Google se začal navážet do konkurence, posmívá se Applu i Samsungu. Jak mu to jde?

Google se ve svém videu představujícím smartphony nové řady Pixel začal nečekaně navážet do konkurence. Vymezuje se především vůči Applu, ale nebojí se navážet ani do některých androidích soupeřů. Jenže – Googlu pozice moc nesluší a často jeho posmívání poněkud pokulhává.

„Potřebujete nový telefon? Jako, doopravdy nový?“ Začíná videoklip představující smartphony Pixel od Googlu. A pokračuje tím, že nový v tomto případě znamená třeba i to, že nemá číslo verze. Tím se Google opřel nejen do Apple iPhonu a jeho nových modelů 7, které sklidily kritiku za málo inovací, ale také třeba do špičkových Samsungů Galaxy. Ale i mnoha dalších top-modelů všemožných značek, které vsadily na kontinuitu svých modelových řad.

Google naopak tradici svých smartphonů Nexus porušil a přestavil právě řadu Pixel. Ono vysmívání konkurenci tak vypadá trochu zvláštně, jiné jméno je spíš marketingový tah. Ten je součástí nové snahy, kdy se bude Google smartphony s vlastní značkou snažit zaujmout více, než doposud. Právě proto i ona „nová“ kampaň.

Ve skutečnosti pochopitelně mají Pixely nač navazovat, jsou pokračovateli Nexusů, jen se tentokrát na jejich vývoji podílel Google více než kdy jindy. Novinky pro něj ovšem vyrábí tchajwanské HTC, ani modely Pixel nejsou smartphony kompletně z dílen Googlu.

Oproti nexusům ale pořádně podražily, ceny jsou nastaveny navlas stejně, jako u odpovídajících iPhonů 7.

Ty mají být asi největšími soupeři Pixelů, alespoň na domácím americkém trhu. Google nabízí, stejně jako Apple, dva modely – jeden s menším a jeden s větším displejem. A ve svém klipu se do iPhonu mnohokrát naváží. Třeba tím, že Pixely nemají vystouplý fotoaparát, nebo že telefonu naštěstí zůstal klasický 3,5mm jack konektor na sluchátka. I samotný Google Assistant je namířen výrazně proti Siri od Applu.

 

   

Změna image prostě nesedí

Všechny tyto narážky pomáhají upoutat pozornost, ale zároveň staví Google do nezvyklé role. Srovnání a posměšky směrem ke konkurenci používá v některých kampaních v USA čas od času Samsung, ale ten toho nejspíš kvůli aféře s vybuchujícím Notem 7 přinejmenším na nějakou dobu nechá. Globálně se nebojí vymezovat vůči soupeřům například čínský Huawei. Jenže tohle vše jsou firmy, které mají početné zástupy fanoušků i odpůrců a nezřídka budí kontroverzní reakce.

Google se naopak ve většině případů snaží dbát na svou dobrou image „té hodné firmy“. Tohle by se proto nemuselo úplně vyplatit. Obzvlášť, když Pixely sice nejsou vůbec špatné smartphony, ale prostor pro kritiku se u nich najde. A to především ze strany fanoušků, kteří byli zvyklí u smartphonů od Googlu vídat zcela čistý Android (Pixely mají nový launcher) a také přívětivější ceny.

Ovšem zdá se, že smartphony Pixel by mohly otevřít novou kapitolu. Už nejspíš nemíří na fanoušky a geeky, modely Pixel by měly zaujmout širší publikum. To by mělo znamenat i mnohem jednodušší dostupnost v prodejní síti. Distribuci Pixelů si bude Google zajišťovat vlastními silami a novinky by měly být oficiálně dostupné na více trzích, než Nexusy. Dostat se mají i do Česka.

A v USA Google otestuje prodej v dočasných fyzických prodejnách, které by mohly být předznamenáním možných budoucích kamenných obchodů Google. V nich by už měl co prodávat – pod novou značkou Made by Google firma nabízí smartphony Pixel, domácího asistenta Google Home, set pro virtuální realitu Daydream View, vlastní wi-fi router a také populární Chromecast.

Google se jednoduše za pomoci Pixelů silně vymezuje vůči Applu, kterému by chtěl zasadit úder. Jenže zároveň tohle jednání může víc než různé posměšky v reklamě naštvat konkurenci takříkajíc z vlastních řad – tedy z řad výrobců smartphonů s Androidem.  

Diskuze k článku