Ženy ve startupech – díl třináctý

13

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi a kolem poloviny šikovných lidí tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z těch, které na současné české startupové scéně působí.

Třináctý díl seriálu je tady! Představíme si tři ženy, které se nebojí nových výzev. První z nich stojí v čele inovačního centra mezinárodní poradenské společnosti, druhá buduje vztahy na technologické scéně a třetí dotáhla svůj projekt z podoby diplomové práce až k fungujícímu byznysu. Usměvavé, odvážné, cílevědomé – takové jsou ženy třináctého dílu.

Zuzana Nehajová – EY

EY (dříve Ernst & Young) je poskytovatelem odborných poradenských služeb v oblasti auditu, daní, transakčního a podnikového poradenství, ale také technologií, digitalizace a inovace. Dnes se řadí mezi špičku v České republice i celosvětově. Firma zřídila EY Innovation Hub, který poskytuje pomoc podnikům a veřejné správě ve střední a východní Evropě v oblasti chytrého průmyslu a chytrých měst.

zuzana_nehajova

Zuzana stojí právě v čele inovačního centra EY Innovation Hub. To  kromě odborného a finančního poradenství při implementaci komplexních inovačních projektů podporuje i vznik a rozvoj nových nápadů ve startupovém světě. Během svého předešlého působení vytvořila koncept chytrého průmyslu (Smart Industry) na úrovni slovenského trhu s napojením na strategii digitalizace průmyslu EU, jejímž cílem je nastavení legislativního prostředí, finančního rámce, ale i podpora spolupráce regionálního inovačního ekosystému.

Co stojí za dosavadním úspěchem projektu?

Zuzana Nehajová: Založení Innovation Hubu v rámci EY vnímám jako další krok, jak podporovat inovace a implementaci nových technologií na našem trhu. Pro veřejný, ale i soukromý sektor, je často složité komplexně uchopit tuto problematiku, přičemž si ale všichni uvědomujeme, že je nevyhnutelné posunout naše země dále než jen být “montovnou” Evropy.

Věřím, že máme velký potenciál lidského kapitálu a musíme ho jen správně využít. Náš tým přináší firmám hodnotu v podobě nasměrování na nové obchodní modely a skutečné realizace projektů v disruptivních inovacích, smart city konceptech, digitalizaci veřejného sektoru a optimalizaci procesů pomocí technologií. Uvědomujeme si, že toto téma se musí uchopit komplexně, jinak to nebude fungovat.

Proč Vás baví pracovat na startupové scéně?

Zuzana Nehajová: Práce na startupové scéně je velmi jedinečná, protože přináší neomezenou svobodu v kreativitě a podporuje vznik nových nápadů. Je to prostředí, kde vznikají hodnoty a inovativní nápady i pro tradiční průmysl, který je častokrát svazovaný svou menší flexibilitou. Baví mě být součástí tohoto stimulujícího prostředí a propojovat lidi napříč sektory za účelem vytvoření něčeho nového, což zároveň zlepšuje a zjednodušuje naš každodenní život. Proto v tom vidím způsob, jak využít mé zkušenosti a působení i pro lokální inovativní ekosystém a “create a better working world”. 

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Zuzana Nehajová: Osobně velmi podporuji ženy ve startupovém ekosystému, ale i v tradičním průmyslu. Pokud se podívám na své zkušenosti ze zahraničí, kde ženy stale více zaujímají přední pozice a zakládají vlastní firmy, náš region má stále ješte “space for improvement”. Nejsem zastánkyní firemních kvót, které jsou často aplikovány v západních zemích, ale naopak podporuji přirozenou rovnováhu. Muži i ženy mají své přednosti, které by měli maximálně využít ke svému prospěchu. V kreativním prostředí je spolupráce lidí odlišných názorů, vědomostí, vnímání a pohledů nevyhnutelná.

Barbara Isabel Pešlová – Fenek

Agentura Fenek^^ spojuje odbornost v komunikaci se znalostí českého technologického trhu a jeho aktérů. Původně založená jako specializovaná PR agentura dnes poskytuje širší portfólio služeb se striktním zaměřením na startupovou/IT/tech scénu, například hackathony na klíč nebo konzultace inovací. Mezi její klienty tak nepatří pouze startupy, digitální agentury a IT firmy, ale také firmy a korporace, které hledají technologické projekty, partnery nebo talenty. Fenek^^ je součástí komunity, pořádá vlastní eventy, publikuje odborné texty a část kapacit věnuje neziskovým projektům a mentoringu early stage startupů. Mezi jeho klienty patří například Stories, Node5, Shopsys, U+ nebo Nadace Vodafone.

