Displej reklama má potenciál 200 miliard dolarů, tvrdí Google

Tradiční doménou Googlu je jednoznačně hledání, navíc je to to odvětví, ve kterém společnost získala svou dnešní pozici na trhu a hospodářskou sílu. Jenomže ačkoliv vyhledávání roste, co do tržního podílu ztrácí na úplně jiný typ reklamy – display reklamu. Ta dlouhodobě roste rychleji než vyhledávání a svůj tržní podíl právě na úkor tradiční domény Googlu posiluje.

Podle dat eMarketeru a IAB z počátku měsíce června roste vyhledávání v USA i Evropě zhruba o 5 procent pomalejším tempem než display reklama, search se navíc má během několika let výrazně zpomalit. AdWeek zase koncem května přinesl zprávu, že search meziročně ztratil z 53,4 procenta amerického online reklamního trhu na 48,7 a display naopak získal z 29 procent na plnou třetinu, 33 procent.

Své o posunu v oblasti internetové reklamy ví i Google. Ten se, mimo jiné, již delší dobu snaží prolomit svoje neúspěchy v sociální oblasti jíž vévodí Facebook, a která má velký potenciál urvat si pro sebe podstatnou část zisků z display reklamy. Toto snažení vyvrcholilo v průběhu tohoto týdne spuštěním uzavřeného testování nové sociální sítě Google+, o jejíchž specifikacích i prvních dojmech a komentářích, stejně jako o její konkurenceschopnosti vůči Facebooku, jsme v posledních dnech psali.

Potenciál je obrovský, tvrdí manažer Googlu

Podle údajů, které má k dispozici Google, byl celosvětový objem display reklamy za minulý rok 25 miliard dolarů (z toho 9,8 miliardy dolarů připadalo podle eMarketeru na Spojené státy). Podle viceprezidenta společnosti pro display reklamu Neala Mohana jde ale jen o zlomek potenciálu, který toto odvětví marketingu má.

„Věřím, že potenciál trhu display reklamy během několika následujících let je někde kolem 200 miliard dolarů,“ a dodává, že hlavní otázkou, kterou jeho lidé řeší, je, jak mohou celkový reklamní koláč zvýšit z dnešního objemu na onu dvousetmiliardovou vizi.

Největším problémem trhu s display reklamou je podle Mohana jeho vysoká fragmentace. Velké množství rozdílných reklamních sítí a kanálů, tu specializovaných na desktop, jindy na video či mobily, ubírá trhu s display reklamou efektivitu a tím připravuje všechny jeho účastníky o potenciální zisky, vydavatele ve formě nižších příjmů a inzerenty ve formě méně efektivního oslovení reklamního publika.

„Výsledkem této fragmentace je obrovské tření. To, k čemu to vede, je ničení hodnot – ničení ROI pro marketéry v tom, co se snaží dokázat, a ničení objemu příjmů, které může vygenerovat vydavatel. Takže věřím, že vydavatelé mohou z display reklamy mít daleko větší příjmy, než jaké mají dnes. Naším úkolem je vytvořit nástroje a produkty a technologii, které jim to umožní.“

Řešením je jednotná platforma pro display reklamu

„Myslím, že způsob, jakým může Google v tomto směru přidat nějaké nové hodnoty, je vytvořit technologii pro vydavatele obsahu a zadavatele reklamy,“ pokračuje Mohan dál. „Naší vizí je vytvořit jednotnou platformu pro nákup i prodej display reklamy, aby vydavatelé nemuseli chodit na různá místa za účelem nákupu mobilní reklamy, desktopové reklamy, videoreklamy – a to ať již reklamu prodávají přímo, nebo zprostředkovaně.“

Platforma by měla být jednotná, to ale neznamená, že by do ní neměly být připojené další technologie. Tak, jak jí viceprezident Googlu popisuje, zní jako jakási burza display reklamy. Vydavatelé přijdou a budou prodávat reklamní prostor, zadavatelé přijdou a budou jej kupovat a vkládat svoje reklamy, které se v nakoupeném prostoru budou zobrazovat. Jednotnost by měla zaručit optimální cílení a tím co nejlepší využití potenciálu, který každý vydavatel má, vzhledem k tomu, jaký typ návštěvníků na jeho webové panství zavítá.

Google již s testováním nástrojů pro vydavatele začal, jako výsledek uvádí nárůst jejich příjmů o 188 procent.“Můžete si představit, že když jen dnes vidíme skoro trojnásobný nárůst, jak bude asi svět vypadat za rok, dva, tři.. A to je ta cesta, kterou vidíme k naplnění naší dvousetmiliardové vize.“

Mobilní reklama chce specializaci

Důležitá bude v budoucnosti display reklamy mobilní reklama, jak ostatně již před rokem říkal dlouholetý šéf Googlu Eric Schmidt. Mobilní prostředí se za několik posledních let pořádně vyvinulo a čím dál tím více to vypadá, že by časem mohlo tvořit většinovou část internetové populace. Počty uživatelů smartphonů nezadržitelně stoupají, ani poptávka po tabletech není rozhodně malá. Podle Claye Bavora, produktového ředitele Googlu pro mobilní display reklamu, platí pro reklamy v mobilním prostředí stejná specifika, jako pro tvorbu obsahu.

Google má pro mobilní reklamu dva hlavní cíle. Tím prvním je umožnit zadavatelům, kteří jsou zvyklí inzerovat na desktopu, rozšíření kampaní včetně měřících nástrojů do mobilního prostředí. Druhým cílem je právě přizpůsobení specifikům tabletů a smartphonů, tedy speciální reklamní formáty, které naplno využijí možností, které tablety a smartphony přináší. Vedlejším cílem tedy je vyhnout se ledabylé transplantaci desktopové reklamy do mobilů. Reklamy by měly být schopné reagovat na hraní si s  dotykovým displejem, ať již jde o swipe nebo tap (přejíždění či poklepání), či natáčení zařízení. Bavor připomíná, že Google již první reklamní formáty pro tablety představil.

Jak plány Googlu v oblasti display reklamy působí na vás? Věříte, že by jednotná platforma mohla mít takový vliv? A je vůbec její tvorba reálná?

Via BI