Ženy ve startupech – díl první

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi a kolem poloviny šikovných lidí tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí. Oslovili jsme jich hned 12 a každé z nich položili tři otázky – na jejich projekt, na jejich motivaci a na jejich názor na přínos žen startupové scéně.

Pro první díl jsme vybrali známé firmy a dámy, o kterých jste už nejspíše slyšeli. Přečtěte si, jak to vidí CEO platformy Zonky, marketingová manažerka firmy CDN77 a finanční ředitelka portálu Skypicker.

Lucie Tvarůžková – Zonky

Startup Zonky je projekt, kde půjčují lidé lidem. Jde o koncept peer to peer půjček, kdy si nepůjčujete v bance, ale od reálných lidí, investorů, za nižší úrok než v bance. Zonky má za cíl pomoci co nejvíce klientům, kteří byli například v bance odmítnuti nebo jim byl nabídnut nesmyslně vysoký úrok. Prostor na disrupci je obrovský, banky totiž neumí dobře odhadnout riziko nesplacení u lidí jako jsou volnonožci, nezaměstnaní programátoři nebo vlastně kdokoliv, kdo nemá hypotéku a poslední tři roky tu samou práci.

ZONKY14112

Lucie je původním povoláním novinářka. Působila v Lidových novinách, Mladé frontě Dnes a od roku 2009 jako zástupkyně šéfredaktora v Hospodářských novinách. V roce 2013 se z ní stala zároveň šéfredaktorka ihned.cz. Na obě pozice rezignovala v témže roce, nesouhlasila totiž se způsobem, jakým vydavatelství Economia miliardáře Zdeňka Bakaly propouští své zaměstnance. Novou příležitost pro využití svých schopnosti vést lidi, orientovat se ve složité problematice a hledat příběhy našla ve firmě Creative Dock, kde se stala CEO projektu Zonky,

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Lucie Tvarůžková: Na spořiči počítače mám heslo Evy Samkové: „Nebul a makej.“ Na Zonky se jim řídíme každý den. Skoro každý den.

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Lucie Tvarůžková: Protože je to těžké, vyčerpávající, složité, často frustrující, časově náročné a naprosto návykové. Je to skvělá práce.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Lucie Tvarůžková: Jak to zpívá James Brown? This is a man`s world, but it would be nothing, nothing, without a woman or girl. Nedávno se Nejvyšší státní zástupkyně Lenky Bradáčové někdo zeptal, jestli se nějak liší to, jak vraždí ženy a muži. A podle kriminologických studií to vypadá, že žena bodne jen jednou a zasadí smrtelnou ránu. Muži často bodají opakovaně a oběť to stejně přežije. Ve startupech taky potřebujete mířit přesně.

Veronika Miňovská – CDN77

CDN77 je český technologický startup, který provozuje vlastní content delivery network a patří mezi v tomto oboru mezi 10 nejlepších firem na světě. Jejich softwarová služba zákazníkům, firmám s nejnavštěvovanějšími světovými weby jako je bet-at-home.com nebo Wizzair, zrychluje načítání jejich webových stránek pro návštěvníky z celého světa.

12218889_10205640359343800_1638442437_o

Veronika vystudovala obor Mezinárodní politika a diplomacie na VŠE a politice se věnuje ve svém volném čase dosud, loni kandidovala za Svobodné do Europarlamentu. Svou startupovou dráhu začala v roce 2012, kdy dělala Sales a Marketing pro eHotel.cz. Od listopadu 2013 je jako Marketing Manager spjata s osobností Zdeňka Cendry a jeho globálními projekty – CDN77 a 10Gbps.io.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Veronika Miňovská: Chytří, samostatní a pracovití lidé, kteří denně přemýšlí, jak firmu posunout dál. Kromě toho pečlivé naslouchání zákazníkům a doručováním toho, co potřebují, co si přejí, v reálném čase. Zákazníci u nás neslyší: “Přijali jsme Vaši žádost a o dalším postupu Vás budeme informovat.”,  ale odpovídáme: “Pracujeme na tom a zítra to bude hotové.”

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Veronika Miňovská: Ve startupu máte možnost každý váš nápad okamžitě uskutečnit. Nepodléhá totiž dlouhému schvalovacímu procesu, který by ho osekal tak, že z něj už nic nezbyde. Díky tomu se toho ve startupu každý den naučíte víc, než v korporaci za měsíc. A proč? Každý den můžete chybovat, z chyby se poučit a další den zkusit něco jiného. V tom, být každý den lepší, podle mě spočívá definice “kariérního růstu“, ne v novém přívlastku slova Manager na vizitce.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Veronika Miňovská: Holky jsou pečlivější a mohou vám pomoci udělat z obřího chaosu ve firmě trochu menší chaos. Na druhou stranu jsou často averzní k riziku, což není úplně to, co ve startupu potřebujete, takže tohle zase musí vyvážit kluci.

