Ženy ve startupech – 14. díl

Svět startupů, IT a technologií obecně zůstává stále mužskou doménou. A za nás je to velká škoda, protože nejrychleji rostoucí trh si zaslouží ty nejšikovnější lidi a kolem poloviny šikovných lidí tvoří právě ženy. Proto jsme se rozhodli představit vám některé z žen, které na současné české startupové scéně působí. 

Čtrnáctý díl je věnován těm, které jsou na začátku něčeho nového, samozřejmě skvělého. První z žen rozjíždí slovenský projekt v Česku, druhá čerstvě nastoupila na novou pozici a třetí stojí u zrodu velkého projektu.

Zuzana Maderová – Staffino

Staffino je nezávislý hodnotící systém, který diskrétním a moderním způsobem umožňuje klientům (bankám, pojišťovnám, restauracím, univerzitám, obchodům, …) sbírat spontánní a vyžádanou zpětnou vazbu na zaměstnance, produkty, služby, všeobecné kategorie či obecné touchpointy. Zákazníci, kteří hodnotí přes Staffino, pomáhají manažerům zlepšovat jejich zákaznický servis. Nebo jinak: Staffino je komplexní customer experience nástroj, jehož cílem je zlepšit zákaznický servis a ocenit zaměstnance, kteří skvělý servis zákazníkům poskytují. 

foto-k10

Zuzana vystudovala překladatelství a tlumočnictví anglického a portugalského jazyka. Během studií pracovala tři roky ve studentské organizaci AIESEC, kde získala zkušenosti v oblasti prodeje, prezentování, strategickém plánování a team managementu. Poslední rok pracovala jako country manažerka pro Slovensko, kde se s týmem starala nejen o růst sedmi lokálních poboček, ale také o osobnostní a kariérní rozvoj 400 studentů. V současnosti pracuje téměř dva roky jako country manažerka slovenského startupu na rozběhnutí expanze na český trh. Ve volném čase pomáhá vzdělávacím projektům iKid a Samaya a s budováním startup komunity v Praze prostřednictvím Startup Weekend Prague.

Co stojí za dosavadním úspěchem startupu?

Zuzana Maderová: Staffino splňuje funkci manažerského nástroje, takže se zpětná vazba neztrácí na sociálních sítích nebo v emailových schránkách. Dostane se přímo ke kompetentní osobě, která může celou situaci řešit a ihned na hodnocení reagovat.

Pro manažery je taková zpětná vazba velmi cenná – vidí přesné statistiky, počty hodnocení, žebříčky nejlépe hodnocených zaměstnanců. Hodnocení není anonymní a až 87 % jsou pochvaly. Lidé se přes Staffino naučili ocenit práci druhých a podělit se o příjemné zkušenosti. Pochvaly jsou pro zaměstnance motivační a někdy fungují lépe než odměny. Díky připomínkám se manažeři zlepšují a zvyšují loajalitu zákazníků. 

Proč vás baví pracovat ve startupu?

Zuzana Maderová: Startupové prostředí jsem si vybrala především ze dvou důvodů. Prvním z nich je jeho dynamičnost. Baví mě mít možnost přispívat k agilnosti koncového produktu Staffina, který se za dva roky ohromně posunul dopředu a změnil i svou cílovou skupinu. Druhým důvodem je kolektiv lidí. Přece jen, všechno je o lidech. Většina lidí ve startupovém prostředí nemá problém vystoupit mimo svou komfortní zónu a udělat něco navíc. Svou energii investují radši do hledání řešení než do bezcílného diskutování o problému. 

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Zuzana Maderová: Osobně si myslím, že ženy do startupů přináší nejen větší dávku empatie, ale z mých zkušeností jsou mnohdy lepší organizátorky, důsledně dotáhnou všechny detailů projektu do zdárného konce. Velmi mě těší, že jsou týmy stále více diversifikované, a ženy překonávají předsudky i obavy vůči práci v technologických firmách. Stále pozoruji velký nedostatek žen mezi zakladateli startupů. Podle mě k celkovému zvýšení počtu žen ve startupech pomůžeme nejen různými aktivitami, ale, jak řekla zakladatelka Girls Who Code Reshma Saujani, musíme komplexně změnit způsob, jak učíme ženy přistupovat k výzvám, protože na rozdíl od mužů se častokrát bojíme dělat chyby a riskovat. Proto učme děvčata a ženy být odvážné a nebát se jít za svými cíli. 

