Vysokorychlostní internet na palubě letadel s brněnskou stopou

Opravdu si zasurfovat i při letu ve výšce 10 kilometrů? Dejte dohromady inženýry z Brna, technologie Honeywellu a Boeing 757, a můžete s klidem konzumovat i online on-demand video. Míša z www.helloworld.cz zjišťovala, co to znamená.

Systém už získal certifikaci Amerického úřadu pro letectví pro letouny Boeing 757. Systémy JetWave a GX Aviation, což je vysokorychlostní širokopásmové satelitní síť, ke které se JetWave připojuje, by měly cestujícím přinést bezproblémový přístup k vysokorychlostní bezdrátové síti na palubě, aby tak mohli zůstat připojeni k internetu, a to i během mezikontinentálních letů.

„Letošní uvedení systému GX Aviation do provozu bude znamenat důležitý zlomový bod, který umožní cestujícím ve vzduchu surfovat po Internetu, stahovat soubory a sledovat on-line videa úplně stejně, jako by byli na zemi. Certifikace hardwaru JetWave společnosti Honeywell je klíčovým milníkem v tomto programu,“ říká Leo Mondale, prezident společnosti Inmarsat Aviation. O co jde?

Rychlost s novým systémem dosahuje při downloadu až 50Mbit/s a lze s ním proto bez problémů provozovat např. VOIP a DVB-S2. Uživatel tak bude mít například přístup k videu a hudbě on demand v HD rozlišení.

Doteď se lidé sice mohli během letu na internet připojit, jeho rychlost ale dosahovala takové úrovně, kterou měly domácnosti zhruba před deseti lety.

GX Avitation má pokrytí téměř po celém světě (výjimku tvoří extrémní polární oblasti). Pokrytí je plynulé až na situaci, kdy se JetWave systém reorientuje na sousední družici. Momentálně ho zajišťují tři geostacionární družice.

InmarsatGlobalXpress-740x505

Na projektu se významně podíleli odborníci z brněnského centra. Během tříletého vývoje to bylo až třicet inženýrů. V průběhu této doby brněnský tým vyvinul a dodal bezmála sto řídicích systémů, které sloužily k vývoji, integraci a ověření funkcí JetWave systému, a to jak při laboratorním provozu, tak při testování v podmínkách leteckého provozu pro získání potřebné certifikace.

„Každý z našich JetWave testovacích řídicích systémů prošel systémovým návrhem a vývojem včetně aplikačního softwaru. Vlastní hardwarové komponenty našich návrhů byly vyrobeny českými firmami a jejich sestava, integrace a validace proběhla v našem centru v Brně. Jde o desítky návrhů a více než sto tisíc realizačních hodin,“ řekl aplikační inženýr Jiří Nykodým ze společnosti Honeywell a doplnil: „Naše systémy začínají na jednoduché konfigurační úrovni řídicího systému a končí plně automatizovaným výrobním testem produktu. Integrační systémy umí simulovat satelitní síť v laboratoři, uživatele sítě v síti nebo například navigační signály letadla pro zaměřování antény směrem k družici.“

Diskuze k článku