Infografika: Trendy v českém marketingu pro rok 2014

Nejsilnějším trendem je samozřejmě reklama na sociálních sítích. Marketéři si myslí, že bude jak v centru diskusí, tak se bude i reálně používat. Podobné přesvědčení panuje již třetím rokem a nezdá se, že by tomu v blízké budoucnosti mělo být jinak.

„Silným tématem zůstává i monitoring a měření sociálních médií – vždyť investice je potřeba kontrolovat. Mnoho značek začíná prakticky naslouchat tomu, co se o nich říká. V zahraničí jsou populárním trendem i výzkumné online komunity, které ovšem pro respondenty našeho výzkumu nejsou zatím příliš čitelné,“ vysvětluje David Šimák z konzultantské společnosti Idealisti, která za studií stojí.

K nejzajímavějšímu posunu došlo u termínu „Big Data“, který byl loni relativně málo známý a schovaný v oblasti buzzwordů. Dnes je o jeho použití přesvědčena celá čtvrtina respondentů. Podobný posun vnímáme i u 3D printingu, který v grafu zůstává klasickým buzzwordem, ale procento respondentů, kteří věří v jeho praktické použití roste. Mezi trendy se ale posouvá crowdsourcing a lokalizační služby.

QR kódy? Zapomeňte…

Smutnou úlohu negativního benchmarku přebírají letos QR kódy od sémantické analýzy. I když si na technologii uživatelé začínají pomalu zvykat a dokonce má i praktický užitek v mobilním bankovnictví, marketéři ji již odepsali. Do kvadrantu Nepochopených a mizejících zřejmě směřuje i Rozšířená realita (Augmented Reality) a buzzword let minulých, Neuromarketing.

Odhady změn v marketingových rozpočtech kopírují mírně pozitivní výhled ekonomiky – respondenti se shodnou, že rozpočty už nebudou klesat a možná i mírně porostou. „Navíc jelikož anketa probíhala na konci prosince a začátku ledna, je pravděpodobné, že mnozí z odpovídajících už vyjadřovali názor na existující podobu rozpočtů na rok 2014. Je ale téměř jisté, že nepůjde o plošný pohyb, ale do značné míry i o strukturální změnu. Zájem i rozpočty se budou pohybovat směrem k atraktivním formátům a budou tlačeny úspěšnějšími obory,“ dodává Šimák.