Ženy ve startupech – díl druhý

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi a kolem poloviny šikovných lidí tvoří právě ženy. V druhém díle našeho seriálu o holkách, ženách a dámách české startupové scény jsme zpovídali tři CEOs tří začínajících českých projektů.

V druhém díle našeho seriálu se nám sešly tři ředitelky. Dvě z námi zpovídaných dam řídí startupy působící na světovém travel trhu – Travelove a MyStay. Třetí buduje novou platformu pro nakupování na internetu. Každé z nich jsme položili tři otázky – v první přibližují svůj projekt, ve druhé svou motivaci a ve třetí povídají o důležitosti žen na startupovém trhu.

Kateřina Mikulková – Travelove

Travelove propojuje autory cest, tzv. trip designéry, s cestovateli, kteří chtějí poznat zemi autenticky, s místními, po vlastní ose, ale bez únavného plánování. Každý klient dostane tištěného průvodce, který se vytváří na míru před jeho cestou. Speciální brožůrku dostávají i děti na rodinných cestách. V guide-booku jsou veškeré informace: program, mapy a konkrétní dopravní spojení na jednotlivá místa, kontakty na místní průvodce, lístky na atrakce, popisy pamětihodností. Na dovolené tak nemusíte zapínat internet nebo řešit v kolik musíte kde být. Tento projekt vyhrál soutěž Czech ICT Incubator a Katka Mikulková je v současné době v Silicon Valley, kde sbírá startupové zkušenosti.

unnamed (5)

Katka vystudovala VŠE a téměř šest let se ve Vodafone věnovala marketingu. Do světa startupů vkročila v roce 2012, kdy začala působit v Creative Dock jako marketingová manažerka. Po dvou letech založila se sestrou Ladou startup Travelove pod hlavičkou investiční skupiny Brno Investment Group Petra Borkovce. Miluje cestování a Travelove viděla jako možnost, jak zalepit díru na trhu a dělat to, co ji nejvíc baví.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Kateřina Mikulková: Myslím, že jsme dokázali vymyslet službu, která zde v této podobě prostě ještě není, a překvapivě nenajdete jí ani úplně snadno v Americe nebo jinde v Evropě. Prostě jsme jako cestovatelé přemýšleli, co bychom sami potřebovali. Vyřešili jsme si svůj vlastní problém coby klientů, připravili jsme si produkt nám samotným na míru. Úspěch slaví Travelove zaprvé díky zapojení místních autorů cest, ti dělají poznávání země více autentické. Druhým důvodem spokojenosti se služebou je náš osobní servis, kdy se o vše postaráme a klientovi připravíme na míru udělaný tištěný guidebook se všemi informacemi k cestě.

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Kateřina Mikulková: Strávila jsem několik let v korporaci a tak dobře vím, že práce na vlastním byznyse, zvlášť pokud je to v oboru, který milujete, je prostě něco úplně jiného. Je to obrovská příležitost, zodpovědnost, tíha i radost. Úspěšné podnikání a rozjezd vlastní firmy považuji za opravdový vrchol kariéry, více než šplhání v kariérním žebříčku korporace. Ve startupu se vše učíte od začátku, děláte holku pro všechno, makáte večery a víkendy, a firma je váš život. Ale máte stoprocentní vliv na podobu služby, minimálně v počátcích. a to je senzační pocit. Travelove je prostě moje třetí dítě.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Kateřina Mikulková: Nerada generalizuji a přisuzují vlastnosti mužům a ženám. Ale obecně jakákoli pluralita, ať už pohlaví, věku, národnosti nebo původu je pro rozvoj podnikání dobrá. Ženy mívají více empatie, do startupu vnáší více porozumění zákazníkovi, jsou důsledné a více opatrné, což může být výhoda i nevýhoda. Jsou loajální, když se do projektu zamilují, tak za něj kopají a věří v něj až do konce, a to je strašně důležité u každého podnikatelského snu. Ale prostě opravdu to není o ženě nebo muži, je to o vyvážených týmech, pestrosti nápadů a názorů, dovedností.

Iva Fišerová – Koupito

Koupito se zrodilo ve skupině Creative Dock – inovační laboratoři, která pro velké hráče na trhu vymýšlí nové produkty a rozjíždí startupy na míru.

Startup Koupito nabízí novou platební metodu, která umožňuje nakoupit na splátky bez navýšení zboží ze všech e-shopů v České republice a brzo i v celé EU jednoduchým procesem Copy & Paste URL adresy produktu.

IMG_0129

Iva má vystudovanou politologii, ekonomii a marketingovou komunikaci, které se věnovala po studiu, dělala mimo jiné PR pro značku Fiat a Alfa Romeo. Od roku 2011 pracovala pro společnost Deloitte CE, po třech letech ji však chyběl styk s reálným každodenním byznysem, navíc chtěla podle svých slov trochu míň stereotypu a více punku. Před necelým rokem ji zlákala skupina Creative Dock, kde nyní vymýšlí inovace a řídí na pozici CEO nový projekt Koupito.cz.

