Autonomní auta a elektromobily. Změny přijdou už za 5 let, myslí si Škoda Auto a ČEZ

Jak se změní v nejbližších letech doprava ve městě? Podle dvou velkých českých firem Škoda Auto a ČEZ patří budoucnost elektromobilitě, autonomnímu řízení a propojení s chytrou infrastrukturou města. A čeká nás brzy, už za několik let. Zástupci těchto firem o svých vizích mluvili na Startup Summitu.

Hlavním hybatelem změn v dopravě budou tři věci: elektromobilita, autonomní řízení a sdílená ekonomika. Tyto trendy se ve velkém projeví během 5 – 10 let, myslí si Andre Wehner, šéf IT a organizace ve Škoda Auto, největší české firmě a automobilce s globální působností. “Změny za těch pár roků budou větší, než prodělalo odvětví automotive za posledních 50 let, možná dokonce ještě větší, než proběhly od přechodu z koní do aut,” říká Wehner.

Svět s autonomními vozy bude podle něj vypadat úplně jinak, než jak ho známe dnes: získáte spoustu volného času, protože nemusíte řídit. Auta nemusí parkovat v ulicích měst, ale někde na jeho okraji, což představuje množství veřejného prostoru navíc. Pokud auta nebourají, mohou být menší, lehčí, úspornější, ekologičtější. Přeprava ve městech může fungovat efektivněji, což je klíčové, neboť právě ve městech bydlí stále víc lidí, což přináší řadu problémů, které je nutné řešit — od potřeby parkování až po otázky související s životním prostředím.

Praha elektromobilní

Budoucností se zabývají i sama města. Praha vidí budoucnost v elektromobilitě, její primátorka Adriana Krnáčová neskrývá svojí vizi, že by v budoucnu ráda povolila vjezd do centra Prahy jen elektromobilům. Hned tak to ale nebude. “V Praze musíme respektovat památkovou ochranu, v centru není jednoduché instalovat dobíjecí stanice. Chtěla jsem třeba dvě dobíjecí stanice před Magistrátem, ale bylo mi řečeno, že to nejde,” říká Krnáčová. Prý to tak ale nenechá.

Čtěte také: Jak si Praha představuje chytrou dopravu?

Právě možnost nabíjení je pro rozvoj elektromobility kriticky důležité. “Aby nabíjecí stanice dávaly smysl, je potřeba, aby jejich počet překročil určitou kritickou hranici a nabídka uspokojila možnou poptávku,” říká Tomáš Chmelík z projektu ČEZ Elektromobilita.

ČEZ v Praze v současnosti provozuje jen 24 veřejných nabíjecích stanic, z toho pouhých 7 rychlonabíjecích. Chce jejich počet ale rychle navyšovat, a to po celé republice.

cez_elektromobilita-2

V Česku je trh zatím mikroskopický, elektromobilů tu jezdí řádově asi tisíc — pro zákazníky jsou drahé a mají omezený dojezd. Právě proto je podle Tomáše Chmelíka potřeba nabíjecí stanice budovat už dnes, i za cenu podpory z veřejných prostředků. Situace se podle něj zlepší v nejbližších letech. “Během 3 – 5 let tu budou tisíce až desetitisíce aut na elektřinu. Kolem roku 2020 se odehraje souboj o masovější trh, přijdou modely aut, jejichž poměr cena / výkon / dojezd bude pro zákazníky už akceptovatelný,” domnívá se Chmelík.

Navíc je tu ještě možnost, že se změní spotřebitelské chování lidí, kteří si auta kupují. “Dnes si kupujeme auto s dojezdem 700-800 kilometrů, abychom jednou nebo dvakrát za rok pohodlně dojeli na dovolenou. Přitom 90 % času používáme takový vůz jen k jízdám po městě,” argumentuje Chmelík. Auto na denní ježdění by se podle něj mělo zmenšovat, v jeho ceně by ale měla být možnost půjčit si větší vůz třeba na cestu na dovolenou.

Propojení na startupový svět

Než se vize Škody Auto stane realitou, bude to trvat přinejmenším několik let. Současnost je trochu skromnější. Mladoboleslavská automobilka nedávno představila své SUV Škoda Kodiaq, o němž mluví jako o svém prvním “plně připojeném autě”. V lednu k němu přibude faceliftovaná Octavia, tedy bestseller značky, a postupně i další modely.

kodiaq

Připojit auto na internet nevypadá na dnešní technologický vrchol. Je to ale teprve začátek. Druhou fází bude komunikace mezi auty, třetí fází komunikace se silniční infrastrukturou. To představuje příležitost k chytrému řízení dopravy, nebo alespoň chytřejšímu, než zvládá dnešní telematika. Spolupracovat na tom chce automobilka i s městy a obcemi.

“Chceme navázat navigaci aut na infrastrukturu města. Auto tak například bude navigovat přímo na volné kapacity v inteligentních parkovacích domech a přímo z auta půjde objednat lístek na veřejnou dopravu,” říká Luboš Vlček, ředitel české Škody Auto.

skoda connect cover

Aby všechny tyto výzvy automobilka zvládla, je odhodlána vstupovat i do prostředí startupů. S digitálními projekty Škodovce pomůže Creative Dock, který má zkušenosti se zakládáním startupů a s automobilkou bude spolupracovat třeba právě na sdílení aut. Kvůli autonomnímu řízení zase potřebuje využít big data a umělé inteligence a nabírá proto programátory.

Není proto daleko doba, kdy se vyplní vize, že jednoho dne musí být Škoda Auto kromě výrobce aut také největší tuzemskou IT firmou.

Diskuze k článku