Autonoto chce být Heureka pro bezproblémový nákup ojetého automobilu

Prodej ojetých vozů. To je byznys, který může mnohým znít až děsivě nudně a nezajímavě. Jenže lidé stojící za webovým portálem Autonoto.cz si myslí opak. Loni se v České republice registrovalo 700 tisíc ojetých vozů a Autonoto chce zajistit, aby co největší množství nákupů v autobazarech proběhlo bez problémů.

Zatímco lidé stále více nakupují na internetu, automobily mezi zboží v košíku obvykle nepatří. Minimálně výběr nového (klidně ojetého) vozidla již nicméně online často probíhá, a tak by Autonoto rádo přeneslo do internetu celý nákup. Nebude to nic jednoduchého, obzvlášť s problematickou pověstí, které mnohé autobazary mají, ale Martin Talavášek, vedoucí projektu Autonoto, věří, že se to povede.

Právě Martina Talaváška jsme se ptali, co chce jeho online platforma přinést do poměrně přeplněného segmentu nového, jak chce zajistit bezproblémový nákup ojetého vozidla na internetu a co chystá v oblasti nabídky nových aut. I ty by měly zanedlouho v nabídce Autonoto přibýt…

Martin Talavášek, CEO Autonoto

Původně jste byli jen B2B platforma pro autobazary, ale dnes již u vás může ojetý vůz inzerovat i běžný zákazník. Vzhledem k tomu, že mnoho ojetých vozů se prodá na P2P trhu, dává to smysl. Mohlo by být právě Autonoto tou propojovací platformou mezi lidmi, co mezi sebou obchodují ojetá auta?

Iniciativa, kdy u nás už může přidat inzerát skutečně kdokoliv, vzešla z poptávky jednoho pána, který chtěl prodat své BMW za více než jeden milion korun a nechtělo se mu za takovou částku dávat inzerát na Bazoš. Vložení inzerátu je zdarma a zákazník může využít různé doplňkové služby jako zvýraznění či topování inzerátu, nebo vložení na náš Facebook za poplatek v řádu desítek či nižších stovek korun. Prozatím máme stovky zadaných soukromých inzerátů, ale ambice je určitě řádově vyšší.

Na trhu jste byli jako 123auta.cz poměrně krátce. Po roce a půl jste na začátku roku 2018 provedli významný rebranding a nově vystupujete pod značkou Autonoto.cz. Proč taková změna? Nefungovala původní značka?

Právě že jsme byli na trhu pouze rok a půl, tak původní značku ještě tolik lidí neznalo. Proto jsme se rozhodli pro změnu. Měli jsme k tomu několik důvodů. Jednak jsme se často setkávali s překlepem „123auto.cz“, kterou vlastní doménový spekulant. To nám nedělalo dobrou vizitku. Druhým důvodem pak byla plánovaná expanze do zahraničí. Chceme se zpočátku zaměřit na Polsko, Německo a Slovensko a tam by název 123auta.cz nedával smysl. Tak či onak bychom museli vymýšlet nový název, a proto jsme rovnou vše sjednotili pod novou značkou Autonoto.

Na českém internetu funguje podobných platforem, které sdružují nabídky autobazarů a obecně ojetých vozidel, mnoho. Co přináší Autonoto do tohoto segmentu inovativního?

My se chceme především více zaměřit na zákazníka. Nechceme být jen server, kde jsou vystavené inzeráty. Chceme vybudovat komplexní proces, abychom zákazníka nakonec navedli k tomu správnému autu. To znamená, poradit mu s výběrem ojetého vozu nebo operativního leasingu, ukázat mu možnosti a také v jakém ověřeném bazaru může takové auto pořídit. Spojené s tím jsou také recenze autobazarů, které chceme spustit. Díky nim by se pak měl zákazník vyvarovat potenciálním podvodníkům. A pomáhat chceme i se samotným ověřením auta. Na Autonoto si lze objednat službu „ověření technikem“, který se zákazníkem do autobazaru přijede, prohlédne technický stav vozidla a podá o něm podrobnou zprávu.

Přestože tedy představujete další vrstvu navíc mezi zákazníkem a autobazarem, tak má jít o přínosnou službu, kdy zajistíte, že vše proběhne v pořádku.

Přesně tak. Chceme být garantem toho, že když si člověk vybere auto u nás, tak mu nepřestane za týden jezdit. Jít dnes naslepo do autobazaru bývá často sázka do loterie. Je ideální mít mezi bazarem a zákazníkem nějakou třetí stranu, někoho nezávislého, kdo se za ten obchod zaručí. Nemůžeme samozřejmě přijmout plnou zodpovědnost za skryté vady, ale dnes je prakticky nutnost jít do autobazaru s technikem. A ne každý takového člověka zná.

Podle vašeho webu máte přes 100 tisíc unikátních návštěvníků měsíčně. Kolik jim měsíčně zprostředkujete prodejů? Jaký je v tomto ohledu váš cíl?