Co stojí za úspěchem startupu?

Iva Fišerová: Za úspěchem Creative Docku stojí to, že si vybírá ty nejlepší lidi a umí z nich vytáhnout víc, než si často sami myslí, že umí.

Startup Koupito, který jsme v rámci Creative Docku rozjeli pro HomeCredit, je úspěšný díky své totální jednoduchosti. Dělali jsme stovky výzkumů a řešili, co lidi štve na nakupování a co je štve na nakupování na splátky, a vytvořili jsme produkt, který celý tenhle proces činí super snadným, a šetří čas a peníze. Projekt je teď v pilotní fázi, ale už během prvního měsíce vidíme, že je o něj obrovský zájem.

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Iva Fišerová: Protože tempo učení ve startupu má rychlost světla a za několik měsíců se naučíte to, co jinde za roky. Protože vás hodí do vody a vy se učíte plavat i když si občas nejste jistí, že umíte vůbec chodit. Protože je to na vás –  neexistují tu výmluvy, že někdo něco nějak udělal špatně –  prostě jak to vymyslíte, tak to bude –  za svojí práci máte 100% zodpovědnost. Protože to “odsejpá”.

Navíc mám asi dost štěstí, ale v našem startupu v Creative Dock je kromě inspirativní aury taky fakt sranda.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Iva Fišerová: Já moc nevnímám rozdíly mezi ženami a muži v přístupu k práci nebo řešení problémů. Navíc je u nás rozložení sil tak 50:50, takže mě ani nepadlo o tom přemýšlet. Ale když jsem se na tuhle otázku zeptala kolegy Honzy Beránka (CEO Usertech), říkal, že rozdíl je v tom, že holky líp voní. :)

Pavlína Zychová – MyStay

MyStay je chytrá aplikace určená pro hotely a zjednodušeně se jedná o náhradu recepce, kdy si pomocí ní může zákazník například objednat jídlo, najít zajímavé památky v okolí nebo provést checkin. Je to zkrátka aplikace nabitá funkcemi, která šetří čas zákazníků i zaměstnanců, a také zvyšuje efektivitu práce.

pavlina

Pavlína vystudovala práva v Olomouci a od roku 2012 působila v Mediawork group. Ve volném čase má od roku 2013 na starost organizaci festivalu Febiofest. Od minulého roku je však na scéně známá jako CEO MyStay, startup prezentovala například na letošní CEE Women Startup Competition. Posledních několik měsíců žije v Malajsii, kde prodává aplikaci MyStay nejluxusnějším světovým hotelům.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Pavlína Zychová: Jednoznačně odhodlání a také komplexní produkt, který vzešel z vlastní cestovatelské zkušenosti mého parťáka Radka Novotného, spoluzakladatele MyStay, který měl v tu dobu IT firmu. Daný nápad uměl bez váhání převést do digitalizované podoby. Velkou zásluhu na MyStay mají také čeští hoteliéři, kteří byli jednak velmi sdílní ohledně problémů a výzev, kterým denně v hotelovém prostředí čelí, ale rovnou i navrhovali možná řešení do aplikace. To vše vedlo k tomu, že jsme si za několik let spolupráce s hotely vytvořili zajímavé know-how v rámci péče o hosty skrz mobilní zařízení, jelikož jsme přišli s konceptem, kdy se naše aplikace se automaticky stará o hosta – což nás přivádí k dalším možným směrům rozvoje produktu. Nic z toho by však nebylo bez obřího nadšení, které pro daný produkt od začátku máme.

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Pavlína Zychová: Nevím, jak to všechny ty startupy dělají, ale většinou mají týmy složené z mladých nadšenců plných elánu a nápadů, kteří mají silnou vůli alespoň trochu změnit svět k lepšímu. Zdá se mi, že lidé pracující ve startupech jsou více šťastní a usměvaví. Štěstí samo o sobě vede k produktivitě a kreativitě. A to značnou měrou přispívá k rychle akcelerujícímu prostředí, které Vám denně nabízí nové, zajímavé výzvy. Mě osobně baví pracovat přesně v takovém prostředí a po boku takových lidí. Už tři roky se konstantně těším ráno do práce!

Navíc, jak se jednou zmínil Jack Welch: „Čím lépe pracujete, tím více dostáváte.“ A ve startupu to dle mého platí dvojnásob, protože speciálně na začátku je veškerá Vaše snaha a aktivita velmi znát a můžete být po svém odměněna.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?


Pavlína Zychová: Dámy jsou více pečlivé a loajální ke startupům, ve kterých pracují. Navíc, když zvážíte, že pravá mozková hemisféra, tedy ta, kterou ženy používají údajně nejvíce, je kreativní a má sklon dávat věci dohromady. A jak říkají pánové z naší firmy, vice žen vnáší lidštější pohled do dnešního technologického světa, který je celý o aplikacích a internetech, ale dost málo o emocích a designu.

Diskuze k článku