DSC_0486x

Barbara vystudovala obor komunikace na La Salle University of Philadelphia. Na startupové scéně se pohybuje již několik let, stála například u zrodu e-shopu s drony a několika internetových platforem. Do února letošního roku působila v agentuře CzechInvest jako ambasadorka startupových aktivit. V současné době je na pozici Chief Evangelist v agentuře Fenek^^ Jiřího Vicherka.

Co stojí za dosavadním úspěchem projektu?

Barbara I. Pešlová: Ačkoli působím ve Fenkovi jako nováček, činnost agentury jsem na startupové scéně vnímala dlouho a velmi intenzivně. Její zakladatel, Jirka Vicherek je výrazná osobnost scény a spolupráce nás spojovala dlouho před tím, než jsem nastoupila do jeho týmu. Věřím ve funkční propozici agentury, kterou jsme našli v kombinaci networkingu, PR služeb komplexní podpory startupů, kteří hledají znalost místní technologické scény a startupového prostředí. Náš tým je komorní a velmi různorodý, tomu odpovídá i naše klientské portfolio.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Barbara I. Pešlová: Je mi sympatické, že profesionalita dnes nutně neznamená rigidní postupy a procesy či unylé korporátní prostředí, vše se rychle mění. Startupisté svým projektem žijí, milují jej a vnímají práci jako přirozenou a především radostnou součást svého života, své DNA.

Vyhledávám práci v ambiciózním a inspirativním prostředí. Pražská scéna je relativně malá, v podstatě se nestane, že by člověk na akci nenarazil na své přátele, kolegy a známé. Tento rodinný formát mi vyhovuje – funguje, zachovává soutěživost, ale zároveň podporuje spolupráci a komplexní network. Díky startupům má člověk přehled o inovacích a vývoji a směřování snad všech oborů. Mezi naše klienty nepatří jen startupy samotné, ale i korporáty a inovativně smýšlející společnosti, které vnímají potenciál tohoto dynamického prostředí. V současné době se například intenzivně věnuji spolupráci se Škoda Digilabem či GreenLightem Tomáše Bači.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Barbara I. Pešlová: Více než v gender věřím v tým a rodinné prostředí. Ženy (stejně jako muži) ve startupech bývají silné, ambiciózní bytosti. Podnikání formuje osobnost každému a situace, kdy je třeba zatnout zuby a mít ostré lokty, přicházejí doslova každý den. Pokud bych vycházela z vlastní zkušenosti, pozoruji u sebe tendence brát si věci příliš osobně, trávit čas nad věcmi, které nemohu změnit či propadat momentální depresi, kterou následně řeším pečením koláčů. To zní dost „dámsky“, ne? :)

Dlužno dodat, že spolupráci mužů a žen v našem oboru vnímám jako symbiotickou a inspirativní, dosud jsem se naštěstí nesetkala se situací, kdy by pohlaví jednotlivých aktérů jakkoli ovlivňovalo spolupráci či další rozvoj businessu. Klíčový je nepochybně potenciál doplněný o tvrdou práci a schopnost rozvíjet sebe sama, vlastní produkt a společnost, touha posouvat věci kupředu.

Anna Marešová – Whoop.de.doo

Whoop.de.doo je řada erotických pomůcek vytvořených speciálně pro ženy. Kombinuje kvalitní materiál s jednoduchým anatomickým tvarem a důmyslnou vnitřní mechanikou. Propracovaný mechanismus je ukrytý pod celistvou vrstvou měkkého silikonu. Značka Whoop.de.doo klade důraz na hygienu, funkci, jednoduchost a čistotu formy. Celá výroba probíhá v České republice. Whoop.de.doo vytvořila designérka Anna Marešová jako svojí diplomovou práci, a nakonec se rozhodla nápad zrealizovat. Prošla si celým procesem od návrhu přes výrobu až po prezentaci a distribuci celého produktu, a to bez investorů, manažerů či marketingových firem.

MARESOVA-ANNA-6-2016-TISOPHOTO-0095 copy

Anna je produktová designérka zaměřující se na průmyslový design. Po pětileté pracovní zkušenosti výkonné produkční vystudovala produktový design na Fakultě umění a designu na univerzitě v Ústí nad Labem a University of Derby. Za svou bakalářskou práci Tramvaj pro Prahu získala řadu ocenění. Obdržela cenu Národního technického muzea, Excelentní studentský design 2009 a prestižní cenu na Biennial of industrial design v Lublani, kde obdržela cenu za nejlepší studentskou práci. Její diplomová práce Whoop.de.doo – sada erotických pomůcek pro ženy získala hodně pozornosti v médiích. Byla oceněná Národní cenou za studentský design 2011, Exit design 2011 a byla hodnocena jako prototyp roku magazínem Dolce Vita. Anna byla dvakrát nominována na Czech Grand Design v kategorii objev roku.

