Infografika: Vývoj mobilní návštěvnosti v České republice

Stále přemýšlíte, zda pro vás má smysl sledovat mobilní návštěvnost? Marketingová agentura eVisions na základě agenturních dat porovnala návštěvnost z desktopu, mobilů a tabletů za období 2014 až 2017. Je opravdu mobil takovým trendem, jak všude slyšíme a čteme?

Vývoj, jakým za posledních několik let prošel segment mobilních zařízení, je obrovský. Od jednoduchých telefonů umějících v podstatě jen volat, jsme se dostali k přístroji, který vám monitoruje domácnost, můžete s ním platit, můžete ho ovládat hlasem… Zkrátka – mobil je pro nás tak důležitý, že pokud ho někde zapomeneme, propadáme panice.

Mobil v roce 2018

Na čím dál tím větší roli mobilu v našem životě zareagoval nyní i samotný vyhledávač Google změnou svého primárního indexu. Tzv. mobile first index, který by měl být spuštěn během prvních měsíců roku 2018, je jen dalším logickým krokem přispívajícím k růstu mobilní návštěvnosti na webech. Pokud jste o mobile first indexu ještě neslyšeli, zkontrolujte zejména, zda:

  • vaše stránka ukazuje stejný obsah jak na mobilní, tak na desktopové verzi. Tzv. crawl by se měl v mobilní verzi vaší stránky jednoduše dostat na jakýkoliv text, obrázek nebo video,
  • máte strukturovaná data jak na mobilní, tak na desktop verzi,
  • metadata jako titulky a popisky jsou také na obou verzích – jak mobilní, tak desktopové.

Kromě těchto bodů se zaměřte také na rychlost načítaní své mobilní stránky, Google minulý týden oznámil, že v červnu 2018 začne rychlost mobilního webu brát jako hodnotící signál pro vyhledávače. Pokud ještě teď nemáte responzivní web a pokud vaše stránka není mobile-friendly – a prostě jste vývoj posledních let celkově zaspali, tak můžete oproti připravené konkurenci v roce 2018 výrazně ztratit.

Na mobilu se také stále více dostává ke slovu umělá inteligence. Za poslední rok jsme mohli zaznamenat několik zásadních novinek, které ji využívají, jmenujme například vizuální a hlasové vyhledávání.

Jak jsme při průzkumu mobilní návštěvnosti postupovali?

Data jsme zkoumali na agenturních datech, tedy našich klientech, a to kvartálně od roku 2014 až do roku 2017. Sledovali jsme:

  • poměr návštěvnosti na desktopech,
  • poměr návštěvnosti na mobilech,
  • poměr návštěvnosti na tabletech,
  • poměr návštěvnosti na mobilech a tabletech.

S jakým vzorkem dat jsme pracovali?

Pracovali jsme s daty našich klientů, celkově šlo o vzorek 50 webů, u kterých jsme mohli změřit podíl mobilní a desktopové návštěvnosti za poslední 4 roky. Jde o weby s odlišných segmentů od pojišťovnictví přes stavebnictví až po domácnost. Existují ale faktory, které měření mohou ovlivnit. Jaké to jsou?

  • samotní klienti
    • ačkoliv mobilní návštěvnost globálně roste, existují segmenty, kde vývoj nekopíruje aktuální trend
    • různá velikost klientů
    • konzervativní české prostředí
    • cíle klientů
  • větší/menší fokus na mobilní návštěvnost
  • updaty vyhledávačů
  • SEO aktivity

Jak tedy vývoj mobilní návštěvnosti u našich klientů dopadl?

Vývoj podílu návštěvnosti dle jednotlivých zařízení za období 2014–2017

Trend, který z grafu můžeme vyčíst, je zřejmý. Od roku 2014 se zvyšuje podíl mobilní návštěvnosti na úkor desktopu. Zatímco v Q1 2014 byl podíl návštěvnosti z mobilů a tabletů na celku jen 11 %, v Q1 2017 to bylo už 30 %. Meziročně zaznamenala návštěvnost z mobilních zařízení největší nárůst mezi lety 2014 a 2015, kdy rostla o 106 %.

Dá se říci, že se aktuálně podíl návštěvnosti z tabletů a mobilů ustálil mezi 30–40 procenty. V porovnání s rokem 2016 rostl tento segment návštěvnosti v roce 2017 jen o 3 procenta. Stagnace návštěvnosti z tabletů kopíruje celosvětový trend, kdy prodej těchto zařízení spíše klesá.

TOP 3 operační systémy dle podílu na návštěvnosti za období 2014–2017

Kromě samotného podílu mobilní návštěvnosti na celkové návštěvnosti nás také zajímalo, jak se v průběhu času měnil podíl operačních systémů (). Za poslední 4 roky se nepovedlo žádnému OS výrazně ubrat dvěma hlavním OS – Androidu od Googlu a iOS od Applu. Všechny ostatní operační systémy, jako je např. Symbian 40 nebo Blackberry, pomalu upadají v zapomnění a jejich podíl se blíží nule.

Podíl, který si utrhli Google a Apple, zůstává již několik let v zásadě stejný. Přibližně ¾ trhu drží Android a zhruba ¼ ovládá iOS.

Co říkají další zdroje?

Heureka.cz a APEK (Asociace pro elektronickou komerci) společně vydali infografiku na téma česká e-commerce a její výsledky za rok 2017. Část, která se věnuje mobilní návštěvnosti, říká, že Heureka.cz zaznamenala až 40 % přístupů právě z mobilu. Srovnávač nábytku Biano zaznamenal také nárůst mobilní návštěvnosti a aktuální podíl desktop vs. mobile činí 59 % vs. 41 %.

Závěrem

Vývoj za poslední roky ukazuje, že český uživatel nezůstává oproti tomu světovému pozadu. Vývoj mobilní návštěvnosti v podstatě potvrzuje trend, jakým se mobilní návštěvnost vyvíjí ve světě. Samozřejmě jsou zde stále rozdíly, a to zejména v zákaznické cestě.

Český uživatel na mobilu sice nalezne produkt, který chce koupit, ale finální nákup udělá až na stolním počítači. Rozdílné rozložení sil bychom našli také v jednotlivých segmentech. Zásadním je fakt, že podíl mobilní návštěvnosti se neustále zvyšuje, a pokud se tomuto trendu nepřizpůsobíte, už teď přicházíte o podstatnou část návštěvnosti.

Jak již bylo řečeno v úvodu, rok 2018 bude přát těm, kteří mobilní návštěvnost nepodcenili, tak dožeňte nedostatky, ať vám konkurence neuteče.

Další články nejen o trendech v online marketingu si můžete přečíst na blogu eVisions.

Diskuze k článku