Chystaný Firefox 22 hromadně zakáže cookies, reklamní průmysl je proti

Zatímco současná verze Firefoxu nese číslo 19 a pokud jde o cookies, je k jejich ukládání poměrně benevolentní, jedna z připravovaných verzí označená jako Firefox 22 již tuto vlastnost mít nebude. Vtělí do sebe totiž patch od studenta Oxfordu Jonathana Meyera, který všechny cookies od třetích stran v základním přednastaveném nastavení zakáže.

Co to znamená? Firefox začne od verze 22 fungovat tak, jak již dlouhou dobu funguje prohlížeč Safari. Povolení k uložení cookies bude mít pouze ta stránka, kterou uživatel přímo navštívil. Naopak jakékoliv pluginy či prvky stránky, které stránka obsahuje, ale jejichž data pochází z jiné domény, budou moci své cookies uložit jen tehdy, pokus již prohlížeč obsahuje alespoň jednu cookie od této domény.

Jinými slovy, aby například reklamní sítě mohly ukládat do prohlížeče cookies, bude uživatel (alespoň se základním nastavením) muset s novým Firefoxem 22 nejprve přímo navštívit jejich doménu, kde se mu jejich cookies uloží jako tzv. first party cookie (tedy z domény, kam je právě připojen). Teprve potom budou prvky reklamní sítě, které mohou být internetem rozesety i velmi široce, k této cookie moci přidávat další, tzv. third party cookies. Takové nastavení umožňuje i současný Firefox, uživatelé jej ale musí aktivovat manuálně, a protože to většina z nich nedělá, blokuje cookies třetích stran jen málokdo.

Řečeno ještě jinými slovy, reklamní sítě a různé pluginy nebudou moci tak pohodlně jako doposud sledovat chování uživatelů při surfování, protože jim Firefox tuto možnost zablokuje automatickým přednastavením blokování jejich cookies. Ačkoliv zatím není jasné, kdy přesně předmětná verze prohlížeče vyjde, ví se, že ji ještě čeká rozsáhlé testování. To bude mít nejméně tři fáze a každá z nich bude trvat minimálně šest týdnů. Firefox 22 tak nespatří jako hotový produkt světlo světa dříve, než ve druhé polovině roku.

Přestože do vydání je ještě daleko, již nyní se negativně vyjadřují zástupci reklamního průmyslu. Mike Zaneis, SVP Internet Advertising Bureau, organizace zastřešující řadu firem a uskupení zabývajících se online reklamou, označil v tweetu opatření za „atomový útok proti reklamnímu průmyslu“. Další detaily o novém patchi se lze dočíst na blogu jeho autora, Jonathana Mayera.