Google rozjel konferenci I/O, podívejte se na přehled nespočtu novinek

Všechny zmíněné novinky Google ve vší stručnosti představil během prvních tří hodin své pravidelné konference Google I/O v San Franciscu. Jak je v podobných případech dobrým zvykem, začneme pár statistikami, které v rámci zahájení letošního I/O z pódia směrem k publiku zazněly. A nejsou to statistiky ledajaké, i tomu, kdo služby Googlu poměrně detailně zná, musí vyrazit dech.

Nul není nikdy dost

Nejvyšší číslo je to, které udává počet aplikací nainstalovaných z Google Play, dříve Android Marketu. Těch bylo už přes 48 miliard a přibývají tempem 2,5 miliardy měsíčně. Není se co divit, lidí s Androidem, rozuměj se zařízením s tímto operačním systémem, rychle přibývá. Počet aktivací Androidu do dnešního dne podle Vica Gundotry, jednoho z viceprezidentů Googlu, už překročil 900 milionů. Na loňském I/O přitom Google udával 400 milionů a do roka až dvou očekává přes 2 miliardy. Lidí, kteří telefon s Androidem aktuálně používají, bylo na světě v dubnu tohoto roku 750 milionů a do šesti až devíti měsíců Google očekává miliardu i zde.

Stejně jako lidí s Androidem je také aktivních uživatelů prohlížeče Chrome. Podle společnosti jich od loňska přibylo 300 milionů na současných tři čtvrtě miliardy. Nejnižší pak údaj udává to, kolik lidí používá sociální síť Google+. Pokud Google počítá ty, kdo využívají některou z jejích funkcí v propojených službách, bylo těchto uživatelů 390 milionů. Těch, kteří navštěvují přímo stream novinek, je ale jen o málo více než polovina z tohoto počtu – počítadlo se aktuálně zastavilo na 190 milionech.

Tím nejdůležitějším ale bezpochyby jsou novinky, které Google představil. Protože jich bylo opravdu hodně a týkaly se snad každé z hlavních služeb společnosti, podíváme se na to úplně nejzajímavější.

Android hravější a chytřejší

Pro vývojáře na Androidu Google připravil hned několik praktických novinek. Z velké části se týkají vývojářů her, pro které společnost má nové Google Play API. Díky němu mohou vývojáři vytvářet nové žebříčky a achievementy, které hráče budou motivovat, aby se více snažili, protože budou moci soutěžit se svými přáteli. Zajímavá je také možnost ukládání hry na cloudu, díky čemuž bude moci hráč střídat svoje jednotlivá zařízení s Androidem, aniž by ztratil postup ve hře – na každém z nich prostě naváže tam, kde skončil při předchozí hře.

Zároveň Google přináší možnost přes sociální kontakty na Google+ zvát své přátele k multiplayeru, kde budou v jedné hře soutěžit přímo proti sobě. Funkce se hodí do her typu automobilových závodů, nejrůznějších stříleček, ale i třeba karetních her v digitální podobě. Google tvrdí, že se mu u této herní varianty podařilo významně snížit odezvu.

Ne všechny nové nástroje jsou ale jen pro vývojáře her. Nové Android Studio se bude hodit úplně každému, kdo na aplikacích pracuje. Jedním z jeho přínosů je, že dokáže ve svém uživatelském rozhraní přímo ukázat, jak bude aplikace v dané podobě vypadat na různých zařízeních s různě velkým a tvarovaným displejem. Developerská konzole zase dokáže vývojářům poradit, kam by mohli svou aplikaci nadále rozvíjet. Například pokud bude velká část uživatelů aplikace z Ruska, aniž by pro ně aplikace měla speciální jazykovou verzi, upozorní, že by taková jazyková verze mohla být dobrý nápad. A nejen to, přímo přes konzoli půjde prostřednictvím Googlu také nechat aplikaci rovnou do příslušného jazyka přeložit, samozřejmě za poplatek.

Hudba za hubičku

Po pojednání o Androidu přišla na pódiu na řadu úplná novinka, o které se v posledních dnech před startem konference již spekulovalo. Jedná se o streamovací hudební službu, která by měla fungovat velmi podobně jako stávající služby typu Pandora a Spotify, samozřejmě s několika možnostmi specifickými pro Google, které by měly přitáhnout uživatele.

Prvním tahákem, na který Google sází, je cena. Ta bude 9,99 dolaru měsíčně a bude v ní přístup k veškeré hudbě, k níž Google má licenci. Protože Google má dohody se všemi třemi největšími nahrávacími společnostmi v USA, znamená to pro americké uživatele, pro které jediné je služba prozatím od včerejška přístupná (jste překvapení?), že by měli mít přístup v podstatě k jakékoliv hudbě, na kterou si mohou vzpomenout.

