Ženy ve startupech – díl devátý

zeny-ve-startupech-9-cover

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi a kolem poloviny šikovných lidí tvoří právě ženy. Podeváte se proto ptáme žen působících na české startupové scéně na jejich zkušenosti a rady. Tentokrát se budeme věnovat datům, akcelerátorům a zahraničí.

V devátém díle našeho seriálu Ženy ve startupech si představíme expertku na data a traffic management, manažerku nejdéle fungujícího českého startup akcelerátoru a odbornici na PPC. Ženy zdánlivě rozdílné, avšak jedno mají společné – nadšení pro startupy. 

Iva Fingerová – Traffika

Traffika je online nástroj, který shromažďuje důležitá data napříč společností a ukazuje pohled na aktuální ziskovost celé společnosti, všech projektů a klientů a také efektivitu pracovníků. Vznikla v květnu 2015 jako interní nástroj Usertechu pro traffic management a od ledna 2016 pomáhá sledovat efektivitu společnostem po celém světě.

traffika_iva_f

Iva vystudovala Krajinné inženýrství na ČZU v Praze, ale už při škole se ve volném čase a následně i pracovně pohybovala ve světě webů a Internetu. Po dokončení studia pokračovala jako produkťák v české firmě Antee a po 2 letech skočila rovnýma nohama do Usertechu. Tam začala jako UXák, lehce koketovala s account managementem a začátkem roku 2015 se pustila do traffic managementu. Následovalo vymyšlení a implementace Traffiky v tehdy 60 členném Usertechu. Na podzim 2015 pak začala startupu Traffika šéfovat.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Iva Fingerová: Rozhodopádně nevyčerpatelná dávka nadšení z práce na produktu, který má potenciál zjednodušovat rutinní práci, která z lidí dennodenně vysává energii. Hodně také pomáhají ochranná křídla a kolektivní vědomí Usertechu a v neposlední řadě kombinace pozorného naslouchání našim klientům a tvrdé práce celého týmu.

Proč Vás baví pracovat ve startupu? 

Iva Fingerová: Nikdy jsem nad tím takto kategoricky neuvažovala (nejsem úplně škatulkovací člověk), ale dvě nej věci, které mě napadají, jsou živelnost startupů – mají obrovskou moc na přetváření našeho každodenního života – a lidi ve startupech, kteří jsou ochotní se podělit o své zkušenosti, protože s 99% pravděpodobností řešili stejné překážky.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Iva Fingerová: Holky jsou lišky a mnohdy koukají na problémy z úplně jiného úhlu pohledu, takže umí být tím svěžím vánkem nad zatuchlými vodami zaběhlých koloritů. Myslím si, že je škoda, že si spousta holek běží na vedlejší lince příběhu, makají jako horníci v dole a nikdy se z toho nevyprostí, ale blýská se na lepší časy. Stačí potkat toho správného člověka, který otevře dokořán pohled na možnosti.

Hana Šudáková – JIC Starcube

JIC Starcube je nejdéle fungující český akcelerátor. Od roku 2010 do něj vstoupilo již 72 startupů. Týmy procházejí třemi měsíci nabitými poznatky, workshopy, setkáváním s mentory a napojením na globální technologické společnosti. Získávají výhody a finanční podporu na testování a prototypování, právní nebo daňové služby, marketing i uhrazení cestovného a ubytování. K úspěšným firmám, které akcelerátorem prošly, patří například Gina, Reservio nebo jeden z nejrychleji rostoucích startupů současnosti Kiwi.com.

sudakova

Hana Šudáková je manažerkou v Jihomoravském inovačním centru (JIC). Než se postavila do čela JIC Starcube, vedla program JIC Enter zaměřený na začínající podnikatele. Prvními podnikatelskými krůčky tak provedla například projekty NenoVision, Datamatic nebo Tesabot. Před příchodem do JIC působila v médiích – v televizi RTA a v Rádiu Hey.

Co stojí za dosavadním úspěchem projektu?

