Bez těch internetů: Češi se chystají prožít vánoční svátky offline

Více než polovina Čechů plánuje, že o Vánocích stráví na internetu méně času než jindy během roku. Jen jeden ze sedmi lidí bude zážitky nebo vánoční dárky sdílet na sociálních sítích. Vánoční pozdravy vedou SMS zprávy, ale aplikace náskok stahují. Pohledy jsou retro. 

Internet v mobilu a ideálně ještě Wi-Fi připojení v domácnosti. Češi si zvykli, že internet je něco, co je neustále k dispozici. Že ale prakticky trvalé připojení k síti není pro řadu Čechů komfortní, dokazují výsledky průzkumu pojišťovny Generali, který sledoval, jak Vánoce prožívají tři různé generace označované písmeny X (narození v letech 1966 až 1979), Y (1980 až 1994) a Z (1995 až 2003).

Vánoce na chatě, nebo s internetem? Vítěz je jasný

Průzkum Generali ukázal, že více než polovina (53 %) respondentů napříč věkovými kategoriemi plánuje, že bude během vánočních svátků trávit na internetu méně času než běžně. Nejsilnější pnutí v tomto směru mají zástupci nejstarší generace X, z nichž se odmítavě k internetu staví 55 procent dotázaných. Mezi zástupci generace Y je počet „vánočních odmítačů“ o jedno procento nižší.

„Internetu a s ním spojené zábavy se nechtějí vzdát mladí Češi z generace Z. Ti během Vánoc internetové připojení plánují využívat přinejmenším stejně, případně více jako v jiné dny. Uvedlo to 57 % respondentů mezi patnácti a třiadvaceti lety,“ říká mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek.

Respondenti odpovídali i na otázku, zda by souhlasili s nabídkou prožít Vánoce na chatě bez připojení k internetu. Bez rozdílu věku by na takovou možnost přistoupilo osm z deseti Čechů. Největší úspěch takový nápad vzbudil u generace Y (věk 24 až 38 let). Kladně ho hodnotilo 83 % dotázaných. A možná překvapivě prakticky stejně k němu přistupovala nejstarší generace X (pro 80 %) i generace Z (pro 81 %).

Kolegův nový svetr nejspíš uvidíte, až přijde do práce

Fenoménem posledních let je také sdílení fotografií ze soukromí na sociálních sítích, v Česku především na Facebooku. Dovolené, děti, večeře v restauracích, a nejen to z rodinného života sdílíme s přáteli a často i tisícovkami lidí, které vůbec neznáme.

Oslavy Vánoc by ale podle Čechů měly být jiné. Sdílet zážitky z adventu či přímo vánoční dárky na sociálních sítích je totiž ochotný zhruba jen jeden ze sedmi obyvatel Česka. Jen pro představu – nejúspěšnější sociální síť Facebook každý měsíc sleduje víc než 5,2 milionu Čechů a 77 procent z nich se na něj přihlašuje každý den. To představuje více než 4 miliony lidí.

Sdílení prožitků spojených s Vánoci je nejvíc (v 19 %) nakloněná generace Y (věk 24 až 38 let). Zástupci mladší generace Z se ve virtuálním světě dárky budou chtít pochlubit v 15 % a nejstarší generace Z jen v pouhých osmi procentech. „Jaké dárky blízcí v rámci rodiny nebo v zaměstnání dostali a jak prožívali Vánoce, si tak Češi sdělí během svátečních návštěv nebo po návratu do práce,“ poznamenává Marek.

Pohledy jsou retro – poráží je SMS, ale už i sociální sítě a aplikace

Moderní technologie a internet proměnily i klasiku v podobě posílání vánočních přání a pohledů. A Češi se změnám velmi rychle přizpůsobili. Obecně vede posílání přání formou SMS nebo MMS zpráv, tuto cestu volí 63 % Čechů bez ohledu na věk. Není to ale jediný způsob, jak dáváme příbuzným a známým během svátků vědět, že na ně myslíme.

„Češi tak upozadili posílání pohledů klasickou poštou a ještě raději volí sociální sítě, například Facebook, a různé aplikace, například messengery jako WhatsApp,“ Marek. Pohled do schránky tak letos vhodí 24 % procent Čechů. Stejný vzkaz, ale odeslaný přes sociální síť pošle 27 % a přes internetovou aplikaci dokonce 32 % obyvatel Česka.

Aplikacím a sociálním sítím je nejvíc nakloněná nejmladší generace Z, která je použije v 74 % případů, naopak pohled pošle jen 18 % mladých. Pro srovnání – ke schránce nebo na poštu dojde vhodit přání třetina zástupců nejstarší generace X.

Obavy obyvatel Česka: technologie vánoce změní

Rozmach internetu a chytrých zařízení si tedy Češi velmi dobře uvědomují. I proto nejspíš tyto změny hodnotí i tak, že se mohou do budoucna podepsat na celkovém vnímání Vánoc. Když se totiž v rámci průzkumu pojišťovny Generali měli zamyslet, co nejvíc změní podobu vánočních svátků, nejčastěji uváděli, konkrétně ve dvanácti procentech odpovědí, že to budou změny vlivem technologií a on-line světa.

Co ale zůstává obyvatelům Česka společné – víra ve fakt, že k českým Vánocům patří Ježíšek, nikoliv Santa Claus. Napříč všemi generacemi se na tom shoduje 96 % dotazovaných.

Reprezentativní průzkum pro pojišťovnu Generali provedla v listopadu výzkumná agentura Response:now na vzorku 360 respondetů ve věku 15 až 53 let.

Diskuze k článku