaná. Pokud dokážete odstranit věci, které stojí v cestě v tomu, co zákazníci chtějí, získáte náskok. Odstranili jsme přihlašování, velikosti fotek, licenční varianty. Prostě všechno co překáželo snadnému stažení fotografií.

2) Nenabízejte víc, nabídněte to lépe.
Začali jsme s 1000 nejlepšími fotkami, které jste mohli ve světě www najít. Zatímco ostatní fotobanky jich mají 50 milionů. Místo nespočtu fotek, velikostí a licencí jsme nabídli jednu velikost, jednu cenu a jednu licenci.

3) Nevysvětlujte, ukazujte.
Nechte lidi ochutnat, než od nich cokoliv chcete. My jsme ukázali velké a skvělé fotky na naší homepage. Bez hledání, bez navigace, přihlášení nebo platby.

4) Vyberte si krátký slogan bez klišé.
Fotky ve vysokém rozlišení, se kterými si můžete dělat co chcete. 10 nových fotek každých 10 dnů. A vejděte se do jednoho tweetu.

5) Vyberte si jednoduchý název a doménu.
Miřte na krátké slovo kolem 5 znaků. Nám padlo do oka “splash” a přidali jsme dva znaky, takže výslovnost zní jako jedno slovo. A jeho výslovnost je jednoduchá. Doménu unsplash.com jsme koupili za 9.99 USD.

6) Potvrďte vaši odlišnost UX a designem.
Cílili jsme na opak toho, co má konkurence. Kvalita místo kvantity a stejný přístup jsme zvolili v prezentaci fotek napříč celým portálem. Místo velkého množství fotek na stránce jsme ukázali jen jednu velkou, abychom bychom zdůraznili kvalitu.

7) Vytvořte důvod pro návrat uživatelů.
Pro uživatele byla důležitá konzistentnost v přidávání obsahu. 10 fotek každých 10 dnů.

8) Vytvořte nedostatek.
10 fotek každých 10 dnů dělalo v naší době každou fotku více unikátní. Pro takto nízký počet jsme se rozhodli i z praktického důvodů. Věděli jsme, že takový závazek na straně uživatelů dokážeme vždy dodržet. Pokud bychom zvýšili kadenci přidávání například na 100 denně, zvládli bychom to také, ale utrpěla by unikátnost a kvalita fotek.

9) Zaměřte se vaši unikátnost.
Zbytek outsourcujte. První verze měla tyto technologie: Google formulář, Mailchimp pro newsletter, Tumblr a veřejný Dropbox adresář.

Dnes už má Unsplash k dispozici 1,5 mil fotek, které byly použity ve více než 1 miliardě výtvorů. Toho využívají i velké značky se svými produkty, které si mohou do platformy nahrát vlastní fotografie a přirozeně se objevit mezi výsledky vyhledávání. Případně mohou využít přispěvatele, aby fotky s jejich obsahem sami vytvořili. Fotky kde je přítomen tento „product placement“ se poté dostanou do stovek článků a publikací.

Diskuze k článku