Carsharing v Česku v roce 2016: velký přehled všech služeb

Pokud autem jezdíte hodně, carsharing pro vás není. Jestliže se ale po městě pohybujete hlavně veřejnou dopravou a vozem najezdíte jen pár tisíc kilometrů ročně, může se vám jeho sdílení vyplatit. Podívali jsme se, kde v České republice můžete carsharing využívat a co vás to bude stát.

Mobilita a sdílená ekonomika, dva termíny, které ve městech 21. století hrají stále větší úlohu. Auta dnes patří mezi klíčové dopravní prostředky, v Praze vykonají 40 % dopravních kapacit a i když bydlíte ve městě s rozvinutou veřejnou dopravou, auto občas potřebuje každý.

Pokud patříte k lidem, kteří najedou pár tisíc kilometrů ročně a jinak auto nevyužijí, můžete uvažovat o carsharingu. Tedy půjčit si auto a platit jen za to, co s ním opravdu ujedete. Podle studií je to finančně výhodnější než vlastní auto pro obyvatele velkých měst, kteří autem ročně najedou 10 až 15 tisíc kilometrů.

carsharing_cr_2015_statistika

V březnu 2015 jezdilo v Česku 108 sdílených aut. O rok a půl později jsme jich napočítali 234, jejich počet ale pořád roste. Foto: Asociace českého carsharingu

Potenciál v Česku: 100 tisíc zákazníků

Carsharingové firmy rostou, ale zatím jsme v Česku napočítali jen 234 sdílených aut (jde o součet níže uvedených flotil pěti firem). Přitom potenciál tu je. „Podle propočtů opřených o nezávislé studie má český trh s carsharingem potenciál osmdesáti tisíců zákazníků. Optimistické odhady mluví dokonce až o sto patnácti tisících zákazníků. Vzhledem k neudržitelné dopravní situaci v největších českých městech je na čase tento trh rozpohybovat,“ říká Jiří Hudeček, šéf JIC, které podporuje brněnský carsharing Ajo.cz.

Podle německé společnosti Statista.com funguje už dnes jedno sdílené auto na tisíc obyvatel v Berlíně, Hamburgu, Mnichově či Frankfurtu. Pro Prahu by totéž znamenalo 1 000 až 1 500 sdílených aut, pro Brno 300 až 450 aut, pro Ostravu 240 až 350 aut. Analytická společnost Frost & Sullivan vidí jako dlouhodobě udržitelný poměr mezi zákazníky a sdílenými auty 50:1. Světové průzkumy obvykle hovoří o blízkém růstu trhu o zhruba 40 % ročně.

smart_prague_praha_2030_statistika

V Praze má být v roce 2030 přes milion aut. Ta sdílená z nich budou tvořit zřejmě jen zlomek. Foto: Smart Prague

Pět (a víc) alternativ carsharingu

V České republice v současnosti působí 5 společností, které se dají označit za carsharingové: Car4way, Autonapul, Ajo.cz, Emuj a Sharujeme.cz. Ve fázi rozjezdu je navíc SmileCar podporovaný fondem Leoše Novotného a tedy oficiálně zařazený pod Leo Express, kdy budou auta dostupná ale zatím není jasné. Budeme se tedy věnovat prvním pěti zmiňovaným.

U čtyř prvně jmenovaných je možné vyzvednout si auto 24/7 přes mobilní aplikaci, v posledním případě vám musí předat klíče majitel auta. Všechny služby účtují ujeté kilometry + čas výpůjčky, obvykle s denním cenovým stropem. Jinak ale neplatíte nic navíc: palivo je v ceně, stejně jako servis, pojištění nebo přezutí na zimu. Sdílená auta jsou většinou havarijně pojištěná (nebo toto pojištění nabízejí za příplatek).

