6 tipů pro obsahový web od šéfky nejčtenějšího lifestylu Prozeny.cz

Někdo by si mohl říct, že je jednoduché dělat nejčtenější český lifestylový web pro ženy, když máte v zádech homepage Seznam.cz. V reálu je to ale pořádný frmol. Musíte například zajistit nejméně dvanáct článků za den nebo hledat stále nové úhly pohledu na témata, o kterých jste psali už mnohokrát.

Musíte se také průběžně vyvíjet, ale dát přitom pozor, abyste neodradili své věrné čtenáře. Můžou vám k tomu pomoci tipy, které neplatí jen pro nejčtenější lifestyle, ale mohou si z nich něco vzít i mnohem menší obsahové weby. Šest jich sepsala Monika Binarová, která druhým rokem šéfuje webu prozeny.cz z portfolia české internetové jedničky, Seznam.cz, a předtím roky pracovala jako vedoucí tištěných magazínů.

Monika Binarová

Mějte jasno v tom, pro koho obsah tvoříte

Člověk musí pochopit a přijmout to, pro koho dané médium dělá a dělat chce. Buď čtenáře či diváky už máte a měli byste se přizpůsobit tomu, co od služby vyžadují. Nebo vytváříte novou službu a pak je třeba si dobře nadefinovat, pro koho. My se například zaměřujeme hodně masově, jsme tematicky doširoka rozkročení i v rámci ženského lifestylu.

Pokud ale za sebou nemáte velkou návštěvnost, vyberte si svou niku, malou část trhu a témat, na která se zaměříte. A publikujte pro své hlavní čtenáře. My víme, že nás hodně čtou i muži, tvoří dokonce 47 procent našich čtenářů. Každý ženský obsah čtou muži, a čím širší záběr dané médium má, tím vyšší je i jejich procento. Ale není to pro nás vůbec klíč pro obsah. Ten mužům nemáme přizpůsobovat, píšeme stále pro ženy. Muži k nám chodí právě proto, že jsme brána do jiného světa. Chtějí přes nás více rozumět ženám, většinou té vlastní.

Buďte struční

Nedá se jednoznačně říct, jestli fungují kratší či delší články. Hodně to souvisí s tématem, některá jednoduše potřebují více prostoru. Máme ale vysledováno, že článek přes 3 500 znaků už musí být hodně dobrý, aby ho lidé dočetli. Když je naopak text moc krátký, tak mohou mít čtenáři pocit, že jsou ochuzeni.

Svou roli hrají také fotky. Některé články jsou postaveny hlavně na nich a na krátkých popiscích – například nejlepší róby z Oscarů nepopíšete bez obrázku ani mnoha slovy. Na druhé straně jsou třeba články o zdraví, kde je jen pár ilustračních fotek. Videa zatím používáme méně, ale i tam platí, že by měla být stručná a krátká.

Dávejte čtenářům to, co prakticky využijí

Na základě zkušeností i průzkumu, jak lidé konzumují náš obsah, témata i zpracování článků upravujeme. Čtenářky a čtenáři chtějí hodně praktické věci, které snadno využijí ve svém životě. Například u receptů, které zveřejňujeme dvakrát denně, neocení krásné ilustrační fotky babičky v zástěře. Nejde jim ani o emocemi nabitý text. Nejcennější je pro ně jasně strukturovaný recept a jednoduchý jasný postup.

Skvělé reakce máme například na to, že jsme v receptech zavedli možnost nastavit si počet porcí. Když ho kuchařky zadají, potřebné ingredience se jim automaticky přepočítají. Obdobně praktické rady a nástroje lidé ocení i v dalších oblastech.

Když nemáte masu, můžete to urvat na vztahu

Čím menší projekt je, tím intenzivnější komunikaci by měl mít se svými čtenáři. Ve chvíli, kdy máte přes půl milionu unikátních uživatelů denně jako my, s nimi těžko se všemi vstoupíte v blízký kontakt, byť máme Facebook a diskuze pod články. To, co velcí hráči urvou na síle, ti menší mohou dohnat na vztahu. 

Měňte se, ale ne moc rychle

Jednou za čas je dobré se zastavit a pošťourat se trochu ve vašem obsahovém dítěti a být k sobě upřímní. Spousta šéfů různých periodik má oblíbené rubriky, které udržují, ale ty se mohou snadno přežít. Je dobré vymýšlet rubriky nové, zlepšovat obsah i formu, přinášet čtenářům novinky. Na druhou stranu je třeba dělat to postupně a s rozvahou. Pokud totiž uděláte změnu, která se publiku líbit nebude, tak se velmi těžko bere zpátky. Lidé všeobecně nemají změny rádi, tudíž je na ně musíte citlivě připravit.

Myslete dlouhodobě

Když chystáte nový projekt nebo rubriku, promyslete to na několik měsíců dopředu. Například o svatbě každý dokáže na začátku vymyslet pět perfektních témat a dalších deset, která by ušla. Jenže o čem budete psát za tři nebo šest měsíců? Pokud plánujete ucelený seriál, který se vší parádou oznámíte čtenářům, buďte si dopředu jisti, že daný obsah dokážete vytvořit.

Diskuze k článku