Google Chrome začíná nativně blokovat obtěžující a rušivé reklamy

Nejpoužívanější webový prohlížeč Google Chrome začíná od dneška, 15. února nativně blokovat reklamu. Google chce z webových stránek odstranit otravné a rušivé reklamy, které zhoršují uživatelský zážitek. To je z pohledu uživatelů jistě vítaný krok. Rozhodně se však neobchází bez jisté kontroverze, a to vzhledem k pozici Googlu.

Google se loni připojil ke Koalici za lepší reklamy (Coalition for Better Ads), která v rámci Better Ads Standards definuje několik pravidel, jak by na desktopu a mobilu měly, respektive neměly reklamy vypadat. Chrome bude nově nativně blokovat agresivní reklamy, které na uživatele vyskakují během prohlížení, automaticky přehrávají video či zvuk nebo zabírají celou obrazovku a musíte je odkliknout. A mnoho dalších, jak můžete vidět na obrázku níže.

Za lepší web

Ve své podstatě se tak nebude jednat o blokátor v pravém slova smyslu, ale spíše filtr, který na web pustí jen ty „správné“ reklamy definované dle zmíněných standardů. V rámci Koalice za lepší reklamy je vytvářejí vedle Googlu také například Facebook, Axel Springer, Microsoft či The Washington Post a News Corp.

Blokátory reklam ve svých prohlížečích používají uživatelé stále častěji a Google chce nativním filtrem jejich další rozšiřování zastavit. Pokud nebudou reklamy obtěžující, neměly by uživateli tolik vadit. Výsledkem by mělo být pohodlnější prohlížení webu a také spokojenost vydavatelů. Jejich reklamy by pak totiž uživatelé nemuseli celoplošně blokovat blokátory třetích stran, jak se teď běžně děje. O ty nejotravnější se postará sám prohlížeč. Právě reklamy totiž často představují nejdůležitější zdroj příjmů.

Výhra pro všechny?

Fungování podle Better Ads Standards bude v Chromu velmi jednoduché. Google nejprve vyhodnotí, zda web daným standardům odpovídá, a pokud zjistí nějaký problém, informuje provozovatele webu, který má třicet dní na nápravu. Pokud reklamy v této lhůtě neopraví, bude mu je Chrome blokovat.

Aby si mohl každý stav svých reklam zkontrolovat, vydává Google nové Ad Experience Report API. Přes něj se majitelé webů dozvědí, jakým způsobem standardy porušují a zároveň mohou požádat o opětovné ověření, jakmile problém odstraní.

Pokud pak dorazíte na web, který standardy „pro lepší reklamy“ nesplní, Chrome vám oznámí, že některé reklamy na dané stránce blokuje. Uživatel dostane v notifikaci možnost nechat si reklamy i přesto zobrazit.

„Ke 12. únoru platilo, že 42 % stránek, které nesplňovaly Better Ads Standards, již problémy vyřešily a nyní je splňují. To je výsledek, v jaký jsme doufali – že weby samy odstraní otravné reklamy, z čehož pak budou benefitovat všichni uživatelé webu,“ komentuje změnu Google.

Vzhledem k tomu, že Google Chrome drží na trhu desktopových a mobilních prohlížečů více než padesátiprocentní podíl, je pozice Googlu skutečně silná. Znamená to, že si vydavatelé nebudou moci dovolit nové změny ignorovat. Nativní filtr (či chcete-li blokátor) v Chromu tak skutečně může web vyčistit od otravných reklam a celkově ho zrychlit.

Zároveň ale tento krok dává do rukou Googlu velkou moc nad tím, jak budou weby v budoucnosti vypadat. Filtrování reklam se sice nyní bude řídit standardy „reklamní koalice“, ale nikdo nemůže vyloučit, že Google bude vždy hrát úplně nestranně. Přeci jen drtivá většina příjmů Googlu plyne právě z reklamního byznysu, a tak v této hře rozhodně není nezávislým arbitrem. Z nových pravidel tak bude vedle vydavatelů benefitovat i sama firma a její reklamní systém. Ten regule jistě porušovat nebude.

Diskuze k článku