Nejvíce sdílených aut je tradičně v Praze a Brně, nejsou to ale jediná města. U všech společností uvádíme lokality, kde jsou jejich auta dostupná. Pokud to není i u vás, nezoufejte, firmy rychle rostou a některé z nich se budou už brzy rozšiřovat napříč republikou.

Součástí přehledu jsou i ceny. Zorientovat se v cenících je někdy složité, proto jsme spočítali cenu pro tři modelové případy: nákup po městě (nájezd 20 km a 2 hodiny času), víkend na chatě (nájezd 200 km a 48 hodin času) a dovolenou (auto půjčené na 7 dnů s nájezdem 1500 km). Modely slouží pro porovnání, jinak ale upozorňujeme, že ceníky jsou dost individuální a hodí se spíš pro kratší cesty, než dovolené.


1. Car4way

car4way_citigo

Car4way je na počet aut největší český carsharing, který těží ze zázemí dealerství Louda Auto, jehož je sesterskou společností. V nabídce půjčovaných aut má v tuto chvíli 140 aut v Praze a Pardubicích, flotilu bude rozšiřovat na 300 vozů a 8 měst. „Připravujeme rozšíření našeho portfolia vozů, aby pokrylo maximum potřeb našich klientů. K dispozici jim tak bude například osmimístný Transporter, sedmimístný Caddy nebo užitkový Caddy Maxi v provedení skříň, modely Octavia a Fabia, oba ve variantách Combi. Ti náročnější pak mohou dokonce sdílet a užít si jízdu ve sportovním modelu Octavia RS,“ říká majitel Pavel Louda.

Navíc nedávno firma představila model tzv. volného carsharingu: doposud bylo třeba vrátit sdílený vůz do tzv. stejné lokality, nově v rámci městských částí 5, 6 a 8 nebude nutné vracet auto do oblasti místa nástupu. Postupně je v plánu rozšiřovat a spojovat další městské části v jednu lokalitu v celé Praze. Car4way také od nového roku přijde s novým ceníkem, který bude obsahovat balíčky na den, týden nebo víkend a ceny od 19 Kč na hodinu.

Kolik mají aut a kde?
140 aut v Praze a Pardubicích

Jaká auta se sdílí?
Škoda Citigo, Škoda Rapid, Volkswagen Transporter, Volkswagen E-Up

Kolik to stojí?

car4way_cenik_2016

Cena typické cesty? (Škoda Citigo)
1. Nákup po městě 20 km / 2 hodiny času: 196 Kč, včetně paliva
2. Na víkend na chatu 200 km / 48 hodin času: 1960 Kč, včetně paliva
3. Dovolená na týden 1500 km / 7 dnů: maximální doba rezervace jsou 4 dny


2. Autonapůl

Autonapůl.cz je nejstarší český carsharing, pomalu se rozrůstá už od roku 2003, kdy služba vznikla jako družstvo několika rodin. Autonapůl dnes nemá sice největší flotilu aut, zato je ale nejrozšířenější napříč republikou, působí v 8 městech. Jeho cílem je propojit postupně všechna větší města v Česku. “Registrovaný uživatel může využít naše vozy využít v kterémkoli městě, kde působíme, bez ohledu na to, kde na začátku podepsal smlouvu. Projekt záměrně funguje jako síť, této možnosti nejčastěji využívají naši uživatelé např. mezi Prahou a Brnem a také Prahou a Ostravou, ale i jinde,” říká Michal Šimoník z Autonapůl.

Cena půjčení auta se skládá z částky hodinu času + z částky za kilometr. V nabídce jsou přitom dva tarify: zdarma a za 250 Kč na měsíc, který odemkne levnější ceník. Tarif je možné měnit na každý měsíc, od nového roku se bude automaticky optimalizovat. Také se připravuje start služby ve Zlíně a Českých Budějovicích. “Pokud se nám ozve dostatek zájemců, jsme schopní spustit službu i jinde,” dodává Šimoník.

