Alibaba se chystá vyloupit newyorskou burzu, vydělá tím i Yahoo

Událost roku se blíží a odehraje se nakonec ve Spojených státech. Alibaba už dnes vydělává násobně víc než Facebook a drží osmdesátiprocentní podíl na čínském e-commerce trhu. I přesto se nad burzou teď vznáší temná vzpomínka na překvapení, které přišlo po loňském úpisu Facebooku. Jeho akcie začaly padat hned po startu a během roku spadly během roku až na polovinu.

Každopádně přípravy už začaly. Alibaba už hledá banky, které by mu s přípravou IPO pomohly. Nebudou ale jediným novým technologickým nováčkem na burzovním parketu. Své akcie plánuje nabídnout i Twitter. Firma má dnes kolem dvou set milionů uživatelů a během letošního roku už poctivě zbrojila, aby před IPO trochu navýšila svou cenu.

Stomiliardový čínský kolos

Hodnotu Alibaby se ziskem 669 milionů dolarů odhadují analytici mezi 60 a 120 miliardami dolarů. Vstup na burzu je navíc považován za pragmatický krok. Zakladatel firmy Jack Ma si od toho slibuje lepší kontrolu nad rychle rostoucí společností. Firmu založil už před patnácti lety se sedmnácti společníky.

Vymýšlení názvu služby popisuje zábavnou historkou. „Přemýšlel jsem o názvu Alibaba. Seděl jsem v jedné kavárně v San Francisku a zeptal se servírky, jestli zná Alibabu. A znala. Zkusil jsem to ještě na ulici – ptal jsem se snad třiceti lidí – Němců, Číňanů, Indů nebo Japonců – všichni znali Alibabu, chytrého chlápka, který pomohl vesničanům a dokázal se dostat do jeskyně s pokladem. To je ono. Jednoduché na vyslovení a globálně známé. Pro jistotu jsme si tenkrát zaregistrovali i Alimama, pro případ, kdyby si nás někdo chtěl vzít,“ vysvětloval Ma pro deník International Herald Tribune.

Nakonec si ho vzala japonská banka Softbank, která drží ve firmě 35%. Spoluzakladatelé si dělí desetinu celku a část má rezervováno  americké Yahoo, vedené Marissou Mayer. A právě peníze z prodeje části podílu pomohly Mayer rozjet největší proměnu portálu v jeho skoro dvacetileté historii. Yahoo v Alibabě ještě zbývá 24procentní podíl, jehož cena se odhaduje kolem čtrnácti miliard.

Yahoo jde z Číny a Alibaba do USA

Yahoo z čínského trhu postupně odchází a vyklízí Alibabě pozice. Letos zrušilo místní hudební servis. Uživatelé e-mailu mají možnost se svým účtem přejít v klidu pod správu Alimailu, který provozuje právě Alibaba. Ten by měl zařídit, že adresy budou fungovat minimálně do Silvestra 2014. V Číně ale nechává ještě vývoj. Už dříve koupilo pekingský startup Ztelic a na jeho základě firma postavila i vývojové centrum. Právě vývoj je teď pro Yahoo primární.

Alibaba se ale naopak začíná roztahovat po Spojených státech. Peněz má dost. Během prázdnin Číňané investovali 75 milionů dolarů do startupu ShopRunner, který provozuje bývalý šéf Yahoo Scott Thompson.