Díky NaOperak.cz zjistíte, že můžete jezdit za stejné peníze v Octavii i BMW, říká Punčoch

Kupovat auto na operativní leasing je stále populárnější. Vedle firem, pro něž je často z logiky věci výhodnější platit za pronájem auta pár tisíc měsíčně, neřešit žádné poplatky za servis a další údržbu a po roce ho vyměnit za nové, na operáky slyší čím dál tím více řidičů. Potřebu vlastnit auto má zejména mezi mladší generací stále méně lidí.

Vzhledem k rostoucí popularitě pochopitelně roste také počet poskytovatelů operativních leasingů. Nabídka je nyní již tak široká, že je často složité se v ní zorientovat. Přesněji řečeno vybrat tu nejvýhodnější variantu. Proto před dvěma lety vznikl portál NaOperak.cz, který poskytuje přehled a srovnávač většiny operáků na trhu.

Potvrzení, že je o vozy na operativní leasing skutečně zájem, přišel na začátku roku také ze strany největší české automobilky. Škoda Auto začala své vozy na operativní leasing dokonce nabízet kompletně online. To v případě NaOperak.cz neplatí – ten je hlavně srovnávačem a zprostředkovatelem, ale přesto má podle ředitele Karla Punčocha na trhu velký smysl. Právě on odpovídal na otázky Těchinternetů.

Když bych si chtěl pořídit auto na operativní leasing online, proč bych měl jít na NaOperak.cz?

Hlavní myšlenka NaOperak.cz není úplně o kompletním online procesu zakoupení vozu na operativní leasing. NaOperak.cz vznikl tak, že jsme si s kolegou před více než dvěma lety sami vybírali auta na operák k nám do firmy. V té době bylo celkem dost akčních nabídek přímo od importérů, ke kterým však bylo složité se na webech proklikat. Nepohodlné bylo také mezi jednotlivými weby značek a dealerů překlikávat tak, aby se daly nabídky podle jednotlivých parametrů porovnat. Hledali jsme nějaký přehled nabídek na jednom místě, který však neexistoval.

Začali jsme si proto jednotlivé nabídky zapisovat do tabulek včetně základních parametrů, jako je cena, doba nájmu, nájezd kilometrů a výbava. Ve výsledku jsme si mohli z jednoho místa vybírat nejvýhodnější nabídku podle našich představ. Tabulku jsme pak sdíleli mezi kamarády, kteří ji následně šířili dál, až jsme se jednoho dne rozhodli vytvořit, víceméně přes víkend, web. Už druhý měsíc po spuštění k nám chodilo více než 30 tisíc lidí vybírat auta na operák.

Karel Punčoch, ředitel NaOperak.cz

NaOperak.cz tedy slouží především jako online srovnávač operáků s tím, že pak samotný proces nákupu (podepsání smlouvy, sjednání operativního leasingu apod.) probíhá offline…

Naše myšlenka zůstává stejná jako byla na začátku. To znamená, že chceme návštěvníkům přinést ucelený přehled o nabídkách operativního leasingu na trhu a možnost tyto nabídky filtrovat a porovnávat. Samotný obchod již necháváme na dealerech nebo poskytovatelích operativních leasingů. Jsme toho názoru, že by do samotného procesu mezi koncového zákazníka a prodejce neměl nikdo vstupovat a samotný obchod by měl uzavírat sám prodejce značky.

Představuje podle vás NaOperak.cz určitý mezikrok, než začnou skutečně online prodávat své vozy na operativní leasing samotné automobilky a dealeři? Nebo má srovnávací katalog i jinou přidanou hodnotu?

Určitě jsme mezikrokem, který však bude mít své místo na trhu i v době, kdy budou automobilky prodávat auta online. Jde o celkový nadhled nad nabídkami. Díky našemu serveru například zjistíte, že za stejné peníze můžete jezdit při stejných parametrech operáku v „nabušené“ Octavii nebo i v BMW. Vznikli jsme o dva roky dříve než nedávno spuštěný web skoda-online.cz.

Jak funguje NaOperak.cz byznysově – berete si provize z každého sjednaného dealu? Vidíte možnost, jak své podnikání ještě rozšířit, například mimo operativní leasing?

Ano. Máme určité provize z obchodů, které díky poptávkám z NaOperak.cz vedou k předání vozu. Další část příjmu jde z prodaných inzertních prostor. Do budoucna stále vidíme byznys v obou částech – jak provizním příjmu, tak i z marketingových aktivit. Jinak bychom ale s NaOperak.cz zatím rádi zůstali čistě u operativního leasingu. Nicméně jak se pohybujeme mezi auty a online prostředím, tak nás napadají další možnosti rozvoje tohoto byznysu i mimo operáky.

