Petra Rivolová (Amper): Smart Cities na veletrhu prezentujeme více než deset let

veletrh_amper_hostesky

Praktické příklady Smart Cities, široká přehlídka elektromobilů a technologické startupy — to je několik oblastí, které nás budou zajímat, až zítra v Brně odstartuje veletrh Amper. O tom, co zajímavého na největším českém veletrhu elektrotechniky můžeme vidět, jsme si povídali s organizátory akce Petrou Rivolovou a Františkem Hamrozim. Startupy i technologičtí nadšenci si pošmáknou.

Veletrh AMPER je největší veletrh elektrotechniky u nás a letos slaví 25. výročí. Jeho začátky jsou spojeny ještě s pražským Palácem kultury, v současnosti se kvůli velikosti pořádá v Brně a stal se prestižní mezinárodní akcí, která letos slaví svůj 25. ročník. Pravidelně se ho účastní přes 600 vystavovatelů z více než 20 zemí světa. Návštěvnost je každoročně přes 45 tisíc lidí, především z řad odborné veřejnosti.

Veletrh Amper letos slaví 25. výročí, to už umožňuje ohlédnutí do historie. Kdy jste začali pozorovat nárůst vystavovatelů z oblastí, které dnes nazýváme Smart Cities?

Petra Rivolová: Jejich nárůst nepřišel z roku na rok, měl dlouhodobější charakter. Už mnoho let u nás vystavovatelé prezentují technologie z oblasti inteligentních budov, smart grid nebo řízení dopravy. V minulosti tu byly firmy jako TECO, Siemens nebo ABB se svými řešeními inteligentních budov, ty mají u nás místo nejméně deset let. Jen se dříve prezentovaly pod hlavičkou “moderní technologie”, sekce Smart Cities je na veletrhu vyčleněna teprve druhým rokem.

Podle demografického vývoje by do roku 2050 mělo přibýt až 80 % obyvatel ve velkých městech, takže nástup moderních technologií je nezbytný, ať už se to týká logistiky, řízení dopravy, parkování či dalších oblastí. Vystavovatelé cítí jako svoji povinnost své technologie tomuto trendu přizpůsobovat.

František Hamrozi: Koncept Smart Cities dělíme na 3 hlavní oblasti. První je energetika, tedy jak co nejefektivněji vyrobit elektřinu a přesunout ji do měst. Druhá je chytrá mobilita, často spojovaná s elektromobily, byť se nemusí týkat jen jich. Třetí část je informovanost a kvalita života ve městě, která je neuvěřitelně široká. My jsme přeci jen technologický veletrh, zaměřujeme se na výrobu energie, elektromobilitu, senzory, monitorování a software k tomu. Z toho důvodu u nás nenajdete třeba chytrou lavičku.

veletrh_amper_teco

Které konkrétní firmy budou na Amperu vystavovat a co u nich uvidíme zajímavého?

Petra Rivolová: Vaši čtenáři určitě znají firmu SimpleCell, která buduje mobilní síť pro internet věcí. Jsou tu firmy jako Apollo se svým systémem bezdrátového řízení veřejného osvětlení, firma Thermo-control CZ zase představí své řešení chytrých domů. Pro zástupce měst bude zajímavý elektrický nízkopodlažní autobus Ekova Electron.

Stálým vystavovatelem je kolínská firma TECO, ta nabízí řídící systém Tecomat Foxtrot, který umožňuje pokročilé řízení dopravy, řízení veřejného osvětlení, aktuálně je aplikován v některých nově stavěných moderních budovách. Systémy inteligentních domů obecně měly na Amperu vždy své místo.

Součástí veletrhu bude konference Smart City v praxi. Co je jejím cílem?

Petra Rivolová: Cílem konference a vlastně i celého veletrhu je propojit teorii s praxí, aby si návštěvník mohl prohlédnout na jenom místě konkrétní řešení a současně je hned konzultovat s odborníky. Cílem je, aby se Smart Cities řešení podařilo implementovat v co největším měřítku, co nejdříve a aby technologie prezentované na veletrhu měly uplatnění v praxi.

Konferenci organizuje firma Consulting Services a s ní jeden z předních odborníků Jakub Slavík, na veletrhu bude mimochodem pokřtěna jeho nová kniha právě o chytrých městech v praxi. Konference je zaměřena na zástupce měst a obcí a na odborníky, a spojí teoretickou a praktickou část ve dvou blocích, v nichž budou prezentována konkrétní řešení, která se podařila implementovat ve městech, jedním z nich je Vrchlabí. Vystoupí také lidé z firem jako Nissan, ČD-Telematika nebo ČSOB.

veletrh_amper_jablotron

Proč se právě v praxi ve městech ještě se smart řešeními příliš nesetkáváme?

