E-A-T update: Měly by se české weby bát a jak si udržet organickou návštěvnost

Od 1. srpna 2018 došlo na Googlu k velkým změnám ve výsledcích vyhledávání (SERP). V platnost vešel tzv. E-A-T update, který patří mezi nejrozsáhlejší aktualizace poslední doby. Některé weby, primárně ty věnující se zdraví, se kvůli němu okamžitě propadly, jiné naopak získaly. Proč se tomu stalo a jak tyto případné propady vyřešit? Komplexní shrnutí nabízí nový bezplatný e-book, za kterým stojí agentura Taste.

”Ačkoliv má E-A-T update velké dopady na nemalé množství webů, moc se o něm nehovořilo. O konkrétních doporučeních, která mohou správcům webů pomoci zlepšit postavení ve vyhledávání pak takřka vůbec. Proto jsme se v Tastu rozhodli vše shrnout,” popisuje důvody sepsání e-booku jeho autor, Martin Žatkovič.

Odstraňování neodborného a nedůvěryhodného obsahu

Pomocí E-A-T updatu si Google klade za cíl odstranit z výsledků vyhledávání neodborný a nedůvěryhodný obsah. Označení získal podle kritérií, jejichž míru adekvátnosti u jednotlivých webů zkoumá: Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness, tedy relevanci, autoritu a odbornost.

Jde o rozsáhlou aktualizaci zacílenou zejména na YMYL weby (Your Money Your Life), tedy weby s vysoce odborným obsahem, které při neodborném zpracování mohou mít negativní dopad na zdraví, finanční stabilitu nebo například bezpečnost.

Jednoduše řečeno, kdyby lidé těmto článkům a webům slepě věřili, tak by mohli krutě narazit a například přijít o veškeré své úspory nebo ohrozit své zdraví kvůli chybným či neprofesionálním informacím. Ve většině případů tato aktualizace zasáhla weby věnující se zdraví, díky čemuž se někdy označuje jako Medic update.

Nejinak tomu bylo v Česku, kde byly „medical weby“ rovněž ovlivněny touto aktualizací nejvíce. Propad na výsledcích vyhledávání má samozřejmě přímý vliv na návštěvnost i celkové tržby.

“Proto čím dřív tento problém odhalíte, tím méně škod způsobí. K odhalení propadu nebo nárůstu můžete využít nejen Google Analytics, ale skvěle poslouží také jiné nástroje jako Marketing Miner, Collabim, Ahrefs či Google Search Console,” nabádá Žatkovič.

Jak si udržet organickou návštěvnost?

Organická návštěvnost stále představuje jeden z důležitých kanálů, na který není radno zanevřít. Pokud vás aktualizace negativně zasáhla, zachovejte chladnou hlavu, projděte si svůj web spolu s příručkou E-book: E-A-T, měly by se české weby bát? a identifikujte jeho slabá místa.

Zkrátka buďte k sobě kritičtí a určitě vás napadne, co můžete vylepšit, aby měl váš web vyšší důvěryhodnost, autoritu a expertnost. Základem je poskytovat dobrý obsah a hlavně na něm pracovat s experty – tedy například lékařský obsah by měl vytvářet lékař a ne copywriter na základě zadání. Na pozoru by zároveň měli být i ti, kterým se web dostal ve výsledcích vyhledávání nahoru.

“To samo o sobě totiž nemusí nic znamenat a usnout na vavřínech se vám nemusí z dlouhodobého hlediska vyplatit. Odhadujeme, že se tento update bude neustále rozvíjet. Pro Google je důležité, aby měl co nejrelevantnější výsledky vyhledávání. Toho docílí právě znevýhodněním webů s nedostatečným E-A-T, což zejména v YMYL sféře považujeme za adekvátní,” uzavírá Žatkovič.

Diskuze k článku