TOP5 reklam Superbowlu podle reakcí fandů v americké hospodě

Pokud jste první neděli v únoru prožili v České republice, klidně si vsadím na to, že nebyla bůhvíjak bouřlivá. Pokud jste ji ale strávili ve Spojených státech, určitě jste ji nevěnovali procházkám v parku. Byla totiž Super Sunday, a tedy i největší americký sportovní svátek – Superbowl.

Pro Američany je finále ligy amerického fotbalu něčím, co i u našich nejzavilejších sportovních fanoušků může budit pouze bledou závist. Bez ohledu na to, které týmy z opačných konců kotinentu proti sobe nastoupí, sledují zápas celé Spojené státy. A nejen ty – sestřih před utkáním přináší emotivní záběry vojáků v Afghánistánu netrpělivě očekávajících výkop i přímý přenos z oběžné dráhy, kde astronauti s rukou na srdci levitují kolem jediného dostupného displeje vesmírné stanice. To vše samozřejmě podbarveno tradiční melodií God Bless America.

Superbowl je víc než cokoliv jiného televizní show, až ze druhé řady nesměle vystrkuje růžky sport. Na amerického diváka se pořady věnované čistě tomuto jedinému zápasu valí už mnoho dní předem a prakticky nelze uniknout. Je to na jednu stranu velice otravné, ale na druhou to má svoje výhody. A sám se nestačím divit, že mezi ty výhody mohou patřit i televizní reklamy.

Ano, reklamy. V televizi. Když zrovna fascinovaně sledujete něco, co vás nesmírně zajímá. Vítejte v Superbowlu.

Měl jsem to štěstí, že jsem konečně mohl sledovat Superbowl nejenom naživo v USA, ale dokonce i ve městě, které o pohár hrálo. Konkrétně v San Francisku, jehož favorizovaní 49ers se střetli s nevyzpytatelnými Baltimore Ravens. Nebudu se věnovat zápasu, i když ten sám byl neskutečně napínavý a došlo i na přepisování hístorických tabulek, ale opravdu mě fascinovala jedna věc – reakce místních lidí na všudypřítomné reklamy v průběhu hry.

Finále trvá vždy přes tři hodiny a je prošpikováno spoustou reklamních bloků. Už druhý den top deset reklam koluje po YouTube i jinde a zaslouženě se vyhřívají v centru mediální pozornosti. OK, dobrá reklama zabere a možná pobaví. Normálka. Jenže pokud jste při Superbowlu v hospodě v San Francisku a kolem jsou v podstatě jenom samé další občerstvovací podniky narvané k prasknutí, neujde vám jedna zajímavá věc. Lidi sledují reklamy v reklamních pauzách skoro stejně bedlivě jako zápas samotný a neváhají vyjádřit svůj názor.

Je to prostě neodmyslitelná část večera, a proto jsou všechny spoty podrobeny velice přímočaré kritice, která se může projevovat od nadšeného tleskání a uznalých hvizdů až po nespokojené bučení spojené s palcem dolů. Opravdu. Pokud bych měl sestavit žebříček reklam, které zabodovaly nejvíc, musím říct, že většina těch nejdražších v poločase propadla. Blok v první půlce ale bodoval takovým způsobem, že pochvalný pokřik a tleskot byl slyšet ze všech hospod v okolí. Kterých pět uspělo nejvíc?

5. Volkswagen

Bělošský chlapík, co mluví jak Bob Marley. Jo, proč ne. Byla hned zkraje a líbila se. Ovšem i načasování hraje roli a kdyby byla jen o trochu později, určitě by v hospodách sklidila ještě větší úspěch.

4. Audi

Kluk sedne do německého wahenu a hned je unglaublich. A ani mu nevadí čočka, co dostane za políbení královny plesu. Vyvolalo docela dost tleskání zvláště u ženské části publika.

3. Hyundai

Normálního kluka při skládání týmu poslali do kelu a musí si sestavit svůj vlastní, což se mu opravdu vtipně daří. Hlukový barometr tuhle reklamu ocenil vysoko.

2. GoDaddy

Tady se prostě podařilo uhodit hřebík na hlavičku na první signální. Nadšený tleskot se mísil s opovržlivým hvízdáním, ale určitě to zabralo. Hodně.

1. Doritos

Ježišmarjá! Po téhle reklamě se už nikdy nepodívám na kozu stejně jako předtím. A myslím, že stejné to bude mít půlka Ameriky. Jasný vítěz.

Co dodat… Snad jen to, že Superbowl je prostě, jak tu s oblibou říkají, „the whole package“. Kompletní balík zážitků. A jednoduše stojí za to vychutnat si celý večer i s reklamami. Je to totiž nejenom úplně jiná liga, ale dokonce úplně jiný sport.