Služba doplňuje nabídku, kterou pro uživatele v oblasti hudby má Google Play, kde lze kupovat jednotlivé písničky (doposud ne u nás), a Google Music, kam si mohou nahrávat svou vlastní hudbu a poslouchat ji napříč zařízeními. Proto nepřekvapí, že v rámci streamovací služby nazvané All Access není žádná varianta „zdarma“, kde by byly přístupné například jen ukázky písniček či jen některé z nich, jako tomu bývá často zvykem. A nelze ani hudbu pořizovat selektivně, protože tato nabídka už u Googlu také existuje jinde. Uživatel si buď službu zaplatí, a má přístup ke všemu, nebo nezaplatí, a pak ji nemůže využívat vůbec.

Mezi výhody All Access by mělo patřit to, že uživatel může podle kterékoliv písničky vytvořit rádio, které bude přehrávat písničky žánrově podobné. Vždy uvidí dopředu dostatek míst v playlistu na to, aby tvorbu, která se mu nelíbí, mohl odstranit a ona se vůbec nepřehrávala. Algoritmus si přitom každou volbu zapamatuje a minulým preferencím veškerou nabízenou hudbu přizpůsobuje. Kromě toho budou pro uživatele k dispozici playlisty vytvořené hudebními experty a umělci oslovenými Googlem. Třicetidenní zkušební období zdarma a sleva pro ty, kdo službu začnou používat do konce června, jsou dalšími dobrými motivacemi, proč All Access dát alespoň šanci.

Google+ s automatickými hashtagy, GIFy a filtry

Přesně 41 napočítal Google vylepšení, která nadělil své sociální síti Google+, respektive „sociální kostře svých služeb“, jak by chtěl, abychom ji nazývali. Nejzajímavějšími z nich je změna streamu příspěvků, který je nyní až trojsloupcový v závislosti na šířce obrazovky přístroje, a funkce kolem fotografování. Google+ stream také nově obsahuje automaticky generované hashtagy, které připojuje ke každému příspěvku algoritmus. Kliknutím na hashtag lze zobrazit další obsah, který s příspěvkem více či méně souvisí.

Na fotografie se mezi novinkami Google velmi soustředil. Kromě automatického uploadu a zálohování fotek a neomezeného úložního prostoru na běžné fotografie (fotografie ve vysoké kvalitě nad 2048px podléhají omezení 15 GB, prostor lze za poplatek rozšířit) představuje Google několik filtrů, které se na fotografie automaticky aplikují samy. Jeden z filtrů například dokáže ze série fotografií pořízených rychle za sebou udělat animovaný GIF, jiný zase rozezná památeční fotografie a lidi na nich, přičemž z ostatních fotografií, na kterých tito lidé jsou, vybere jejich nejhezčí úsměvy, které poté vloží do památeční fotografie (huh). Algoritmus také umí navazující fotografie krajiny propojovat do větších celků, stejně, jako je z několika fotek vytvořen v Google Street View pohled kolem dokola  z určitého bodu. Tyto algoritmické úpravy mají přiléhavé jméno, Google je nazval Auto Awesome.

Obyčejnější filtry, tzv. Auto Enhance, dělají ve fotografiích drobnější změny jako kontrast, zaostření, vyhlazování pokožky a další detaily. A konečně funkce Auto Highlight automaticky schová z alba ty méně povedené fotografie, a zobrazí pouze ty, které vypadají nejlépe (ostatní fotografie v albu zůstanou, pouze nebudou viditelné). Realita zkrátka potřebuje trochu vylepšit, aby na Google+ vypadala dobře.

Svoboda pro Hangouts

Funkce Hangouts, která až do nynějška patřila pod Google+, se dočkala mírného osamostatnění. Propojením Hangouts s chatem a přidáním nových funkcí se Hangouts staly plnohodnotným komunikačním nástrojem, vytvořením samostatné mobilní aplikace je pak tento efekt ještě znásoben. Přes nové Hangouts je možné například prohlížet historii zpráv a přibyla také možnost během hromadného chatu psát soukromé příspěvky jen některému či některým z jeho účastníků. Do chatu lze nově vkládat i fotografie. Hangouts jsou dostupné pro Android, iOS i přes webové prohlížeče.

