Gartner: Honba za zákazníky povede k placeným recenzím a koupeným lajkům

Takové chování je přitom v USA zakázané, Federální obchodní komise jej v roce 2009 označila za klamavou reklamu. Obchodníci smějí za pozitivní recenze a hodnocení platit, tento fakt ale musí u koupeného obsahu být vyznačen tak, aby jeho sponzorovaná povaha byla spotřebitelům zřejmá. Kromě podílu 10 až 15 procent recenzí, Like a doporučení, u nichž nebude zveřejněna jejich placená povaha, Gartner také odhaduje, že do roku 2014 zahájí Federální obchodní komise ve věci takovéto klamavé reklamy řízení se dvěma společnostmi z Fortune 500.

Analytička Gartner Jenny Sussin k tomu říká: „S polovinou internetové populace na sociálních sítích organizace vyhledávají nové způsoby, jak vytvořit větší fanouškovské základny, dosáhnout více zobrazení u videí, dostávat pozitivnější recenze než konkurence a získat fanoušky pro svoje stránky na Facebooku. Část marketérů získává pozitivní recenze za protihodnotu, ať už hotovost, kupóny nebo propagaci, včetně získávání dalších zobrazení videa na YouTube, aby vyvolali v návštěvnících zájem a zvýšili prodeje, loajalitu zákazníků a jejich obhajobu značky skrze word-of-mouth kampaně přes sociální média.“

Firmy by si především měly uvědomit rizika, která nepřiznané placení za pozitivní hodnocení přináší. Dlouhodobá škoda pro jejich reputaci, která může nastat, pokud u nich takovéto chování bude odhaleno, může totiž snadno převážit veškeré zisky, které z placených recenzí budou mít.

Via AF