Zírají na nás: Jak se buduje byznys sledování návštěvníků webů

Zeerat žena počítač

Jak funguje byznys postavený na sledování návštěvníků webů? Co všechno o vás vědí vlastníci online stránky, na kterou se právě díváte, a jak s informacemi můžou naložit? Podívali jsme se na dva české startupy – Smartlook a Zeerat. Firmy, které dokážou vysledovat, jestli se na webových stránkách nudíte.

Sledují vás taky?

Tak schválně, dostal se na vás Zeerat? Se svým produktem firma zatím vydělává tisíce dolarů měsíčně, kromě vyšších stovek uživatelů freemium verze ji využívají značky jako třeba Bonami, Restu, Hotel.cz, zmrzlina Míša nebo různé agentury. Většina je přitom z České republiky, k tomu Televize Markíza a pár dalších příkladů na Slovensku.

Není to žádný Big brother a vaše data nezneužívá. Tenhle startup vlastně ani nezajímají – to jeho klienty, tedy firmy, které weby vlastní. Proč? Abyste si web užili, jak máte.

Tým Zeerat

Tým Zeerat

Připravte se, nahráváme

Dohromady 11 let už spolu funguje tým Zeeratu. Z původního programu na heatmapy se dostal k nahrávání návštěvníků webů a analýze dat. „Chceme, aby to byl komplexní nástroj a ne jen jednoúčelová aplikace. To je častý problém – potřebuješ někoho, kdo ti udělá heatmapy, něco dalšího na recordings a podobně. My chceme mít všechno pod jednou střechou, aby to bylo propojené,“ vysvětluje Repetný.

Jejich produkt je tak postaven na třech základních pilířích – nahrávání návštěvníků, naslouchání jim a samotná analýza. Nahráváním je možné sledovat aktivity na videu, ale může být nedostatečné pro odhalení některých chyb.

Kvůli tomu Zeerat zavedl naslouchání, tedy feedback ze strany uživatelů. Ve správný moment, většinou když chce návštěvník z webu odejít, se mu zobrazí dotaz, proč se rozhodl odejít, proč nenakoupil, co se mu líbilo nebo naopak co oceňuje. Nejde přitom o stejnou otázku pro všechny uživatele, snaží se být personalizovaným nástrojem.

To je v kostce byznys sledování toho, jak se lidé pohybují na webových stránkách. A to doslova: nejen Zeerat na vás totiž zírá. Samozřejmě když si takové zírání majitel webu spustí. Kolik soukromí pak uživatelům zůstává?

„To je častá otázka a existují dvě odpovědi. Náš uživatel, tedy firma nasazující náš produkt, má možnost říct a omezit velkou část věci, které nahrávat nemáme,“ popisuje Repetný. Nahrávky se tak vyhnou obsahu některých stránek, klasicky může jít třeba o informace, které lidi vypisují do formulářů. „Pokud ten kód na nějakou stránku nenasadí, tak ji ani nemohou nahrávat. Z dost velké části je to na nich.“

zeerat

Jsme prostě jako videokamera. S ní se natáčí třeba i porno

Druhá stránka věci podle Repetného spočívá v tom, že Zeerat je nástroj. „My jsme jako videokamera. Co s ní budete natáčet, je na vás. Říkáme, dělejte s ní dobro, s tím jsme taky šli ven. Jestli s tím někdo bude natáčet pornostránky, s tím nic neuděláme.“ Ani výrobci kamer nejsou zodpovědní za to, co s nimi uživatel nahrává. Jeho zodpovědností je zabezpečit, aby svým nahráváním neporušoval žádné zákony.

Stejně tak je na samotných klientech, do jaké míry a jak výrazně budou své návštěvníky informovat o tom, že jsou nahráváni. „My jsme nástroj na zlepšování webů a ne nějakému šmírování. Data od nás můžete dokonale anonymizovat,“ dodává Repetný.

Podobně to vidí taky Smartlook, další startup zaměřený na sledování návštěvníků webů. Přístup k osobním údajům návštěvníků webu má jejich provozovatel, tedy klient Smartlooku. Ten přitom nakládá s osobními údaji dle svých vlastních podmínek. „Nakládání s daty získanými skrze Smartlook ze strany uživatele je v jeho kompetenci a je jeho zodpovědnost, aby se řídil příslušnými zákony o ochraně osobních údajů,“ uvádí.

