Nástup umělé inteligence změní také design. Práce designérů bude více tvůrčí

Technologie od pradávna pomáhají vytvářet historii a zlepšují pracovní prostředí. Například jízdní kolo, které lidem umožnilo dojíždět za prací z mnohem větší vzdálenosti, nebo počítače, které slouží pro dokonalou reprodukci vaší práce. Shodneme se, že každý nový vývoj znamená krok vpřed.

Přesto se vždycky našel někdo, kdo novinky odmítal, jelikož se bál jejich dramatického vlivu na společnost. Často i když byl jejich vliv na společnost minimální, neposkytující po pár letech jakékoliv vzrušení.

Byť kolem sebe dnes začínáme vídat autonomní auta nebo učící se obchodní algoritmy, mnoho oborů a lidí nástup AI zcela ignoruje a nepřipouští si jej jako realitu. Nebudeme se teď zabývat socioekonomickým aspektem, kdy paní za pokladnou přichází o práci, ale designem, který poslední revoluci takového typu pamatuje s masovým zavedením počítačů a prvních verzí Photoshopu.

Umělá inteligence se týká všech

Počítačová revoluce znamenala dvě věci – dosud nepoznanou míru kvality a snadnou reprodukci díla, což kvalitní autor vnímal jako pomoc, ušetření času a celkový posun vlastní tvorby. Ti další se jí spíše obávali a neochota přizpůsobit se novým poměrům znamenala neodvratitelný zánik jejich povolání. Zpřístupnění technologie masám pak umožnilo nástup tisíce designérům, kteří designéry vlastně nikdy nebyli, jen se chopili příležitosti. Nástup AI nese v této oblasti velmi podobné rysy.

Budou zanikat pracovní místa? Přijdou designéři o práci? Ano, zcela určitě. Stejně jako v minulosti to ale bude spíše vlastním přístupem a neochotou se přizpůsobit než vinou AI. To si probereme podrobně.

Tom Nečas, CEO a kreativní ředitel studia U+Design

Odmítat nástup umělé inteligence a tvrdit sám sobě i ostatním, že mě se týkat nebude, je naivní a hlavně krátkozraké. Změna se děje a její možnosti jsou obrovské. Nelze proti ní bojovat. Naopak. Je potřeba vnímat AI jako pomoc, což rozevírá nůžky mezi posunutím své vlastní práce na další úroveň a jejím zánikem.

I přesto, že se píše rok 2017, automatizace do grafického designu a UX příliš nepronikla. Stále se musíme věnovat velkému množství repetitivních mechanických úkonů, vychytávání chyb a mnoha krokům, které nás dovedou k výsledku, i když jej již dávno vidíme v hlavě. Výsledek se musí odpracovat a strašně často naprosto zbytečně.

AI jako pomocník

S čím tedy může AI v dohledné době v designu pomoci? Jsou to zejména repetitivní úkoly, ve kterých se navíc bude zdokonalovat. Představte si program, který na základě dat získaných od klienta vytvoří moodboard. Ne jeden, ale celou sadu moodboardů různých grafických stylů. Přitom taková věc existuje již několik let, jen je manuální a nezdokonaluje se – neumí se sama učit.

Asi všichni známe Pinterest či Trendlist.org. Představte si, že si jen vyberete a umělá inteligence projde celý Dribbble či Behance a najde podobné práce. Navíc pokaždé jiné, aby se moodboard lišil. To samé se týká písma, fotek, konkurence či podoby oboru jako celku. Není to obcházení nějaké povinné práce a domácího úkolu, ale naopak taková pomoc může být pro designéra edukativní. Získá přístup k mnohem více podnětům než bez takové pomoci a ušetří hodiny a hodiny hledání.

Sám si potom určí, které položky jsou relevantní, nebo které se mu prostě nelíbí. Lidský vkus totiž robot nenahradí. Tím se robot zároveň dále učí. Vy oba se učíte. Toto je jen malý vhled na budoucí roli designéra a tvrzení, proč bude stále potřeba. Umělá inteligence bude čím dál lépe chápat váš styl a vkus, další moody tak budou přesnější a rychlejší.

AI tak může být ohromnou pomocí na poli základního výzkumu, vývoje a algoritmického designu. Co pak v samotné tvorbě? Opravování malých chyb, které nám unikly nebo je děláme opakovaně, iterace barevných variant ve vztahu ke správnému kontrastu a čitelnosti, párování písma. To vše zvládne AI bez nás.

TechTea v U+

Špatný designér přestane získávat zakázky ve chvíli, kdy jeho výstup bude horší než ten vygenerovaný umělou inteligencí. Současně pak zanikne, pokud novou technologii neadoptuje a bude trávit desítky hodin děláním automatizované práce. Ve výsledku totiž bude mnohem hůře placený nebo naopak příliš drahý.

Také jsme trávili měsíce přepisováním jedné knihy, což se zcela změnilo po vynálezu knihtisku, a jen těžko dnes hledat někoho, kdo by fungoval původním způsobem. Design se tak stane spíše vyjádřením záměru a myšlenky než mechanickou prací. Designér pak bude zastávat roli operátora a skutečného art directora. A přesně toto posune design neuvěřitelně kupředu.