Letos obdržela za svůj Whoop.de.doo vibrátor cenu Red Dot. V roce 2012 založila vlastní studio Anna Marešová designers, ve kterém spolupracuje s několika svými kolegy. V současnosti se věnuje udržitelnému designu a svojí značce Whoop.de.doo. Její práce se objevily na výstavách v Praze, Londýně i New Yorku.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Anna Marešová: Já myslím, že to je kombinace několika věcí dohromady. Zásadní bylo to, že jsem zvolila nestandardní téma svojí diplomové práce, což byla sada erotických pomůcek pro ženy. Díky ocenění – Národní cena za studentský design, které jsem za práci získala, se dostalo Whoop.de.doo do médií a povědomí lidí, kteří se mě pak neustále ptali, kde „to“ mohou koupit. Moc mě pozitivní reakce těšily, ale ani jsem tenkrát nejela na nějaké vlně štěstí či slávy, spíš jsem z toho zájmu a ohlasů dostala intenzivní pocit, že projekt prostě musím dotáhnout.

Dostala jsem taky poměrně dost nabídek od investorů, ale většinou to ztroskotalo na tom, že já jsem chtěla malou, českou, a hlavně velmi kvalitní výrobu, což se úplně nepotkávalo s plánem investorů. Nechtěla jsem to bouchat po statisících kusech někde v Asii z neidentifikovatelného materiálu. Takže jsem zvolila rozhodně náročnější cestu. Rozhodla jsem se zkusit vyrábět a obchodovat sama na sebe a podle svého. Od návrhu, přes vývoj až po samotný prodej. Sama sobě jsem dala tři podmínky. 1) vyrábět tam, kde vznikl nápad a kde bude probíhat vývoj, tedy v České republice 2) udržet si top kvalitu 3) začít jedním produktem v malosériové výrobě (sada má 4 typy pomůcek) a postupně přidávat další produkty.

Realita je samozřejmě o dost složitější a pomalejší, ale už teď vidím, že se tento přístup vyplácí. Dostávám skvělé zpětné vazby jak na design, tak na precizní a dotažené provedení produktů a to nejen od zákazníků. Loni jsme za vibrátor získali mezinárodní ocenění Red Dot Award a minulý týden (duben 2017) ADC Award Czech 2017. Z toho mám fakt radost.

Proč vás baví pracovat ve startupu?

Anna Marešová: Vždycky, když jsem pro někoho pracovala, mě bavilo vytvářet a budovat systém. Když už to pak fungovalo samospádem, potřebovala jsem začít stavět něco nového. Od svých 22 let jsem pracovala na živnostenský list a myslela jsem si, že když si založím firmu, bude to podobné. Vůbec jsem ale netušila, do čeho jdu. Když začínáte od nuly (a je to skutečně tak, já jsem měla k dispozici jenom svoje úspory a stavební spoření), tak prostě musíte pracovat s minimálním rozpočtem. Spoustu věcí pak děláte sami, i když je neumíte, a neustále se musíte učit něco nového. A tak se stane, že designérka řeší marketing, obchod, finance, výrobu a o víkendu chodí do své kanceláře uklízet a dělat administrativní práci, kterou v týdnu nestihla. Pak sledujete, jak po malých krůčcích rostete a můžete si po roce a půl dovolit třeba jednoho člověka alespoň na part time. A pak se to změní na full time.

A tohle mi na tom připadá skvělý. Ten postup krok za krokem. Přiznám se, že mě docela děsí startupy, které mají hned na začátku velkého investora, mají velké kanceláře, veškerý komfort, normální výplaty. Tam je podle mě velké riziko, že se ztratí motivace a celý projekt usne na vavřínech. A dost mě baví, že máme svoje originální produkty, že se nejedná o službu ani o aplikaci. Jsme 3D.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Anna Marešová: Myslím, že ženy umí dobře využívat svojí intuici a taky si troufám říci, že jsme vytrvalejší, což jsou zrovna dvě věci, které ve startupech můžou často velmi pomoci. Ale pro zdravé fungování je vždycky dobré mít v týmu jak muže, tak i ženy.

Diskuze k článku