Zprostředkovaných zájemců máme nižší jednotky tisíc měsíčně. Prodejů je z toho o něco méně, protože ne všichni dotáhnou svůj nákup do konce. Z pohledu celého trhu je to zatím zlomek, plánujeme do budoucna minimálně desítky tisíc. Například AAA Auto přes svůj web loni prodali přes 14 tisíc aut, celkem jich loni prodali v České republice necelých 47 tisíc. Takže jsme pořád na začátku. U nás se v loňském roce prodalo 700 tisíc ojetých vozů. Poměr prodejů od soukromníků a obchodníků je zhruba 50 na 50. Minimálně v inzertních serverech bychom chtěli být do budoucna v první trojce. To znamená po boku Sauto a TipCars. Podle našeho optimistického plánu bychom tam chtěli být do dvou až tří let.

S trhem ojetých vozů to v Česku bývá často problematické. Vy jste si stanovili, že chcete tento trh kultivovat. Co si pod tím můžeme představit a jaký to bude mít reálný dopad pro koncového zákazníka a případně i autobazary?

Chceme nabídnout na jednom místě ověřené recenze autobazarů, dealerů a prodejců a rádi bychom na nich spolupracovali i se samotnými prodejci aut. Určitě budeme čelit nepravdivým recenzím a snahou poškodit konkurenci, ale v případě aut se budeme snažit o maximální ověření konkrétních zákazníků a jejich zkušenosti, ať už pozitivní či negativní. Na druhou stranu trend nakupování aut online je zřejmý. Funguje na celém světě a k nám, byť se zpožděním, také přichází. Většina mladých lidí si dnes začne vybírat auto na internetu, kde si najde třeba pět autobazarů, jenže pak už se nemá podle čeho rozhodnout. Když si pak přečte pár nějakých článků třeba o „áčkách“ (AAA Auto – pozn. red.), tak radši půjde do menšího autobazaru, kde to však vůbec nemusí být lepší.

Proto chceme recenze důkladně ověřovat, aby byly relevantní a důvěryhodné. Prodejcům chceme zároveň dát možnost na recenze reagovat a postupně s nimi vylepšovat jejich zákaznickou péči, proces prodeje vozidla a doplňkových služeb. Dost často se setkáváme s tím, že třeba menší bazary nemají zákaznické procesy vůbec vyladěné a klientský servis tam není příliš dobrý.

Váš byznys model je postavený na affiliate programu s vašimi partnery. Jak to funguje?

Aktuálně pro větší a střední autobazary zprostředkováváme za fixní částky kontakty, respektive leady, a následně si bereme provize za prodej. Menším autobazarům zatím nabízíme stejný model, jako má například Sauto, tedy měsíční paušál za zobrazení inzerátů. Je to pro ně jednodušší, protože ten koncept placení za zprostředkované kontakty často ani neznají. Prozatím nejsme dostatečně velcí, aby za námi autobazary chodily samy, a tak především posíláme poptávky a snažíme se je přesvědčit k nějaké placené spolupráci. V tomto ohledu ještě bude muset z naší strany dojít k významné edukaci. Prozatím máme navázanou spolupráci hlavně s většími bazary jako Auto ESA, AAA Auto a HAVEX. Máme tedy aktuálně především jejich nabídku.

Na jaký problém tu nejčastěji narážíte?

Autobazary třeba často vůbec neřeší vztahy se zákazníky. Prodají jim auto a tím to pro ně končí, nesnaží se budovat dlouhodobé vztahy. Budeme jím chtít pomoct i v tomto ohledu. Mnoho autobazarů dnes ještě ani nemá své fungující webové stránky, mají třeba jen nabídku na Sauto. I s tím jsme schopní pomoci. Když u nás má autobazar svá auta, dokážeme mu automaticky a zdarma vytvořit webovou vizitku s jeho logem, výpisem aut, otevírací dobou a fotografiemi autobazaru bez zmínky o nás.

Sami jste ale nově spustili vlastní affiliate program. Jaký byl ten hlavní důvod? Zvýšení prodejů a povědomí o značce?

Oslovili jsme s ním několik větších „affiláků“ a jejich reakce byly velmi pozitivní. Takový affiliate program na zprostředkování prodeje aut, že by někdo platil za leady a ještě následně prodej, tu zatím nikdo nedělá. Rozhodli jsme se jej spustit jak pro zvýšení prodejů, tak i pro brandbuilding s tím, že chceme naší značku dostat do povědomí. Věříme, že celý affiliate program bude přínosem jak pro nás, tak pro naše affiliate partnery. V současné chvíli již máme pár desítek partnerů, kteří propagují ojeté vozy, operativní leasingy a soukromé inzeráty.

Vedle nabídky ojetých vozů máte na webu také přehled a nabídku operativních leasingů od různých firem a poskytovatelů. Na trhu je nicméně podobných služeb více (Driveto.cz, NaOperak.cz). Proč bych měl začít používat na operativní leasing právě Autonoto.cz?

