Co je za popularitou podcastů?

V posledních letech podcasty nabraly na popularitě s staly se nedílnou součástí současného mediálního prostoru. Co je za tak obrovským rozmachem tohoto způsobu předávání informací? Podcasty může zkrátka poslouchat každý, o jakémkoliv tématu, kdekoliv a kdykoliv. Víte, kde se podcasty vzaly a jak s jejich vznikem souvisí Apple?

Stručná historie podcastů

Dnešní fenomén podcastů se zrodil z „audio bloggingu“, který má své počátky v 80. letech minulého století. Podcasty, jak je známe dnes, jsou ale podstatně mladší a jejich historie se začala psát s příchodem prvních iPodů po roce 2000. Ty totiž umožnily snadný přenos audio souborů a jejich napojení do RSS feedu.

Milníkem pro podcasting byl rok 2004, když Adam Curry, bývalý videožokej MTV, a softwarový vývojář Dave Winer, vyvinuli program známý jako iPodder, který umožňoval stahovat internetové rádiové vysílání do iPodů. Curry nyní hostuje v Daily Source Code, jednom z nejpopulárnějších podcastů vůbec. Za termínem podcast je pak novinář Ben Hammersley, který spojil slova iPod a broadcast k popisu poslouchatelného obsahu.

Právě v roce 2005 začaly velké společnosti cítit příležitost. Apple vydal iTunes 4.9, první aktualizaci s nativní podporou podcastů. Ve stejném roce se stal George W. Bush prvním americkým prezidentem, který poskytl svůj týdenní projev ve formě podcastu. V roce 2005 byl také „Podcast“ vyhlášen Novým oxfordským americkým slovníkem slovem roku.

A jak se technologie vyvíjely a rozmáhaly, staly se podcasty přístupnější pro posluchače i pro tvůrce. Na iTunes bylo v roce 2005 už přes 3 000 volně dostupných podcastů a brzy začal být zřejmý také jejich komerční potenciál.

Během tradiční konference Applu v roce 2006 během keynotu Steve Jobs ukázal, jak se dá snadno vytvořit podcast pomocí GarageBandu, softwaru, který Apple dodává se svými zařízeními. To byl jasný signál trhu, že to Apple myslí s podcasty vážně a ostatní by měli zpozornět.

Popularita podcastů šla rychle nahoru a britský komik Ricky Gervais se postaral o první Guinessův rekord svého druhu, když se jeho podcast stal nejstahovanějším – během prvního měsíce měl přes čtvrt milionu stažení. O pár let později už byla řeč o daleko jiných číslech – podcast Adama Carolla, dalšího rekordmana zapsaného v Guinessově knize rekordů, měl od března 2009 do března 2011 59 milionů stažení. V roce 2013 Apple oznámil, že podcasty mají před miliardu odběratelů. Slušná práce.

A aby všechno nevypadalo tak idylicky, tak přišly také první soudní žaloby, respektive jedna legendární – společnost Personal Audio, ukázkový patent troll, se vytasila se žalobou na několik podcasterů (včetně Lotzi Digital – tvůrců The Adam Carolla Show) s tím, že porušili americký patent týkající se „systémů pro šíření mediálního obsahu“ a proto vyžadují poplatky. V roce 2017 soud rozhodl v neprospěch společnosti Personal Audio, když prohlásil, že „podcastingové médium“ nevynalezli v této společnosti, a proto si nemohou nárokovat licenční poplatky.

Proč máme rádi podcasty?

Proč se vlastně v dnešním světě, kde dominuje vizuální kultura, vteřinová videa na TikToku, memes, neustále rotující zprávy a posty ve feedech na sociálních sítích, prosadily podcasty, jejichž délka běžně dosahuje i 40 minut na epizodu? Jak už bylo řečeno výše – podcasty je možné poslouchat kdekoliv a kdykoliv. Nevyžadují, aby člověk seděl jak přikovaný k obrazovce počítače nebo telefonu, stačí nasadit sluchátka a lze provádět prakticky jakoukoliv činnost – od jízdy autem po běžné domácí práce.

Podcasty jsou navíc ideálním prostředkem, jak získat aktuální informace z oblastí, které posluchače zajímají – mediální giganti mají zpravodajské podcasty, které mají miliony odběratelů. Vedle zpráv lidé poslouchají také zábavné podcasty, vzdělávací podcasty, sportovní zpravodajství, rozhovory, povídky, investigativní podcasty, ale i živé podcasty. Nabídka různých témat, ale přístupů a formátů je natolik rozmanitá, že si vybere prostě každý. Samozřejmě se z významných podcasterů (hostů) stávají regulérní celebrity (u nás samozřejmě v daleko menším měřítku než v zahraničí).

Podcasty u nás

Česká scéna nezůstává pozadu, podle ceskepodcasty.cz bylo koncem června v tuzemsku aktivních přes 500 podcastů a čeští posluchači mohou vybírat z pestré nabídky – do podcastů pronikli například i někdejší youtubeři, jako je Jirka Král, který se svým bratrem vysílá Clickbait nebo Karel „Kovy“ Kovář, který po boku Terezy Salte vysílá Linku. Stálicí jsou také u nás zpravodajské podcasty, své posluchače mají také podcasty věnující se politice, módě, vaření, cvičení, psychologii, osobnímu rozvoji, sexu – ostatně autorský podcast Vyhonit ďábla asi netřeba blíže představovat, jelikož jde o jeden z nejposlouchanějších a neoblíbenějších tuzemských podcastů. Pokud koketujete s myšlenou začít s podcastem, je zapotřebí najít si hlavně čas a ujasnit si koncept. Dobrým zdrojem cenných tipů a inspirace je Meta podcast Dana Tržila nebo podcast Petra Máry.

Diskuze k článku