Blahomat vystoupil proti návrhu, který hrozí omezit iPady ve školách

„Dopisem chceme předejít ohrožení jinak velmi nadějného programu výzvy 51, které podle nás kvůli pochybení ministerstva hrozí. V důsledku neobjektivně stanovených kritérií pro pořizování tabletů do škol jsou vyřazeny z možnosti nákupu např. tablety iPad od společnosti Apple. Konkrétně se jedná o parametr 2 GB interní paměti, který iPady nesplňují, přestože se jedná o tablety, které prokazatelně mají své místo na poli rozvoje dovedností a vzdělávání. Zejména to jsou vzdělávací aplikace, které jsou jedněmi z nejvyužívanějších,“ napsali Veronika a Jiří Iblovi.

Blahomat, který vznikl s podporou Mitonu v komunitě iOS vývojářů z Jablonce nad Nisou, spatřil světlo světa přibližně před rokem (viz Prodejte svůj starý iPad, pomůže v nové neziskové půjčovně). Tablety si přes něj mohou zdarma zapůjčit odborníci či neziskové organizace, a stejně tak rodiny, které by ho rády využily při rozvoji dovedností svých zdravotně postižených dětí.

Školy by podle autorů Blahomatu mohly být omezeny ve svobodném rozhodnutí při výběru tabletu, který je pro ně vhodný. Text celého dopisu bez redakčních úprav naleznete níže:

 

Vážený pane ministře,

dnes mě velmi zarazila zpráva, že v rámci dokumentu Výzva 51, který by měl motivovat školy pro využívání tabletů a dalších moderních technologií, byly z programem podporovaných zařízení vyjmuty tablety iPad značky Apple (které nesplňují parametr minimální interní paměti).

Věřím, že Vám v této věci přichází celá řada stížností a proto nebudu zabíhat do přílišných podrobností. Toto rozhodnutí je velmi nešťastné, ačkoliv chápu, že je velmi těžké stanovit podobná kritéria a je nezbytné být opatrný už proto, že se v tomto případě jedná o školství.

Dovolte mi prosím v krátkosti vysvětlit, proč by měly mít školy možnost vybírat si ze všech dostupných možností, tedy z tabletů s operačním systémem Android, Windows 8 i Apple iOS.

Krom samotného lobby a konkurenčního boje, má značka Apple a její výrobky početnou skupinu příznivců i zarytých odpůrců, kteří proti sobě vedou únavnou válku, proč tomu tak je, mi není ani po letech praxe (věnuji se vývoji aplikací) zcela jasné. V rámci tohoto boje se operuje často s velmi subjektivními parametry jako je uživatelská přívětivost, jednoduchost a pod. Na druhé straně stojí argumenty extrémně technické, jako počet procesorů, velikost paměti etc…

Ani jeden pohled ovšem nedává ve vztahu ke školství smysl. V rámci každodenní práce učitelů a dětí je mnohem podstatnější, co konkrétně škola od tabletu očekává v praxi. Tam nastupují na scénu aplikace — software, který jinak takřka neužitečné zařízení naplňuje konkrétním smyslem a bez kterého vůbec nedává koupě tabletu jakékoliv značky smysl.

Právě v množství dostupných aplikací s kvalitní metodikou a profesionálním provedením je iPad velmi zajímavá platforma, která je v řadě případů (např. speciální nebo vyšší školství) nenahraditelná.

Protože se iPad v zahraniční velmi úspěšně prosadil ve školství, existuje po celém světě obrovské množství výrobců, kteří spolupracují s pedagogy a odborníky a vytvářejí profesionálně zpracovaný a přesto cenově dostupný software pro tuto platformu.

Nabídka Androidu i platformy Windows 8 je v této oblasti stále velmi omezená a z jednoho prostého důvodu nelze očekávat, že náskok iPadů brzy doženou. Pro drtivou většinu vývojářů jsou náklady na vývoj na více než jedné platformě naprosto neúměrné. Pokud tedy výtečná vzdělávací aplikace vznikne pro iPad, který sám o sobě znamená trh o velikosti desítek milionů zařízení, její verze pro ostatní platfromy bude mít několik let zpoždění, pokud vůbec vznikne.

Vžijte se prosím do role českých vývojářů a softwarových firem, které budou školy s tablety brzy nezbytně potřebovat. Musí se rozhodnout, zda vynaložit energii a peníze na několika mesíční vývoj aplikace, která jejich trh omezí na několik stovek českých škol — a tedy neumožní jim generovat dostatečný zisk, nebo budou zároveň nabízet svůj software po celém světě na trhu tisíců škol, které iPad plně využívají.

Nechci tvrdit, že Android nebo platforma Windows není dobrá volba. Pro řadu škol se jedná o naprosto výtečné řešení, ale pro velkou skupinu škol vyloučením iPadů zavíráte dveře ke komplexnějším a specifičtějším řešením, které nemají jinou alternativu.

Nechte prosím školy, ať si na základě vlastních požadavků stanoví, který tablet je pro jejich potřeby nejlepší. Zrušte prosím omezení na 2 GB interní paměti, které nedává z technického hlediska nejmenší smysl. O nic jiného nežádám.

S pozdravem,

Jiří Ibl