Kolik mají aut a kde?
50 aut v Brně, Praze, Liberci, Plzni, Pardubicích, Hradci Králové, Ostravě a Olomouci

Jaká auta se sdílí?
Největší zastoupení má Škoda Fabia Combi a Kia Ceed Combi, doplňkově Škoda Citigo (i s automatem), dále Opel Zafira, Škoda Octavia Combi, Ford Transit Custom, Škoda Roomster

Kolik to stojí?
autonapul_cenik_2016

Cena typické cesty? (Škoda Citigo)
1. Nákup po městě 20 km / 2 hodiny času: 146 Kč, včetně paliva
2. Na víkend na chatu 200 km / 48 hodin času: 1908 Kč (bez paušálu), 1356 Kč (s paušálem 250 Kč / měsíc), včetně paliva
3. Dovolená na týden 1500 km / 7 dnů: 7866 Kč (s paušálem 250 Kč / měsíc), včetně paliva
Měsíční paušál: 0 Kč nebo 250 Kč


3. Ajo.cz

ajo_i10Carsharing Ajo.cz si zakládá na jednoduchosti. Nabízí čistě online registraci, návaznou platbu kartou a možnost vyzvednout si sdílené auto ihned po dokončení registrace pomocí chytrého telefonu. Je ale potřeba si službu předplatit kreditem nejméně 1500 Kč, na delší cesty je výhodnější tarif s předplatnám 3900 Kč.

Dnes Ajo.cz funguje v Brně a nabízí auta Hyundai i10 a Dacia Logan MCV. Nedávno získala investici 7 milionů korun (5 milionů od investorů přes platformu Fundlift a 2 miliony od JIC) a díky tomu se zrychlí růst služby: rozšíří se flotila aut a služba bude expandovat do Prahy a Ostravy.

Kolik mají aut a kde?
12 aut v Brně

Jaká auta se sdílí?
Hyundai i10, Dacia Logan MCV, Opel Meriva

Kolik to stojí?
ajo_cenik_2016

Cena typické cesty? (cena platí pro všechna auta)
1. Nákup po městě 20 km / 2 hodiny času:  177 Kč, včetně paliva
2. Na víkend na chatu 200 km / 48 hodin času: 1652 Kč, včetně paliva
3. Dovolená na týden 1500 km / 7 dnů: 8742 Kč, včetně paliva
Měsíční paušál: 49 Kč


4. Emuj

emuj_ionEmuj na rozdíl od všech ostatních služeb nenabízí klasická auta, ale čisté elektrmobily, jmenovitě Peugeot iOn a Nissan Leaf. Ty se kvůli dojezdu hodí spíš pro kratší jízdy. “Pokud jde o typické jízdy, víme, že 75 % klientů uskutečňuje jízdu do 25km,” říká Jakub Hruška z firmy Emuj. Tento carsharing fungoval zatím v Brně, kde je jeho ambicí pokrýt město elektromobily tak, aby žádné z aut nebylo od registrovaných řidičů vzdálené více než 500 metrů. Od letošního prosince se služba rozšiřuje i do Prahy.

Kolik mají aut a kde?
17 aut v Brně a Praze

Jaká auta se sdílí?
Peugeot iOn, Nissan Leaf

Kolik to stojí?
emuj_cenik_2016

Cena typické cesty? (Peugeot iOn)
1. Nákup po městě 20 km / 2 hodiny času: 180 Kč (s tarifem za 0 Kč), 120 Kč (s tarifem za 250 Kč / měsíc), včetně energie
2. Na víkend na chatu 200 km / 48 hodin času: 1400 Kč (s tarifem za 250 Kč / měsíc), včetně energie
3. Dovolená na týden 1500 km / 7 dnů: 4900 Kč (s tarifem za 250 Kč / měsíc), včetně energie (cena 700 Kč / den). Tolik jen pro ilustraci, s tímto elektromobilem je taková cesta jen obtížně realizovatelná.
Měsíční tarif: 0 Kč nebo 250 Kč / měsíc, resp. 2500 Kč / rok


