Google chce skalp Microsoftu. Brousí si zuby na Office ve firmách. A cítí se na 80 % trhu

Google Apps.

Google má velké ambice se svou sadou Google Apps, která je pracovní alternativou pro balík Microsoft Office. Loni se mu podařilo uchytit v některých velkých firmách a do budoucna plánuje velkou expanzi. Chtěl by totiž na tomto poli Microsoftu sebrat až 80 procent uživatelů.

Amit Singh, prezident divize Google for Work, se pochlubil magazínu Business Insider s plány firmy na rozšíření Google Apps. Uplynulých 12 měsíců Google Apps prokázaly, že mají v korporátním prostředí své místo.

Zároveň nastínil sedm kroků, které mají vést k tomu, že právě ve velkých firmách získá Google na úkor Microsoftu většinový podíl. Plány jsou opravdu ambiciózní a stojí především na tom, že on-line office alternativa od Googlu bude většině uživatelů prostě stačit a firmy pro ně nebudou muset pořizovat drahé licence od Microsoftu.

Google vs. Microsoft. Zdroj: Flickr.com, Manuel Iglesias

Google vs. Microsoft. Zdroj: Flickr.com, Manuel Iglesias

Google Apps = 80 procent Office. I to ale stačí

První dva kroky se týkají samotné funkčnosti aplikací. Googlu prý stačí, když budou jeho programy nabízet asi 85 – 90 % funkcí Office balíku a zvýší se jejich on-line spolupráce. Zbývajících deset až patnáct procent funkcí prý nemusí Google vůbec trápit.

Skrz Apps totiž firma nemíří na profesionály, kteří dovedou Microsoft Office využít opravdu na 100 %. Především v tabulkovém procesoru nepotřebuje Google zdaleka tolik funkcí, jako u Excelu. Google Sheets jednoduše nejsou tak sofistikovaným nástrojem, který by dovedl zpracovávat obří množství dat a provádět s nimi sofistikované úkoly.

googleappssuite

Pro ty uživatele, kteří tyto funkce potřebují, tu Office bude vždy a Google tomu nechce příliš konkurovat. Jenže takových uživatelů je ve firmách sotva 10 %, zbytek lidí vlastně až příliš komplikovaný Excel podle Singha nepotřebuje.

Síla leží v cloudu

Google to ví, jeho nástroje fungují on-line a tak má jasný přehled, jaké funkce programu uživatelé opravdu používají. Drtivá většina uživatelů si prý dokonce vystačí jen se čtením a lehkými úpravami dokumentů, dokonce většinou ani nové dokumenty nevytváří. Dalším krokem k naplnění cílů je bezproblémová podpora Office formátů, které se musí v Google Docs otevírat bez potíží. A to napříč zařízeními a plaformami.

Microsoft Office Ultimate 2007. Zdroj: Flickr.com, Niall Kennedy

Microsoft Office Ultimate 2007. Jejich skutečný potenciál využije tak 10 procent uživatelů. Toho chce Google využít. Zdroj: Flickr.com, Niall Kennedy

Čtvrtá fáze je hodně zajímavá. Google se nebude snažit firmy přesvědčit, aby přešly z Microsoft Office na Google Apps. Jednoduše se je bude snažit dotlačit k tomu, aby začaly cloudové řešení od Googlu využívat paralelně se současnými licencemi Office. Firma vsází na to, že uživatelé poznají, že je jejich řešení pro jejich potřeby dostačující a navíc komfortnější, takže jej začnou sami používat.

V další fázi pak už nebude firma potřebovat Office licence pro všechny uživatele a migrace na Google Apps tak proběhne postupně. Z počátku to sice bude znamenat zvýšené náklady, protože firma bude platit jak Office, tak Google Apps, avšak z dlouhodobého hlediska by měla společnost ušetřit. V tomto režimu například začala Google Apps využívat konzultantská společnost PriceWaterhouseCoopers, Apps nakoupila asi pro čtvrtinu ze svých 180 000 zaměstnanců.

Google Apps. Office Cookie. Zdroj: Flickr.com, camknows

Google chce Office spolknout jako sušenku. Zdroj: Flickr.com, camknows

Pak už následují kroky, jak si získané uživatele „zaháčkovat“. Google chce například uživatele postupně učit využívat všechny možnosti jeho balíku a to především ty, které mají před konkurencí náskok. Jde třeba hlavně o nástroje pro on-line spolupráci na dokumentech. Uživatele bude firma vychovávat skrz on-line kurzy a také za pomoci jiných zkušených uživatelů.

Čím víc práce, tím víc Google

Google chce uživatelům vnutit své další aplikace tak, aby se ještě více ponořili do jeho on-line světa, který se jim pak nebude chtít příliš opouštět. Firmám například nabídne řešení pro vnitrofiremní vyhledávání nebo služby pro videokonference.

Posledním, ale neméně důležitým krokem, pak je ukázat uživatelům, jak může Google pomoci pracovníkům v terénu s mobilními zařízeními. Pro spoustu lidí se tablet nebo dokonce smartphone stává primárním nástrojem a Google to moc dobře ví. Právě provázanost jeho služeb s mobilními zařízeními a různá firemní řešení připravená na míru mobilním uživatelům mají pomoci pracovníky na jeho platformě udržet.

Google Apps. Zdroj: Flickr.com, Thomas Sun

Zdroj: Flickr.com, Thomas Sun

Plány Googlu jsou v tomto ohledu opravdu smělé. Jestli se mu podaří ambiciózních cílů dosáhnout, to ukáže až čas. Amit Singh věří, že nastavené cíle nejsou nic nemožného, už teď firma slaví dílčí úspěchy. Určitě ovšem najdeme celou řadu lidí, kteří s ním nesouhlasí, v čele se šéfem Microsoftu, Stayou Nadellou.

Diskuze k článku