Data z Facebooku vás doženou všude. Úplně všude

Facebook toho o svých uživatelích ví hodně. Teď svoje svoje detailní znalosti o každém člověku na síti ještě dost výrazně prohloubí. Jeho nová reklamní síť Atlas sbírá data o prohlížení, lajcích nebo komentářích (atd.) ze všech druhů zařízení, skrz které se uživatel k FB přistupuje. Je tak jedno, jestli se člověk připojí skrz notebook, mobil nebo tablet – sociální síť bude hromadit všechna data, aby ještě lépe cílila reklamu.

Facebooku dodnes tyhle informace unikaly kvůli nekompatibilitě dat z různých zařízení. Dosud jeho reklamní systém pracoval z obstarožními cookies, které sice pokryly většinu potřeb, ale omezeně. Cookies nedokázaly třeba ani dost dobře sledovat data z několik různých prohlížečů na stejném počítači. Na některých mobilních platformách a v aplikacích pak technologie cookies nefunguje vůbec (nebo jen velmi omezeně).

Atlas tak bude pracovat s unikátním uživatelským číslem z Facebooku. Síť používá systém, který nazývá „people-based marketing“. Jeho součástí je sledování aktivity uživatelů podle jejich unikátního uživatelského čísla právě z Facebooku.

Googlu na steč

Atlas se nebude omezovat jen na reklamu na Facebooku, i když se jí bude týkat. Přes Atlas budou moci zadavatelé reklamy fungovat i tehdy, pokud reklamu z Facebooku vůbec kupovat nebudou. Součástí reklamní sítě jsou i mobilní aplikace a externí weby. Půjde tedy o celou obsahovou síť, která se neomezí jen na Facebook a jemu patřící Instagram, jehož integrace s Atlasem byla též oznámena.

Vzniká tak první opravdu velká hrozba DoubleClicku od Googlu, který je na trhu v oblasti hromadění dat a jejich dalšího využití jedničkou. Google a Facebook soupeří na 140miliardovém ($) trhu s digitální reklamou, kde ale sociální síť hraje zatím druhé housle – Google ovládá třínásobek trhu. Facebook se mu ovšem dost rychle přibližuje alespoň v oblasti mobilní reklamy, kudy ročně proteče 30 miliard dolarů. Tohle je další cesta, jak ho dohnat.

Součástí nové reklamní sítě bude cílení a vyhodnocování reklamy napříč zařízeními. Technologie za reklmní sítí by mimo jiné měla odhalit, pokud uživatel na jednom zařízení (či v jednom prohlížeči) reklamu viděl či na ni dokonce klikl, a na jiném zařízení či prohlížeči poté produkt koupil. Prostřednictvím spolupráce Facebooku s datovými partnery pak v některých případech bude možné digitální reklamu párovat i s offline prodeji, za předpokladu, že datová společnost má k danému zákazníkovi stejné kontaktní údaje, jaké má Facebook. Zpravidla půjde o stejný e-mail či telefonní číslo.

Facebook oznámil celou řadu partnerů, kteří budou s Atlasem spolupracovat, a to z řad reklamních agentur, tvůrců reklamního softwaru, a samozřejmě i mezi vydavateli:

Reklamní partneři

Placené vyhledávání:

  • Kenshoo
  • Marin Software

Sociální reklama:

  • Shift
  • Social.com
  • Social Moov

Video a interaktivní média:

  • Jivox
  • Innovid
  • Celtra
  • Flashtalking
  • Medialets
  • Goldspot Media
  • Phluant

Vydavatelé

  • AdMarvel
  • Aarki
  • Immobi
  • The Weather Co.
  • Phluant
  • Adelphic
  • Kargo
  • Medialets
  • Rhythm
  • Conversant
  • Celtra
  • Tapad
  • Opera Mediaworks
  • Millennial Media
  • Instagram
  • Facebook
  • LiveRail

Klíčovým partnerem Facebooku pro spuštění je nicméně Omnicom, reklamní holdingová společnost (patří pod ni Omnicom Media Group, BBDO a TBWA Worldwide), která s Atlasem podepsala dohodu o partnerství. Díky této dohodě mezi první testovací klienty Atlasu patří tak zvučná jména jako Pepsi a Intel, stávající klienti Omnicomu.

Facebook koupil Atlas od Microsoftu v únoru 2013 za 100 milionů dolarů. V současnosti spuštěná verze reklamní sítě je nicméně od základu předělaná, vývojáři Facebooku ji během roku a půl od akvizice kompletně přizpůsobili „obrazu svému“.

Diskuze k článku