Disrupt Berlin 2017: Digitální banky Monzo, N26 a Revolut útočí

V Německu proběhla na začátku prosince konference Disrupt Berlin 2017, na kterou jsme se vydali, abychom pokračovali v mapování situace kolem digitálních bank. Na jednom pódiu totiž v Berlíně vystoupili zástupci tří největších digitálních bank – MonzoN26Revolut.

Je zřejmé, že všechny banky se snaží o to samé – urvat klienty tradičních bank pro sebe. Monzo a N26 na to jdou dokonce podobně a Revolut tak trochu stojí stranou a signupuje každého, kdo projeví zájem o kartu.

Ačkoliv se může zdát, že vize všech tří je společná, není to tak. Monzo a N26 chtějí plně nahradit stávající bankovní účet klienta. Vizí Revolutu je spíše platit všude na světě jednou platební kartou v lokální měně.

Monzo

Tom Blomfield, CEO Monza, představil svou banku jako mobile-first smart účet z Londýna. Z našeho pohledu jsou si Monzo a N26 dosti podobné. Poskytují podobné služby – od běžného účtu přes kreditové produkty až po investiční účty. Historie Monza je ale jiná.

Monzo své první peníze vyraisovalo na crowdfundingu a chlubí se tím, že se jednalo o nejrychleji vyraisovaný 1 milion liber. Celkově však naraisovali (i od VCs) přes 130 milionů dolarů a aktuálně spravují účty 470 tisícům klientů.

Strategie

Strategie Monza a N26 je ale podobná. Zkušenost z užívání mobilních aplikací už nemusí být tak příšerná kvůli zastaralým systémům tradičních bank a je možné klientům nabídnout aplikaci, kterou budou rádi používat k dennímu bankovnictví.

Expanze

Když došla řeč na expanzi, Blomfield oznámil, že se primárně zaměří na Spojené státy. Důvodem je komplikovanost lokalizace jejich produktů pro jednotlivé evropské trhy a že půjdou cestou nejmenšího odporu – vstoupí na trh v USA. Otevřou si tak potenciálně 300 milionů klientů, kde navíc stačí jedna lokalizace…

N26

Na rozdíl od Monza, N26 je aktuálně EU based, nikoliv UK based. Valentin Stalf, spoluzakladatel a CEO N26, v každé větě zdůrazňuje, jak je pro něj důležitý zážitek a spokojenost z využívání jejich bankovních služeb, které jsou především „mobile-first, but not only“.

„Snažíme se o to, aby nás klienti nejen používali jako běžnou banku, ale aby tu experience milovali,“ vysvětluje Stalf.

N26 vyraisovala celkem 55 milionů dolarů a obsluhuje aktuálně přes 500 tisíc klientů napříč zeměmi eurozóny.

Strategie

Strategie N26 se odvíjí od toho, že mají svou vlastní bankovní licenci, nemají žádné pobočky a mají vlastní infrastrukturu. Jejich náklady jsou tedy mnohonásobně nižší než u tradičních bank, a tak jsou v retailu aktuálně na nule na každém svém klientovi (výnosy jsou prý dostatečně velké na to, aby pokryly jejich nižší náklady).

Vlastní infrastruktura umožňuje N26 spolupracovat se startupy jako TransferWise a nově i WeWork.

Už od sign-upu je jasné, že N26 chce být banka, kterou klienti budou používat každý den – utilitou. K tomu ale přidávají bezvadné uživatelské prostředí tak, aby klienti měli zároveň z utility i skvělý zážitek. Propojením finančních produktů a digitálního životního stylu by se jim to mělo podařit.

Expanze

N26 chce být digitálním leaderem každého trhu, kam vstoupí. Jinak to podle Stalfa nemá smysl. Příští rok tedy přidávají trh UK (kde už je silná konkurence) a USA (kde konkurence naopak skoro žádná není). A nadále budou pokračovat v přidávání všech tradičních bankovních služeb v zemích, kde už některé poskytují.

Revolut

Revolut je podle názorů Valentina a Toma niche. Argumentem bylo, že lidé zase tolik nemění své peníze na jinou měnu, když někam cestují. Minimálně ne ti, kteří jsou pracujícími a trochu víc cestují, než průměrní klienti bank. To však Revolutu nebrání dělat 3 tisíce sign-ups každý den bez jakéhokoliv marketingu.

Celkem do Revolutu nalili investoři zhruba 90 milionů dolarů a minulý měsíc služba oslavila 1 milion zákazníků.

Strategie

Podle Nikolaje Storonského, zakladatele a CEO Revolutu, se jim to daří díky skvělému designu aplikace, jasné přidané hodnotě pro klienty a také kvůli tomu, že přidávají jednu featuru za druhou. Velmi nedávno přidali například kryptoměny (BTC, ETH a LTC). Revolut je tak na cestě stát se globální bankou.

Expanze

Nedávno Revolut oznámil, že v průběhu roku 2018 chtějí expandovat do zemí jako Austrálie a Nový Zéland, Kanada a USA, Hongkong a Singapur.

Kdyby vás o Revolutu zajímalo něco více, jeho strategie, konkrétní produkty či záměry expanze jsme popsali v dřívějším článku.

Jaký jsme z toho měli pocit

Debata moc žhavá nebyla, protože kluci z Monza a N26 se dobře znají. V závěru debaty dokonce řekli, že by klidně pracovali v konkurenční bance, kdyby nepracovali v té své. Důvodem je, že jsou si strategií a produkty velmi podobné. Nikolaj naopak nebyl příliš sdílný…

Argument, že Revolut je tak trochu niche, podle nás dává smysl. Šílený global sign-ups jsou jedna věc, druhá je pak engagement, usage a retence. Na druhou stranu, Revolut do toho opravdu šlape a takový drive je vidět málokdy.

Jak jsme psali na začátku, strategie a vize Revolutu a N26/Monza je jiná. Z pohledu engagementu, usage a rentence je podle nás možné je srovnávat . Z pohledu poskytovaných bankovních služeb také (mají ty samé). Avšak při pohledu na jejich strategii se v názorech s lišíme. Tomáš říká, že je srovnávat lze. Ondřej naopak tvrdí, že nikoliv. A co si myslíte vy? Napište nám.

Z dua N26 a Monza bychom se přiklonili spíše k N26. Podle nás je povyk kolem Monza přestřelený kvůli vyraisovaným prostředkům z crowdfundingu, a to z doby, kdy samotný crowdfunding byl také tak trochu přestřelený. Aplikace nám přijde lepší od N26 a to, že je ve více zemích a zvládla zmíněnou lokalizaci, je za několik bodů k dobru. Kdo vyhrává podle vás?

Diskuze k článku