Mapy přesnější a propojenější

Nové Google Mapy jsou prozatím k dispozici jen v náhledu jako předváděcí verze, lze si ale do nich vyžádat pozvánku. Pro mobily přijdou nové mapy během léta. V nadcházející podobě map úplně zmizí navigační menu zabírající levou část obrazovky, mapa se rozšíří přes celou její šířku a většinu informací budou uživatelé získávat přímo z ní. Stejně jako jinde, i zde Google vsadil na silnou personalizaci, mapa se bude přizpůsobovat svému uživateli a nabízet mu informace mimo jiné i podle toho, jak a k čemu ji používal v minulosti.

Bude se také měnit v závislosti na aktuálním užití, například při kliknutí na určitý objekt zvýrazní komunikace, které k němu vedou, a místa, která mu jsou podobná, například restaurace zaměřené na stejný typ kuchyně. Samozřejmě se objeví také všechny podstatné informace o zvoleném místě, včetně uživatelských recenzí a dalších údajů ve speciálním boxu nazvaném jednoduše Card. Ve formě barevně odlišených objektů bude mapa obsahovat také algoritmem a přáteli doporučená místa.

Snazší bude také nalézt cestu z jednoho místa na druhé, místo jediné trasy jich mapy automaticky vygenerují několik, které vzájemně srovnají z nejrůznějších úhlů pohledu. Pokud se uživatel bude chtít dopravit mezi dvěma velmi vzdálenými místy, v jejichž okolí je letiště, bude mu nabídnut také výpis leteckých spojů.

A nakonec to nejzajímavější, i když pravděpodobně ne nejdůležitější. Obrázky všech míst se totiž na nových mapách stanou dostupnějšími, jen na jedno kliknutí daleko. Na mysli máme jak obrázky z Google Street View, které nyní pokrývá 50 zemí světa, tak obrázky crowdsourcované od ostatních uživatelů. Za zmínku stojí v tomto ohledu i 3D satelitní mapa vycházející z funkce Google Earth, která dokáže vykreslit jak malý detail místního parku, tak celou Zemi včetně denního světla či mraků tak, jak se v danou chvíli právě nacházejí na obloze. Pro provoz Google Earth není v nových mapách potřeba instalovat plugin, jako tomu bylo dříve.

Vyhledávání ze Star Treku

Poslední zásadní službou Googlu, která se dočkala změn, je vyhledávání. Google zprovonil pro desktopové uživatele verzi svého Google Now, služby již nějakou dobu existující na mobilech. S funkčním mikrofonem dokáže nové desktopové vyhledávání reagovat bez nadsázky tak, jak na kapitána Picarda a ostatní hrdiny Star Treku mluví jejich palubní počítače.

Pro hlasové vyhledávání bude nutné pouze mít zapnutý funkční mikrofon a začít svůj dotaz slovy „Ok, Google“, podle kterých vyhledávač pozná, že se mluví na něj. Až překvapivě dobře je vyladěná schopnost algoritmu orientovat se podle kontextu, kdy ve výše přiloženém videu je vidět, že pro specifikování vzdálenosti dotaz neobsahoval ani jedno z míst, zněl pouze „jak daleko to je odsud?“. Algoritmus přesto dokázal vyhodnotit, že jde o vzdálenost mezi San Franciskem (kde se koná Google I/O) a Santa Cruz (kterého se týkal předchozí vyhledávací dotaz).

Za možností používat k vyhledávání běžně lidsky formulované otázky místo klíčových slov stojí Knowledge Graph, neustále zdokonalovaná databáze Googlu o objektech reálného světa a vztazích mezi nimi. Bez něj by to podle Amita Singhala, šéfa vyhledávání Googlu, který změny představoval, možné nebylo.

Vše je navíc propojeno s mobilní službou Google Now, takže uživatelé mohou ze svého desktopu zadávat Googlu, aby jim ve vhodnou chvíli připomínal určité úkoly. Například mohou chtít, aby jim Google až se dostanou domů připomněl, že mají vynést koš, nebo aby je při cestě kolem obchodu s potravinami upozornil, že chtěli koupit mléko. Ve chvíli, kdy Google na chytrém telefonu zaznamená, že uživatel je na správném místě a ve správnou dobu, daný úkol mu připomene.

V rámci souvislostí se také bude Google snažit předvídat navazující vyhledávání. Protože po vyhledávání populace Indie je nejčastější navazující otázkou dotaz na populaci Číny, je pravděpodobné, že při dotazu na počet obyvatel Indie rovnou zobrazí stejnou informaci i o Čínské lidové republice.

A to je z úvodu ke konferenci Google I/O už doopravdy všechno podstatné. Během konference samotné půjdou představitelé Googlu na jednotlivých přednáškách v každé z vyjmenovaných záležitostí více do hloubky, možná se tak v následujících dvou dnech dozvíme o pouze stručně představených funkcích i nějaké další zajímavé informace.