František Hamrozi: Jde to pomalu, v implementaci některých nových technologií je Česká republika možná 10 let za západní Evropou. Ale některá města už pochopila, že je to správná cesta. Určitě pomáhá to, že se o Smart Cities víc mluví, že je o ně zájem, a tím se vyytváří pasivní nátlak na politické strany, které si je ve svých programech už nemůžou dovolit ignorovat.

Pojďme ke startupům. Na Amperu pořádáte už podruhé doprovodný program Start Up, v němž podporujete začínající firmy. Jak ta podpora vypadá?

František Hamrozi: Tento program vnímáme jako podporu pro začínající podnikatele a projekty, které nejsou v tuto chvíli finančně soběstačné a potřebují určitou pomoc v propagaci. Proto od nás dostanou výstavní plochu zdarma a za účast platí pouze registrační poplatek v řádu tisícikorun. A těší nás, když vidíme, že ta podpora funguje. Loni byla ve startupové sekci společnost Lan2M, která se od té doby posunula tak, že si tentokrát mohla zakoupit standardní výstavní prostor.

Které startupy se u vás ukáží letos?

František Hamrozi: Letos se představují tři firmy. Společnost Synercom bude prezentovat své technologie pro skladování energie v domácnosti, které propojují s modelem odpadového hospodářství, chytrého parkování a svojí aplikace homeAdmin, která umožňuje sledování spotřeb energií. Přímo na veletrhu představí model vlastního chytrého domu.

Druhá firma je softwarová a představuje aplikaci MeetingRoomApp pro zarezervování meetingů v rámci firmy, díky které je možné efektivněji využívat firemní prostory a má plno pokročilých funkcí. Třetí firma je společnost Clasic CZ, ta představí svůj regulátor Clare 5, který umožňuje regulaci různých teplotních okruhů a nabízí pokročilé možnosti nastavení.

veletrh_amper_2016

Vystavujete také poměrně hodně elektromobilů. Na co se můžeme těšit?

František Hamrozi: Dříve byla elektromobilita omezena jen na užší okruh fanoušků, dnes se ji díky Tesle podařilo protlačit do širšího povědomí. Vidíme to i na návštěvnosti, elektromobily jsou opravdový tahák, hodně lidí se chodí na veletrh podívat jen kvůli nim. Letos přivítáme i velké automobilky jako Nissan, který přijede se svým modelem Leaf, který je u nás nejúspěšnějším elektromobilem. Hyundai představí svůj model iOnic, Porsche Inter Auto představí i-Up a Passat GTE, BMW přijede s modely i3 a i8. Přijede i Tesla. Své hybridy představí Kia, Volvo, Land Rover a Toyota.

Kromě nich tam bude několik firem, které se zabývají dobíjecí infrastrukturou. K vidění bude elektrobus, elektrické skútry a elektrokola, takže program je velice pestrý. Navíc i v této sekci bude prostor pro odbornou diskuzi v rámci konference.

Proč ještě elektromobily skoro nevídáme v běžném provozu?

František Hamrozi: Problém je, že v Česku neexistuje infrastruktura dobíjení. Auta na elektřinu se dnes dají využít nejlépe ve městech, například ve flotilách zásilkových společností, které mají nějakou pevnou trasu — třeba u pošty. Dobře je, že vláda už dnes dotuje municipality, aby si tato vozidla mohly koupit do svého vozového parku. Ale v tuto chvíli je to pořád hudba budoucnosti. V tomto smyslu plníme zcela závazek, který máme v podtitulu veletrhu: future technologies. Elektromobily jsou budoucí technologií, kterou na Amperu můžeme vidět už dnes.

Každoročně se díky veletrhu setkáváte s těmi posledními novinkami v celé široké oblasti elektrotechniky. Troufnete si odhadnout nějaký vývoj do budoucna?

František Hamrozi: Před 20 lety jsme si nebyli schopni ani představit, jak změní náš život mobilní telefony a rychlý internet, a stejně tak dnes nedokážeme předvídat, co bude za 20 let. Věci se rychle mění, proto je pro nás velice složité odhadovat vývoj do budoucna.

Co bych si ale troufl odhadnout, to je nutnost zabezpečení. Ve chvíli, kdy všechno budeme ovládat na dálku přes mobilní telefon, potřebujeme zajistit, aby se nám do něj někdo nenapíchl a neovládal jej za nás. Druhou věcí je soukromí, všechny citlivé informace jsou dnes v cloudu a jsou proto velmi jednoduše zneužitelné. Proto jsem přesvědčen, že problematika zabezpečení bude v budoucnosti mnohem důležitější. Zde potřeba zapracovat víc na inovacích a hlavně informovanosti veřejnosti. V tom vidím velké bezpečnostní riziko pro uživatele a současně potenciál pro firmy, aby se prosadily.

Diskuze k článku