Firmy podceňují význam analytiky, říká Tomáš Odl z AITOMu

Precizní analýza stávající situace je naprosto nezbytná, pokud má výsledný web být kvalitní, myslí si Tomáš Odl, šéf vývojářů z agentury AITOM. Dobře připravená vstupní analýza totiž může firmám ušetřit obrovské prostředky, přesto má spoustu firem tendenci brát vstupní data jako nutné zlo.

Nabídka metodické analýzy podle Tomáše Odla odlišuje skutečně kvalitní digitální agentury. Obsah Vstupní studie, kterou dělá AITOM, se rodil dlouhé roky. „My sami jsme si potřebu analýzy uvědomili asi před pěti lety a postupně jsme vyvíjeli vlastní postupy, jak analýzu dělat. Nakonec jsme ji rozšířili do komplexní vstupní studie,“ uvádí Odl.

Původně AITOM začínal jako jiné agentury s analýzou klíčových slov a wireframy. Dnes se vstupní studie rozrostla na obsáhlý dokument, který může mít až několik desítek stránek. Obsahuje také analýzu konkurence, USP, analýzu person pomocí metody Value Proposition Canvas, doporučení vhodných marketingových kanálů, uživatelské testování či telefonický průzkum.

„Málokdy dodáváme úplně všechno, většina klientů to ani nepotřebuje. Vybíráme spolu s klienty části, které by jim mohly pomoci. A doplňujeme vše, co souvisí s o čekáváním klienta od webu,“ dodává Odl.

Šéf vývojářů z agentury AITOM

Kvalitní analýza slouží jako zadání

Vstupní studie se pak dá použít jako zadávací dokumentace pro vývoj webových stránek. Takový web by pak měl být maximálně funkční a měl mít také obchodní přesah.

Na vstupní studii v AITOMu běžně pracuje 6 specialistů na UX, grafiku, marketing nebo programování. Proto ji podle Tomáše Odla nezvládne freelancer sám. Pečlivý frelancer-vývojář by ale podobnou analýzu měl před začátkem vývoje chtít. „Všechno prostě od stolu nevymyslíte,“ uzavírá.

Analytiku firmy podceňují, protože data neumí interpretovat

Mnoho firem se ale domnívá, že na drahé výzkumy od agentur nemají prostředky, případně raději investují do jiných oblastí, inovací a podobně. A to i přesto, že sami důležitost dat pro nastavení strategie uznávají.

„Velmi zajímavou zkušenost máme s technickými firmami. Jsou totiž zvyklé připravovat produktovou dokumentaci. Často vstupní studii vítají, protože jsou na metodickou práci zvyklí z vlastní praxe,“ říká Odl.

Vstupní studii využívá AITOM jako zdroj dat pro návrh webu, jeho grafickou podobu a základ pro tvorbu marketingové strategie. Zároveň se snaží firmy edukovat, jak přemýšlet o začlenění webu do obchodní strategie.

Ukázalo se totiž, že část firem analytiku odmítá, protože výstupům prostě a jednoduše nerozumí. Nechtějí tedy platit za něco, co v praxi nedokáží použít. Případně mají negativní zkušenosti, protože podobnou analytiku už řešily s jinou agenturou a výstupy byly vágní, nekonkrétní a naopak neměly žádný přínos.

Důležité je tak přizpůsobit formu znalostem klienta. Najít kompromis mezi odbornými doporučeními a srozumitelností není prý vždycky snadné. „Snažíme se veškeré žargonové pojmy vysvětlovat, celou studii s klientem procházíme a bavíme se o tom, jak jednotlivé závěry využít i nad rámec studie, závěry z uživatelského testování často přinesou zajímavé podněty i pro tištěnou reklamu a tak podobně,“ doplňuje Odl.

Diskuze k článku