5. Sharujeme.cz

Sharujeme.cz je spíš než klasický carsharing komunitní portál, jehož prostřednictvím mohou členové komunity sdílet věci, a jako jediný ho není možné vyzvednout 24/7, ale je potřeba fyzicky předat klíče od auta. “Potkávají se tu vlastníci věcí, kteří se chtějí podělit o náklady na jejich pořízení a provoz s těmi, kdo takové věci občas potřebují použít, ale netouží je mít doma,” uvádí se na webu. V tuto chvíli se jedná ale výhradně o sharování aut, proto jsme server zařadili do tohoto výběru. Vzhledem k tomu, že jde o komunitu, v nabídce služby nenajdete úplně nová a zánovní auta, jako v předchozích případech, ale klidně i 10 – 15 let staré vozy. Jejich zapůjčení je ale výrazně levnější.

Kolik mají aut a kde?
15 aut v Praze, Brně a Slaném

Jaká auta se sdílí?
Je jich dlouhá řada, od menších aut (16 let stará Škoda Felicia, Škoda Fabia) přes nižší střední třídu (Ford Focus, Renault Mégane, Škoda Octavia) a MPV (Dacia Lodgy, Hyundai Trajet) až po přívěsný stan Skif.

Kolik to stojí?
Sharujeme.cz nemá klasický ceník, každé auto je naceněné zvlášť. Když si půjčíte 10 let starou Octavii 2. generace, vyjde vás na 6 Kč / km na kratší cesty nebo 5 Kč / km na delší cesty, ceny jsou včetně paliva. Případně je strop za vypůjčení 300 Kč / den, v takovém případě už nafta v ceně není.

sharujeme_cenik_2016

Cena typické cesty? (Škoda Octavia II. generace)
1. Nákup po městě 20 km / 2 hodiny času: 120 Kč, včetně paliva
2. Na víkend na chatu 200 km / 48 hodin času: 600 Kč, bez paliva
3. Dovolená na týden 1500 km / 7 dnů: 2100 Kč, bez paliva

Diskuze k článku

  • Ondra Dolejš

    Kvalitní článek, díky.

  • Radek Mann

    abych to pochopil, jaký je rozdíl mezi carsharingem a autopůjčovnou,
    pokud to funguje jak je to v článku popsáno?

    • Matt Jedlicka

      Především máte auta k dispozici v ulicích, ideálně poblíž domova, případně je můžete nechat někde jinde než je vyzvednete. Také jsou vám k dispozici 24/7 bez nějakého zdržování s papíry.

      • Jeny Taylor

        tak to ale popisujete situaci někde v Německu a ne u českých carsharingů…. všechny výše uvedené české projekty nemají s carsh. nic společného, jen se tak honosně nazývají aby oblbli investory… jinak jsou to jen jinak nazvané půjčovny… jediný opravdový carsh. v česku bude zatím LeoExpres – Smilecar

  • Robert Batůšek

    Moc nechápu, jak jste spočítali víkendovou cenu pro Car4Way na 1960 Kč. Podle toho ceníku výše by to mělo být zhruba 2800 Kč: 2×999 Kč za hodiny a 200 x 3,90 za kilometry.

    • Matt Jedlicka

      Takto: 490 x 2 (maximální cena za den dvakrát) + 980 (200 km x 4,9 Kč) = 1960 Kč, stejně to spočítá i kalkulačka na webu, počítáno pro Škoda Citigo (měli jsme tam napsaný Up, opravuji), Vy to zřejmě počítáte pro E-Up.

      • Robert Batůšek

        Ano, bylo to tím E-up, díky za opravu.

  • Robert Batůšek

    A mimochodem – Autonapůl ma 50 aut a ne 40.

    • Matt Jedlicka

      Máte pravdu, v době psaní článku jich bylo 40, opravujeme. Díky za upozornění!