Čínský gigant Alibaba vévodí světovému online prodeji

Alibaba již dříve tento rok dosáhl jednoho rekordu, když oznámil, že překonal objem prodejů v přepočtu 3 miliardy dolarů za jediný den. Dosažení bilionu renminbi, neboli 157 miliard dolarů, během prvních 330 letošních dní tak není velkým překvapením. Jedná se o součet dvou největších čínských trhů Alibaby, Tmall a Taobao Marketplace. Společnost provozuje také anglickou doménu pro nečínské uživatele na adrese Alibaba.com. Ve Spojených státech a potažmo i na celém světě existuje jediná společnost, která se může dosaženému objemu obchodů rovnat, americký Wal-Mart. Ten má v současnosti prodeje kolem 440 miliard dolarů ročně a nejméně do roku 2017 by jej rychle rostoucí prodeje Alibaby neměly na první pozici ohrozit. Pro srovnání, Amazon prodává ročně zboží za zhruba 50 až 60 miliard dolarů, elektronická aukce eBay zprostředkuje podle odhadů letos obchody v hodnotě přibližně 8 miliard.

Jak vyplývá i z předchozích řádků, Alibaba je vlastně konglomerát výše zmíněných tří obchodních domén zaměřených na různé regiony světa. Pokud jde o obchodní model, jde o B2B obchodní platformu, kde podnikatelé mohou kupovat výrobky ostatních a prodávat výrobky svoje. Zboží, které přes Alibabu protéká, tak není zbožím, které prodává přímo společnost, naopak, elektronický gigant obchody pouze za provizi zprostředkovává pro jiné firmy. Kromě tohoto základního modelu pod společnost podle Wikipedie patří některé další stránky věnované elektronickému obchodu a v Číně také služby pronajímání internetové infrastruktury, prodej softwaru pro podnikatele a inkubační a mentoringové služby pro začínající firmy.

Via VB