Neoklasicistní vila v pražských Vinohradech nedaleko Havlíčkových sadů má opravdu bohatou historii. Původním majitelům byla zabavena a během války využívána německou státní policii, v komunistickém režimu ji využíval Národní výbor a později se na několik desetiletí stala sídlem dánského velvyslance. V současné době ji ale využívají již téměř dvě stovky freelancerů, zaměstnanců firem a startupistů, kteří tady pracují v coworkingovém prostoru K10.

Prostoru je ve vile hodně, celkově zatím na třech patrech nabízí 1 075 metrů čtverečních pracovního místa (čtvrté patro se zatím připravuje) a k dispozici je taky zahrada o rozloze 1 540 metrů čtverečních. „Támhle se můžeš podívat na sochu, ale prosím neptej se mě, co to je,“ ukazuje Lukáš Voříšek se smíchem na kus moderního umění během prohlídky venkovní části coworkingu.

coworking K10Voříšek je součástí týmu Zeerat, vyvíjejícího webovou analytiku s integrovanou zpětnou vazbou. Startup je zároveň jeden ze šestice zakládajících členů a organizátorů K10 a obsazuje tak několik ze 170 celkových míst. „Nebereme to jako způsob získání dalších tržeb, případný zisk budeme rozdělovat na organizační výdaje a snížení nájmu,“ vysvětluje Michal Repetný, CEO Zeeratu.

Víme, když se chováte divně

Zeerat říká, že jde dál než jen k nahrávání lidí. „Ve videu jsme schopni poznat zvláštní situace – někdo na jedno místo kliká příliš, na něco jste klikli a vyhodí vám to error, a dokážeme našemu uživateli hledat tyhle situace napříč všemi videi, které se nahrály,“ vysvětluje Repetný.

Proto Zeerat investuje energii taky do strojového učení, čímž se má posílit schopnost programu rozpoznat nepříznivé situace a navrhovat jejich řešení. „Je to dlouhodobější vize. Mít profesora Zeerata, postavu zpracovávající data a dělající analytiku, která pak v problémech poradí,“ těší se Repetný.

Český projekt Smartlook se při sledování návštěvníků webů naopak snaží o co největší jednoduchost a jeho cílem není vyvíjet co nejkomplexnější nástroj. „Produkty [konkurence] jsou plné komplikovaných analytických nástrojů. Smartlook děláme jednoduchý, bez grafů a tabulek plných čísel,“ popsal v rozhovoru pro TyInternety Petr Janošík, CEO a founder projektu.

Petr Janošík

Petr Janošík

Jak popisuje, tým se soustředí jen na funkci natáčení obrazovek návštěvníků a tu postupně vylepšuje, aby fungovala stoprocentně na všech webech. Zároveň svoji expanzi staví na lokální podpoře – za několik měsíců fungování je jejich nástroj k dispozici ve více než deseti jazycích.

Kam tohle vede?

Oba startupy kvetou. Sledovat chování lidí na internetu je pro firmy stále důležitější. Posuďte sami – Smartlook jen za tři a půl měsíce dosáhl 24 000 uživatelů.

Pokud mají nastat nějaké změny, Zeerat je vidí v platformizaci. „V ní dochází ke spojení několika funkcionalit do jednoho řešení. Nám se to spojením nahrávání, naslouchání a analýzy dat již podařilo,“ říká Repetný.

A trend? Jeho profesor Zeerat. „Rozvoj vidíme v umělé inteligenci, díky které i náš produkt může být o dost komplexnější,“ plánuje si Repetný.

Ceník nemáme. Tak šílení jsme jen my

Zatímco v otázce soukromí má dvojice startupů názor podobný, příběhy vedoucí k jejich byznysu se mírně liší. Oba začínali s programováním webů a eshopů, k sledování návštěvníků webů se ale dostali jinými cestami.

Zeerat se snaží vybudovat komplexní nástroj a prodávat jej, zatímco Smartlook je k dispozici pro všechny zdarma a sází na úplnou jednoduchost. „Nemáme vůbec ceník. Pokud vím, tak šílený nápad jsme měli zatím jen my,“ říká Janošík.

Celý rozhovor s Petrem Jánošíkem jsme publikovali v červnu jako jednadvacátou část našeho pravidelného seriálu Startup Týdne.