Lidský faktor je (zatím) nenahraditelný

Jak může nástup AI vypadat v praxi? Ve spojení s hlasovým asistentem typu Siri můžete sedět na schůzce a nahrávat ji. S klientem se bavíte o inspiraci, o směru, jakým se vydat, o cílové skupině, zákaznících, konkurenci nebo jen o věcech, které klienta inspirují. Během toho si náš asistent „dělá poznámky“.

Po návratu do studia můžeme rovnou zkontrolovat moodboard, industry research, preferované styly a písma navržená na základě dat nasbíraných na schůzce. Výstup nebude bezchybný, ale ušetří nám hodiny strávené vyhledáváním. Moodboard upravíme či opravíme, necháme AI vytvořit prvotní návrhy loga ve variantách zvolených písem, a pak začne naše skutečná práce. Hledáme nápad, příběh, myšlenku, záměr. Vymýšlíme, jak věci kombinovat, jak překvapit. To bude pravá role designéra. Umělá inteligence ho v tomto směru bude nahrazovat opravdu jen velmi těžko.

V jedné z předchozích přednášek na TechTea jsme se bavili na téma storytellingu v User Experience. Řekli jsme si, že i uživatel může být na webu provázen příběhem. To je další z úkolů designéra, který za něj umělá inteligence prostě neudělá.

TechTea byl původně interní event studia U+, který měl zajistit sdílení důležitých informací a znalostí uvnitř firmy. Přednášející jsou zaměstnanci společnosti U+, témata jsou vybírána podle aktuálních trendů nebo problematiky, kterou řeší při práci na stávajících projektech. Od roku 2017 jsou TechTea otevřena veřejnosti a do budoucna plánují zapojit také externí spíkry. Pro rok 2018 jsou naplánovaná témata z oblasti designu, vývoje, cloudových řešení, technologických novinek, komunikace, osobnostního rozvoje i projektového managementu.

Nástup AI se ale oproti designové Sodomě a Gomoře při rozšíření Photoshopu něčím přece jen liší. Jsou to kognitivní funkce. Umělá inteligence dokáže přemýšlet, předvídat a učit se. Dokáže nahradit finančního brokera nebo dokonce psát články. Nástroj sice nakonec bude dostupný i širší mase, výsledek ale bude vždy vyžadovat špičkového operátora – lidskou supervizi. Výstup bude vizitkou designéra. Bez jeho zásahu bude jen polovičatý a bude postrádat rukopis a myšlenku, jež je pro každého designera velmi specifická. V tom oproti „hloupému“ Photoshopu nenastává žádná velká změna.

Díky schopnosti učit se bude mít každý designér svou vlastní AI, která pracuje podle jeho stylu a preference a je jeho skutečným učněm. Uvolní mu ruce od repetitivních úkonů, jeho styl ale nezmizí. Naopak se zdokonalí více obzory. Není třeba se tedy obávat. Stále budeme najímáni na základě naší konkrétní práce. Naší přidanou hodnotou bude nečekané myšlení.

Blesková rychlost

Pokud jsme načali kapitolu UX, díky tomu, že bude umět pracovat s analytickými nástroji (heatmapy, analytics apod.), bude zde situace mnohem brutálnější. Iterace budou probíhat v řádu vteřin a samotné AI nechá web měnit za živého provozu. Přeskupení či nahrazení layoutu se na základě performance a dat bude dít automaticky. Optimalizace UI bude probíhat do hloubky cílových skupin, až na konkrétního uživatele. Každý tak může vidět svůj vlastní web na základě svého chování zcela automaticky.

Testování nás nemusí stát ani minutu času, web se bude sám vyhodnocovat, případně vypínat neúspěšné bloky a upřednostňovat ty hledané pro nejlepší performance. Sbohem A/B testování. Responzivita bude díky pochopení konstanty kontrastu mezi velikostmi (velikost je neúměrná – mobilní verze není pouze zmenšeninou desktopové verze) zcela automatická. Zmizí rutina. Základní wireframe složíme jen výstupem z Analytics a ten pak jen dále jako operátoři přizpůsobíme.

Praxe se mnohonásobně urychlí a zefektivní, bude nás více bavit. Mechanická práce a práce kodérů na frontendu postupně vymizí. Pořád ale musíme myslet na to, že děláme věci pro lidi, ne pro stroje. Pořád se v produktu musí vyznat člověk. A ten bude ještě dlouho potřeba. Musí se jen naučit pracovat s algoritmy. Pokročilé nástroje překonají průměrnou práci. Nepřeceňujme design jako unikátní lidské autorské dílo, které není nahraditelné. AI nás může již brzy přesvědčit o opaku.

Další TechTea #10, kam jsou srdečně zváni ti, které zajímá cloudové řešení, i ti, kteří o něm nemají ani páru, se bude konat 10. ledna od 18.30. Petr Sedmihradský bude mluvit na téma „Techniky kontroly nákladu u Amazon služeb (AWS)“. Událost najdete na Facebooku a bezplatnou registraci zde.

U+ (donedávna Usertech) je startupové studio, technologický investor a partner s pobočkami v České republice a Spojených státech. Zabývá se produktovým vývojem a podporou startupů v Čechách i Americe. Stojí za projekty jako Zonky, HoppyCar, KupNajisto, vlastními projekty jako je LensID, eHotel, Traffika nebo americkým startupem Igluu. Na trhu funguje od roku 2009 a v současné době má přes 100 zaměstnanců.

Diskuze k článku