Zapracovali jsme především na přehlednosti a jednoduchosti výběru vozu, máme možnost pokročilé filtrace a živou podporu, pokud člověk s výběrem nebo poptávkou potřebuje pomoci. Doposud šlo jen o doplnění nabídky ojetých vozů, ale s přibývající nabídkou vozů na operák a hlavně skladových aut se stává operativní leasing zajímavější z ekonomického hlediska. Aktuálně můžete vybírat z tří tisíc nabídek, ale do konce roku předpokládáme minimálně dvojnásobek. Zároveň chceme klientům umožnit vyřídit vše přímo přes nás.

Online nakupují zákazníci stále více druhů zboží a pomalu trend e-commerce přichází také do aut. V zahraničí se začínají auta online prodávat stále více a růst můžeme očekávat také u nás. Jak se k nákupu auta online stavíte? Je již dnes možné bez rizika koupit ojeté auto, aniž bych musel do autobazaru?

Myslím si, že tam ještě nejsme, ale že tam budeme brzy. Osobně jsem kupoval auto před pěti lety z Německa. Nechtělo se mi ale jezdit 700 kilometrů do Hamburku, a tak jsem nákup auta zkusil na dálku. Důvěřoval jsem firmě, která se zabývala dovozem aut. Měl jsem na telefonu technika, který vůz zkontroloval po technické stránce, hlásil mi, kde je auto škrábnuté, jaké má příslušenství, a já následně jen potvrdil nákup. Myslím si tedy, že je možné takto nakupovat, ale je to hodně o důvěře. A my právě chceme být tím garantem, že vše proběhne bez problémů.

Zcela určitě si dokážu představit situaci, kdy si člověk vybere auto na internetu z druhého konce republiky nebo jiného státu, zaplatí si technika, který ho zkontroluje, a na základě jeho zprávy se zákazník rozhodne. V reálu to auto prakticky vidět nepotřebujete. Na fotkách vidíte vše potřebné a fyzicky stejně na žádné vady obvykle sami nepřijdete. Pak už zbývá maximálně jen nějaká vnitřní potřeba fyzického kontaktu, protože jde o auto, ale myslím si, že i tady se to už mění a stává se z aut spotřební zboží.

Takže u vás pak jen párkrát kliknu, technik mi potvrdí, že je auto v pořádku, a vy mi ho z jakéhokoliv autobazaru dovezete až domů?

Ano, chceme vše sdružit do jediné platformy. U nás budete mít nabídku aut, necháte si je ověřit, objednáte z domova online a nakonec si ho necháte přivézt, s vyřízeným přepisem vozu, značkami a zelenou kartou. Tam ještě nejsme, ale chceme do budoucna takovou komplexní službu poskytovat. Zákazník přitom zaplatí navíc jen službu prověření technikem a případné další nadstandardní služby. Stejně jako například u rozvozu potravin, jde hlavně o ušetření velkého množství času a peněz.

V roce 2018 chcete začít prodávat také nová auta. Opět se bude jednat o nabídky vašich partnerů, nebo vsadíte na jinou strategii?

Půjdeme po dealerech jednotlivých značek, protože každý z nich má vlastní konfigurátory vozů. Všechny vypadají jinak a jinak fungují. Když člověk neví, co si chce koupit, je dost těžké mezi sebou auta třeba od různých značek porovnávat. Chtěli bychom vše sjednotit a nabídnout podobný systém jako u ojetých aut a operativních leasingů. Člověka primárně zajímá typ auta, vzhled, spotřeba, servisní náklady, jestli ho potřebuje do města nebo do terénu, o značku kolikrát tolik nejde.

Kde vidíte Autonoto v příštím roce? Možností, kde si vybrat nový nebo ojetý vůz, je v České republice tolik, že ta plánovaná cesta vzhůru asi nebude úplně jednoduchá…

Když si dáme za cíl být mezi inzertními servery, které jsou pro nás aktuálně přímá konkurence, v první pětce a budeme mít desetkrát větší návštěvnost, bude to úspěch. Získali bychom díky tomu i lepší vyjednávací pozici u ostatních bazarů. A také bychom chtěli stihnout do konce roku prodat alespoň jedno auto kompletně online s dovozem až před dům.

Chcete také expandovat do zahraničí. Co expanze podobné platformy obnáší? Co to může přinést pro české zákazníky?

Musíme připravit jazykové mutace našeho webu. Pak chceme nabídku z nejbližšího okolí ze zahraničí dostat na český trh a naopak. To znamená, že třeba Polák z Vratislavy si může vybrat auto z Liberce, protože to není tak daleko. Jsou na to pak navázané další služby, jako je dovoz aut – i s nimi chceme začít spolupracovat. Čech si pak bude moci bez problémů objednat auto v Německu nebo Polsku, protože to může být výhodnější. Aut je sice u nás v nabídce dostatek, ale některé specifické modely jsou třeba jen v Německu, takže nám to dává smysl.

Diskuze k článku