Ženy ve startupech – díl osmý

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi a kolem poloviny šikovných lidí tvoří právě ženy. Poosmé se proto ptáme žen působících na české startupové scéně na jejich zkušenosti a rady. Tentokrát se budeme věnovat umění a cestování.

V osmém díle našeho seriálu Ženy ve startupech se budeme soustředit na umění. I když každá z našich žen se jím zabývá trochu jinak. První dáma řeší poezii, druhá umělecká díla. Třetí dokáže skloubit cestování s dětmi – což je někdy taky docela umění.

Johana Sedláčková Vamberská – Poetizer

Poetizer je jediná sociální síť pro milovníky poezie na světě. V současné době je ke stažení jako mobilní aplikace pro iOS a Android a v blízké době se představí i ve webovém rozhraní. Od svého založení v březnu 2015 bylo na Poetizeru publikováno již 16 000 básní od 7 000 uživatelů z celého světa a čísla stále narůstají.

sedlackovi_126

Johana vystudovala hru na klavír na konzervatoři v Pardubicích, obor Mezinárodní vztahy na Anglo-americké univerzitě v Praze a Ruská a východoevropská studia na Oxfordské univerzitě. Pracovala v European Leadership and Academic Institute na pozici Academic Director, kde společně se svým manželem před dvěma lety vymysleli sociální zmíněnou sociální síť. Té se v pozici CEO věnuje od letošního září na plný úvazek.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Johana Sedláčková Vamberská: Za prvé je to jedinečná myšlenka. Poetizer je první a jediná sociální síť pro básníky na světě. Naše aplikace umožňuje komukoli sdílet své básně a získat užitečný feedback od dalších uživatelů, a dokonce si pomocí interního crowdfundingu vydělat na vydání vlastní básnické sbírky. Za druhé je to tým pracovitých a nadšených lidí. V současné době na Poetizeru pracuje sedm lidí ze čtyř evropských zemí. Všichni se našemu projektu věnují se stoprocentním nasazením, dennodenně makají na vylepšování našich služeb a expanzi do dalších zemí světa.

Proč Vás baví pracovat ve startupu? 

Johana Sedláčková Vamberská: Práce ve startupu je velmi náročná a zodpovědná, současně však nabízí ohromné možnosti osobního rozvoje, každodenní zapojení kreativity a určitou svobodu. S kolegy si sami určujeme cíle, navzájem se motivujeme a učíme se jeden od druhého. Na rozdíl od běžné práce je potřeba, abychom byli vlastně multifunkční. Při rozvoji tak rozsáhlé a mezinárodní sociální sítě musíme být všichni profesionálové v několika oborech, od vytváření grafiky a marketingové strategie po business development a sales.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Johana Sedláčková Vamberská: Osobně nevidím žádný rozdíl ve schopnostech mužů a žen, stereotypům nepodléhám. Buď má člověk talent a maká, anebo ne. Ve startupu je potřeba obojí, a to platí jak pro ženy, tak pro muže.

Jitka Pšejová – ARTSTAQ

Artstaq je platforma pro investice do umění, označovaná jako „Nasdaq for Art“. Kdo chce dnes investovat do umění, pouští se na divoké a neprobádané území. Správně člověk odhadne ještě tak cenu obrazu Františka Kupky, ale investovat do děl žijících a třeba méně známých umělců je dost riskantní. Právě na jejich hodnocení se zaměřuje Artstaq. Podpora mladých umělců a kvalitních galerií na rozvíjejících se trzích navíc dává projektu i silný sociální rozměr. Artstaq pomocí technologií přináší na trh vyšší transparentnost a likviditu, umožňující obchodovat online a v reálném čase.

psejova

Jitka je dle vlastních slov velkou podporovatelkou umění, mladých talentů a zároveň zkušenou podnikatelkou. Vystudovala Univerzitu Karlovu, pracovala v galerii na Novém Zélandu, také pro Blažka, zkušenosti sbírala v několika agenturách a filmových a reklamních produkcích. Pro kosmetickou značku Nu Skin dělala mezinárodní business development, podobnou úlohu má v novém projektu Arstaq.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Jitka Pšejová: Hlavně zakladatel Artstaqu Roman Komárek. Pro mě velký vizionář. Podařilo se mu poskládat velmi unikátní tým, zajímavý jak mixem věku, tak zkušenostmi z jednotlivých oborů, v čele s CEO Jozefem Bártou, který posledních deset let šéfoval slovenské Unicredit bank, nebo s Petrou Wendel, která byla v dozorčí radě Ernst & Young a je také členkou Pražské burzy. Z mezinárodní umělecké scény je velkým přínosem Harry Guhl, bývalý globální ředitele Art Basel. Jinak vůbec celý tým mě dost baví a těší mě s nimi na Artstaqu spolupracovat a potkávat se s nimi i mimo práci. Funguje to.