Hana Šudáková: JIC Starcube má na české startupové scéně tu výhodu, že vznikl jako vůbec první tuzemský akcelerátor. Od roku 2010 tedy rostl společně se startupovou komunitou, prošel několika změnami a dnes se profiluje jako mezinárodní akcelerátor pro technologické startupy. Oproti soukromým akcelerátorům má navíc skvělé zázemí a jeho absolventi mohou pokračovat v dalších programech zaměřených na zkušenější firmy, jako je JIC Master, nebo JIC Platinn. Úspěšnost potvrzuje i další otevírání R&D center nadnárodních společností na jižní Moravě, kde počet malých technologických firem roste nejrychleji z celé republiky. 

Proč vás baví pracovat v JIC Starcube?

Hana Šudáková: Vždycky mě potěší ten moment, když přijde člověk, se kterým jsem v uplynulých měsících pracovala, a nadšeně se mi chlubí, že získal prvního platícího zákazníka, že podepsal smlouvu o investici nebo že dokončil beta verzi produktu. Vědomí, že i já jsem přispěla k těmto dílčím úspěchům, mě nabíjí. A motivuje mě také pohled na některé dřívější absolventy akcelerátoru, jako je třeba Kiwi.com. Je skvělé, že jsou tak úspěšní, ale ještě raději vidím, že se snaží kus svého úspěchu předat dál, že Oliver mentoruje další startupy, že investuje do dalších nadějných projektů a předává svou success story dál, čímž motivuje další potenciální nadějné podnikatele. 

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Hana Šudáková: Věřím, že různorodost přináší hodnotu za všech okolností, podnikání nevyjímaje. Bylo by skvělé vidět nejen ve startupech, ale obecně v podnikání více žen v manažerských nebo vedoucích pozicích. Hlavně proto, že by tyto úspěšné ženy mohly být vzorem další generaci podnikatelek.

Markéta Kabátová – uLab

uLab je jednou z mála agentur specializujících se výhradně na digitální export. Mezinárodní tým pomáhá startupům růst v zahraničí. Startupům pomáhají nejen výkonnostním marketingem, optimalizací webu a online kampaněmi, ale také správným nastavením měření, které projekt posouvá k lepším rozhodnutím.

.marketa_kabatova

Markéta pracovala pro Webnode, z pozice Community manager se vypracovala na vedení celého dvacetihlavého marketingového týmu. Její další působení bylo v Googlu, kde mimo jiné rozjížděla první exportní akcelerátor. Svou práci na volné noze pro startupy jako AngelCam, Smartsupp nebo Legito rozšířila na mezinárodní agenturu uLab.

Co stojí za dosavadním úspěchem projektu?

Markéta Kabátová: Protože pracuji s několika startupy, tak velmi často přemýšlím, proč se některým daří líp a některým hůř. Myslím si, že za úspěchem startupu stojí CEO, který má jasnou a ambiciózní vizi a schopnost velmi rychlého rozhodování. Jasná vize mu pomáhá k tomu, aby nesešel z cesty a soustředil se pouze na důležité věci. Ve výsledku mu vlastně pomáhá i v rozhodování. Ambiciózní vize je potřeba, aby už na začátku nastavoval byznys tak, aby mohl rychle růst. Rychlé rozhodování mu pak pomáhá v samotné exekuci, protože v prostředí startupů prostě nemůžeš ztrácet čas.

Proč Vás baví pracovat ve startupu?

Markéta Kabátová: Protože mám ráda tu energii. Doufám, že se nikoho nedotknu, když řeknu, že být ve startupu je jako vrátit se na dětské hřiště. Každý kolem vás má plnou hlavu ideálů, plánů a hlavně důvěry, že nic není nemožné. Mám ráda upřímnost, se kterou se ve startupech pracuje.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Markéta Kabátová: Větší počet žen v jakémkoli kontextu přispívá jiným způsobem vedení, komunikace a rozvoje projektů. To platí pokud jsou schopny držet se svých individuálních vlastností a nenechají se ovlivnit tradičním způsobem, jak se věci dělají. Ale to, co říkám, je samozřejmě ideální stav, který v praxi ne vždy nastává a potom je unikátní přínos diskutabilní.

 

Diskuze k článku