Akcie ČEZu, MS v hokeji a 50 odstínů šedi. Co je spojuje? Češi je hledali na Googlu

Pokud si nemůžete vybavit, jaká témata letos hýbala společností v Česku i ve světě, Google vám s tím určitě pomůže. Tento vyhledávač již tradičně na konci roku zveřejňuje žebříček nejpopulárnějších výrazů uplynulého roku.

Skokanem roku 2015 se v ČR staly akcie společnosti ČEZ, jejichž hodnota se pohybuje na desetiletých minimech. Jejich vítězství je překvapivé, protože obvykle žebříčku trendových výrazů (to jsou ty, které lidi vyhledávají nejvíce v porovnání s minulým rokem) vévodí spíš celebrity, hry, nebo zásadní události. Celkově nejvyhledávanější výrazy jsou obecná slova jako Facebook, YouTube nebo překladač.

Nadále se velké popularitě těší „křížovková“ hra PixWords, tentokrát ji však předstihl akčnější mobilní hit Agar.io. V první pětce nechybí ani letošní Mistrovství světa v ledním hokeji pořádané v České republice nebo erotický román 50 odstínů šedi.

Největší skokani za rok 2015 v ČR

1. akcie čez aktuálně

2. agario

3. ms hokej 2015

4. pixwords

5. 50 odstínů šedi

6. výměna manželek

7. velikonoce 2015

8. windows 10

9. eurojackpot

10. zatmění slunce

Žebříčkem osobností, o které mezi Čechy letos nejvíce vzrostl zájem, významně zahýbaly partnerské záležitosti Romana Vojtka, který se tak vyhoupl až na první místo. Vůbec poprvé se mezi top 10 skokanů mezi celebritami dostal jeden z youtuberů. Výrazný hráč počítačových her a bavič FattyPillow si za rok práce vybudoval silnou základnu fanoušků a díky svému charakteristickému projevu vzbuzuje zájem i u uživatelů, kteří se této scéně jinak nevěnují.

Největší skokani mezi osobnostmi ve Vyhledávači Google za rok 2015

1. Roman Vojtek

2. Dominik Simon

3. Jan Saudek

4. Soňa Müllerová

5. Klára Vytisková

6. Jitka Schneiderová

7. Marián Čišovský

8. Monika Koblížková

9. Fattypillow

10. Eva Perkausová

První místo v celosvětovém žebříčku trendových výrazů obsadil basketbalista Lamar Odom. Vyhledávání lidí samozřejmě ovlivnili i letošní teroristické útoky v Paříži. „Charlie Hebdo“ byl druhým a „Paris“ pátým nejhledanějším výrazem.

Největší skokani za rok 2015

1. Lamar Odom

2. Charlie Hebdo

3. Agar.io

4. Jurassic World

5. Paris

6. Furious 7

7. Fallout 4

8. Ronda Rousey

9. Caitlyn Jenner

10. American Sniper

Předávání Oskarů, nové Star Wars nebo světové finále v kriketu – to jsou některá další témata, která dominovala vyhledávání na internetu v roce 2015. Soupis zlomových událostí pak doplňují obecnější témata táhnoucí se celým rokem, jako je uprchlická krize, kolaps řecké ekonomiky anebo skandál s emisemi Volkswagenu.

Graf_Paris

Všechny události ale zastínily útoky v Paříži, na které se Googlu ptalo bezmála 900 miliónů lidí. První dotazy padly už pár minut po zahájení střelby a dále se štěpily na související témata jako „co je to Pray for Paris“, „co je ISIS“ nebo „jaká kapela hrála v Paříži“. Další trendy ve vyhledávání a žebříčky jsou přístupné na Google Trends, kde je vše pěkně graficky zpracováno.

 

 

Diskuze k článku