„Vytvořili jsme jedinečnou technologii, které nepotřebuje drahé technické zdroje. Nechceme se zabývat business modelem, ceníkem ani platebními bránami a raději se soustředíme na jednoduchost a user experience,“ vysvětluje .


Byznys od třinácti

Příběh Zeeratu se píše od roku 2005. Tehdy Repetný spolu se čtyřmi spolužáky z pražského gymnázia začali dělat weby. „Byli jsme v tom poměrně dobří, ale ne lepší, než kdokoliv jiný. Od webu jsme se pak přesunuli s složitějším projektům, jako e-shopy na míru,“ říká. První e-shop tak společně s ostatními vyvinul ve třinácti letech. Jenže nikdo na ně nechodil.

Tým se proto naučil dělat s reklamou. „Za drahé peníze jsme tam vodili lidi, ale oni stále nenakupovali. Proto jsme se zaměřili na analytiku a postupem času jsme začali klientům radit, které kampaně fungují a které ne,“ popisuje Repetný. Ve čtrnácti udělal prví SEO optimalizaci, a díky obrovskému nárůstu návštěvnosti vydělal svých prvních 20 tisíc korun. „Koupil jsem si za to lepší počítač, abych mohl hrát hry,“ říká Repetný s úsměvem. „Zároveň jsme si ale uvědomili, že jde o docela nedotčený byznys a protože jsme byli mladí, nic nás nebrzdilo v tom, abychom se do něj pustili naplno.“

V roce 2012 začala pětice vyvíjet program na vytváření heatmap (zobrazení, kam lidi klikají), kvůli větší konkurenci v oblasti přidala nahrávání návštěvníků webů. Později se přidal šestý člen ze stejného gymnázia, jako původní pětice. A nápad účastnit se tehdy relativně neznámého programu Czech Accelerator.

Takhle se dostal Zeerat do Silicon Valley – s alfou svého programu, a to jen v češtině bez anglické verze. „Prodávali jsme tam vizi a získávali feedback, to bylo všechno, co jsme tam mohli dělat,“ říká Repetný s úsměvem.

První Angel investici dostal tým v roce 2015, a to ve výši zhruba 2 miliony korun od investora, který si přeje zůstat skrytý. Teď přichází řada na druhého, mělo by jít o seed investici v rozsahu půl milionu dolarů.

„Zatím se soustředíme na vývoj produktu, v čemž nám feedback od uživatelů výrazně pomáhá. Naše freemium strategie je nemotivuje k tomu, aby upgradovali. Kdybychom aplikaci výrazněji omezovali, přišli bychom o zpětnou vazbu, a ta je teď pro nás důležitější než tržby,“ vysvětluje Repetný.

Situace se ale v nejbližších měsících pravděpodobně změní, v září je plánované přestavení nové verze produktu. „Je okořeněná o magické momenty toho chytrého vyhledávání, kterou testujeme třeba s Avastem a Markízou,“ prozrazuje Repetný.

Diskuze k článku

  • strox

    Osobně nejsem přívrženec vyskakovacích oken svázaných s odchodem ze stránky. Člověk ze stránky odchází protože tam nenašel co hledal (špatné UX, špatný zdroj, chybějící informace nebo sortiment…) a nejspíš je tím i krapet frustrován. Vyskakovací dialog (pokud ho vůbec přečte) ho tak maximálně dorazí. Mě osobně to přijde velmi otravné. Když něco chci webu sdělit, mám mít na viditelném místě k dispozici chat nebo snadno dohledatelný formulář. Ale tohle vynucování si komunikace nikam nepovede – provozovatelé se o tom časem přesvědčí sami. (nemluvě o přístupu z dotykových zařízení, která začínají a budou kralovat, kde to je absolutně nepoužitelné…)

    • Michael Repetny

      Dobrý den. Potvrzuji váš feedback i od ostatních uživatelů. Ne vždy je to ideální cesta, jak se na zpětnou vazbu návštěvníků zeptat. Nechtěli jsme se pouštět do otravného entry popupu, který se ukáže hned při příchodu na webu, a tak jsme zvolili kombinaci odchodu z webu + min. doby strávené na webu = response rate 5-15 %, což je ve světe Dotazníků docela slušné :) v příloze výstupy.
      Snažíme se přijít na další způsoby zobrazení dotazníku (viditelné místo bez vynucování).