Lucie Brešová – Skypicker

Skypicker je brněnský startup, který provozuje online vyhledávač low-costových letenek v rámci Evropy. Služba je založena na interaktivní mapě, která umožňuje uživatelům vybrat místo odletu v rámci města, státu nebo určité oblasti. Cestovatel navíc nemusí zadat přesná data odletu nebo příletu, stačí vybrat časové rozmezí. Výsledkem je seznam letenek různých společností seřazených od nejnižší ceny.

101029_original

Lucie Brešová se ve startupech pohybuje již delší dobu, kariéru ve Velké čtyřce vyměnila v roce 2012 za práci v Jihomoravském inovačním centru jako Consultant & Portfolio Manager. Je také spojená s iniciativou Entrepreneur Country. Do Skypickeru přišla v červnu 2014, původně jako provozní ředitelka zodpovědná za organizaci týmů a správu financí, rapidní růst firmy však vedl ke specializaci a nyní má Lucie na vizitkách titul CFO.

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Lucie Brešová: Startup poskytuje jednotlivcům jedinečný prostor pro osobní i profesní růst a seberealizaci. Máte možnost formovat prostředí kolem sebe. Vaše práce a nasazení jsou hnacím motorem firmy, takže z toho plyne i pocit satisfakce, když vidíte, že to co děláte firmu skutečně posouvá a pomáhá jí.

Mně osobně baví nejvíc pestrost – prostě řeším co je potřeba, a když je to nastavené, dá se agenda předat novému člověku a posunout se k další výzvě, které firma čelí. Rozhodně to není tak, že bychom měli striktně pevné vymezení jednotlivých pozic a z toho se nehnuli.

Ve startupu v růstové fázi není moc prostor pro „ovce“ – typ zaměstnanců, kteří mají rádi svoji pohodičku, jasně danou agendu a procesy, pevnou pracovní dobu a žádnou zodpovědnost. Život ve startupu je přesný opak. Jsme nadšení z toho, že v týmu máme skvělé lidi, kteří nad svou prací přemýšlí, snaží se ji dělat lépe a zlepšovat fungování nejen pro sebe, ale i pro celou společnost. Tito lidé pak dostávají rychle prostor své nápady realizovat a s tím i příležitost růst. Můj oblíbený příklad je kolega, kterého jsem před rokem a čtvrt přijala na procesování objednávek, a v čase vyrostl v ředitele oddělení procesování objednávek.

Samozřejmě to skýtá pro spoustu lidí výzvy v oblasti přechodu na manažerské pozice, prioritizaci, organizaci práce, vedení lidí atd. Ale i tam ve Skypickeru pracujeme na tom, abychom jim postupně dali nástroje k tomu, aby své nové role zvládali.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Lucie Brešová: Kombinace unikátního produktu a špičkového týmu, smícháno s patřičnou dávkou štěstí.

Zakladatel Skypickeru Oliver Dlouhý měl super nápad, nedal na řeči „že to nejde“ a pracoval na tom udělat funkční prototyp. Když se ukázalo, že jde správnou cestou, a bylo potřeba k nápadu postavit také firmu, přizval mě do party, abych mu s tou provozní stránkou pomohla.

Je to strašná jízda, začínáme tak, že člověk je nejdříve na vše sám, a postupně kolem sebe buduje tým, který se o jednotlivé části byznysu stará. Díky tomu, že nám tržby rostou meziročně o tisíce procent, tak je skutečně výzva stíhat vychytávat a zlepšovat produkt a zároveň k tomu budovat firmu a škálovat tým i procesy. Bez skvělých lidí a jejich nasazení by to nešlo.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Lucie Brešová:  Tak jako všude je určitě dobré mít vyvážený tým. Ženy umí vnést nový pohled na věc i trochu rozvahy, když jde o rychlá rozhodnutí, dát mužům feedback z trochu jiného úhlu. Dál však určitě nebudu tvrdit, že jsou více empatické nebo nějaký jiný stereotypní nesmysl. Stejně jako u mužů je to velmi individuální. Důležitá je schopnost dělat velká rozhodnutí a odvaha jít do neznáma. Myslím, že ve startupech je situace se zastoupením žen podobná jako v businessu a top managementu obecně.

V ČR zatím nemáme moc vzorů úspěšných startupistů (nyní se rodí první skuteční „pionýři“), a tím méně je vzorů úspěšných žen-podnikatelek – nedejbože navíc v technologickém startupu. I pro mě je super moct se bavit s jinýma holkama, které založily vlastní startup nebo zastávají náročné pozice v jiných startupech, protože máme jiný způsob vnímání toho co se na nás valí a jak s tím pracovat.

A když se na to podívám ultra-pragmaticky – mít firmu kde pracují holky pomáhá najímat šikovné kluky. „Ajťáci“ rozhodně nejsou všichni nemluvní introverti, kteří tiše hledí do monitoru, alespoň ne ve Skypickeru. V moderní společnosti navíc rozhodně není problém v tom, že by někomu vadilo že šéf je žena.

Diskuze k článku