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Jitka Pšejová: Nebylo cílem pracovat právě ve startupu, ale splnil se mi sen dostat se k něčemu přelomovému. A to Arstaq je. A proto mě to tak baví. Dodala bych k tomu asi to, že štěstí přeje připraveným. Kdybych neměla za sebou poměrně rozsáhlé zkušenosti z business developmentu v jiném odvětví, tu nabídku bych nedostala. Navíc chceme spustit nadaci, pomoci navracet peníze do top uměleckých škol a podporovat talentované studenty. Mojí velkou inspirací je paní Meda Mladková, známá česká mecenáška umění. Cítím, že Artstaq mi tuto pozici s přesahem do digitálního prostředí v budoucnu umožňuje vybudovat. Na globální úrovni.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Jitka Pšejová: To je otázka spíše pro sociologa, pokud startupová scéna někoho takového má (hodil by se). Za mě, člověka ve startupu poměrně dost čerstvého, nevnímám, že by bylo potřeba to genderově vymezovat. Nejpodstatnější jsou dle mého pracovní zkušenosti, kvalita a vnitřní motivace samotného člověka. A hlavně povaha. Být risk taker.

Květka Kolářová – Travelove

Travelove dává nový rozměr cestování s dětmi. Díky tištěnému průvodci je prozkoumávání nejkrásnějších evropských měst úžasný rodinný zážitek, doplňuje jej tzv. Activity Book plný naučných her, dobrodružných úkolů, městských legend a zábavných kvízů sestavený na míru podle věkové kategorie dětí včetně teenagerské varianty. Nechybí výbava pro malování, vystřihování a plnění úkolů.

kolarova

Květka se dlouhodobě věnovala různým oblastem marketingu už před dokončením studia Ekonomické Fakulty v Brně. S Travelove navázala první spolupráci během svého ročního pobytu v Amsterdamu, kdy zpracovala tuto destinaci jako trip designerka. Po svém návratu načerpala zkušenosti hlavně v oblasti brandingu a digitálního marketingu ve světě inovační agentury Creative Dock a marketingové agentury Swimming pool. Ve startupu Travelove zakotvila jako marketingová managerka.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Květka Kolářová: Za úspěchem stojí tvrdá práce a nadšení. Snaha týmu udělat něco, na čem nám záleží, a udělat to tak, jak nejlépe umíme. Ochota se pořád dovzdělávat, po malých krůčcích zlepšovat a učit se z chyb a inspirovat se od ostatních. Jinými slovy, bez vnitřně motivovaného týmu je podle mne velmi těžké na startupovém poli v čemkoliv uspět :).

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Květka Kolářová: Z mého pohledu pojem startup zahrnuje každý začínající projekt nebo malý business, ve kterém se rozvíjí nápad od nuly s omezenými zdroji. Nemusí to být nutně nová technologie nebo aplikace do mobilu. Jde o prostředí, kde lidé pracují v malém týmu na projektu, kterému opravdu věří. Pracovala jsem v několika větších společnostech a agenturách, kde už lidé často ztráceli pojem o tom, proč vlastně dělají to, co dělají. A neměla jsem ze své práce radost. Na práci v Travelove mě baví, že se můžu podílet a přispět svými nápady ve všech krocích řetězce. Od samotného produktu, po kanály komunikace, texty, tvorbu vizuální stránky až po exekutivu kampaní. Baví mě vlastníma rukama realizovat strategii, pro kterou jsme se společně s týmem rozhodli.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Květka Kolářová: Nevím, jestli bych řekla, že více žen na startupové scéně může něčemu vyloženě pomoci, ale věřím v diverzitu. Podle mne je důležité, aby se podařilo dát dohromady tým, kde spolupracují lidé z různých prostředí, různých oborů a s rozmanitými životními zkušenostmi. Potom je velká šance, že dílo se podaří. A bez ohledu na to, jestli ženy a muži jsou dva různé živočišné druhy, si myslím, že vidí svět z různých úhlů. A to je důležité.

Diskuze k článku