Je jednodušší nabízet online vozy na operativní leasing, než je online klasicky prodávat?

Určitě je mnohem jednodušší nabízet online vozy na operativní leasing, kde kupující tolik nespekuluje nad výbavou vozu, značkou, barvou a podobně. Jelikož zákazníci operativního leasingu nemusí řešit následný prodej vozu, respektive jeho zůstatkovou hodnotu, rozhodují se impulsivněji a tím i rychleji. Online prodeji na operativní leasing napomáhají již pevně nakonfigurované nabídky s pevnými kalkulacemi. Rázem jde o fixní produkt, u kterého není třeba nic přepočítávat, dovybavovat, řešit slevy a tak dále, což jsou záležitosti, které klasický online prodej vozu znepříjemňují nebo dokonce zcela znemožňují.

Myslíte si, že je v online prodeji aut, nejen těch na operativní leasing, budoucnost? Jaké zatím máte v tomto ohledu ohlasy? 

Zatím se veškeré segmenty retailového trhu podařilo úspěšně „překlopit“ do online prostředí. Automotive je jeden z posledních segmentů, kde se to zatím zcela nepovedlo. Takže si myslím, že auta to teprve čeká. Jenom to trvá déle, protože zde do doby pevně daných operáků nebyl produkt s pevnou cenou a navíc takovou, která by byla v online prostředí akceptovatelná.

Operativní leasing je zatím nejvíce využívaný ve firemní sféře. Je nabídka operativních leasingů online způsob, jak se ještě více dostat také k běžným spotřebitelům? Kdo je váš typický zákazník?

Určitě ano. Myslím si, že operativní leasing pro koncové spotřebitele zde rozhýbala Škoda se svým programem BezStarosti. My jsme začali „vyzobávat“ nabídky i od ostatních značek, které nebyly tak dobře prezentované. Z operáků se také stává určitý marketingový nástroj automobilek, jak dostat omezený počet vozů na silnice tak, aby byly vidět v reálném provozu. Typickým zákazníkem NaOperak.cz jsou menší firmy a živnostníci, kteří si nejčastěji pořizují jedno vozidlo. Díky kampaním na sociálních sítích samozřejmě roste skupina mezi fyzickými osobami.

Aktuálně máte téměř 10 tisíc nabídek a udáváte přes 100 tisíc unikátních návštěvníků měsíčně. Kolik prodejů z takových čísel měsíčně zrealizujete?

Přesné číslo bychom uvádět nechtěli. Nicméně v celkovém ročním součtu realizovaných obchodů to bude čtyřmístné číslo. Značný růst prodejů vozů na operativní leasing očekáváme v letošním i příštím roce.

Jakou máte zpětnou vazbu od vašich smluvních partnerů? Berou to jako přidanou hodnotu a službu navíc, nebo by spíše raději měli vlastní online řešení, ale jelikož ho nemají, tak zatím využívají alespoň vašich služeb?

Reakce jsou občas až překvapivě pozitivní. Myslím, že ze stran partnerů neměl nikdo velká očekávání, ať už kvůli dřívější spolupráci s jiným projekty nebo obecné nedůvěře v online prodej vozů. Jaké pak bylo překvapení, když díky našim aktivitám odjelo ze salonu některým partnerům i pětadvacet aut za měsíc. Myslím, že jsme pomohli řadě menších dealerů k tolik potřebným „čárkám“ v prodejích.

Řada dealerů má vlastní řešení online prodeje, respektive prezentace nabídek vozů na operativní leasing. V takovém případě fungujeme především jako generátor návštěv, případně poptávek z již „přefiltrovaných“ návštěvníků, respektive zájemců o operativní leasing. Znamená to, že jsme pro ně vlastně jeden z marketingových kanálů.

Jak to vypadá s poptávkou po elektromobilech?

Překvapivě u nás o elektromobilitu takový zájem není. Možná je to dané tím, že zatím nejsou na trhu opravdu zajímavé nabídky. Několik desítek poptávek bylo po modelech Nissan Leaf a Fiat 500e a několik i po vozech Tesla a BMW i3.

Vaším plánem pro rok 2018 je rozšíření na Slovensko a do Polska. Co od těchto trhů očekáváte?

Naše myšlenka rozšíření NaOperak.cz i na okolní trhy vznikla díky poptávkám ze Slovenska a z Polska. Okolní trhy zatím monitorujeme, a i když zde není nabídka tak široká jako u nás, jednáme zde s několika partnery.

Máte – i vzhledem ke svému postavení na online trhu – ambici nějakým způsobem vzdělávat širokou veřejnost o výhodách/nevýhodách operativního leasingu?

Určitě plánujeme větší osvětu výhod, respektive fungování operativního leasing obecně.

Diskuze k článku