Iva Javorská – Novalia

Novalia jsou advokáti pro 21. století. Zkušenosti z předních mezinárodních firem využívají zejména pro podniky v sektoru IT služeb, zdravotnictví, finančních služeb a médií. Jejich doménou jsou fúze a akvizice s přeshraničním prvkem, financování včetně venture kapitálu, a příprava smluv specifických pro dané obory. Rozumí moderním technologiím, fungují v cloudu a odměnu vyměřují na základě vykonané práce, ne hodinové sazby.

Iva

Iva se věnuje advokacii v oblasti obchodních transakcí a duševního vlastnictví již 20 let. Působila v předních pražských advokátních kancelářích, zastávala pozici vedoucího právníka private equity fondu, poskytovala poradenství technologickým firmám v právu duševního vlastnictví a podílela se například na akvizici AVG. V poslední době se věnuje také otázkám autorských práv umělců, právo v umění také přednáší na UMPRUM a spolupracuje s neziskovou organizací Fair Art. Iva je doporučovaná přední mezinárodní ratingovou agenturou The Legal 500, hovoří plynně anglicky a francouzsky.

Co stojí za dosavadním úspěchem společnosti?

Iva Javorská: Úspěch Novalia je založen na velmi prostém základu. Hlavní priority zahrnují kromě spokojenosti klientů také spokojenost a osobní nezávislost vlastních právníků. Větší svoboda než v tradičních advokátních kancelářích nicméně také znamená v zásadě 100% odpovědnost za vlastní byznys a míru výdělku. Říkám tomu dospělý výkon advokacie, kolega Pavel Marc se jednou zmínil, že teprve v Novalii docenil význam pojmu svobodné povolání. Pracovníci Novalia jsou svobodní, a tudíž kreativní a motivovaní. Je radost v tomto prostředí pracovat. Myslím, že spolupráce s Novalií je pro klienty osvěžující zkušenost. 

Proč vás baví pracovat ve startupovém prostředí?

Iva Javorská: Startup je skvělá příležitost pro rozšíření vlastních obzorů, pro setkání s inspirujícími lidmi, kteří věří ve vlastní myšlenku a vlastně realizují své sny. Samá dobrá energie. Startup boří stereotypy. Změna je život. Práce pro startup je stimulující. 

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Iva Javorská: Osobně věřím v přínos propojení ženského a mužského myšlení pro byznys. Ženská intuice a empatie zjemňuje mužský pragmatismus. To se obzvláště hodí v obchodním vyjednávání. Muži některé signály nevnímají, ačkoli mohou hrát zcela zásadní roli. Naopak opatrnější žena ocení mužský odhad pro reálná rizika. Žena a muž, pokud se vzájemně respektují a nesoupeří spolu, tvoří silný a rafinovaný tým. 

Petra Hubačová – Škoda Auto DigiLab

Škoda Auto DigiLab se věnuje vývoji nových digitálních produktů a služeb v oblasti mobility, konektivity a smart cities. Takový vývoj je pro budoucí automobilový průmyslu klíčový. Škoda Auto DigiLab je centrem digitálních inovačních aktivit firmy a pracuje na projektech nové mobility s využitím business modelů založených např. na sdílené ekonomice. Vyvíjí také nové pracovní metody a formy spolupráce s externími partnery.

Hubacka

Petra se během posledních deseti let věnovala podpoře začínajících podnikatelů v regionu střední a východní Evropy a byla nedílnou součástí ekosystému podporujícího podnikání. Spoluzaložila a vedla byznys akcelerátor Techsquare, vybudovala interní inkubátor v České Spořitelně a nyní pracuje na tom, aby Škoda Auto DigiLab byl klíčovou součástí ekosystému a umožnil rychlý a úspěšný rozvoj projektů v oblastech, které zlepšují individuální a nezávislou mobilitu. Organizovala mnoho vzdělávacích a inspirativních akcí, jako např. TEDx Prague, Bootcamp pro podnikatele, Pioneers Unplugged a další. V rámci podpory žen podnikatelek organizovala Akademii Život nápadům. Je ambasadorkou a členkou správní rady Nadace Via a členkou Advisory Boardu iCollege.

Co stojí za dosavadním úspěchem projektu?

Petra Hubačová: Je samozřejmě otázkou, jak měřit úspěch v této první fázi projektu – Škoda Auto DigiLab buduje nový ekosystém mobilitních a digitálních služeb pro naše globální zákazníky a troufám si říci, že jsme v úvodní fázi. Naším cílem je identifikovat budoucí potřeby zákazníků v oblasti mobility a nabízet jim nové služby, které jim umožní být mobilní i bez toho, aniž by museli vlastnit svoje auto.

Rozvíjíme a stavíme různé formy sdílení aut či spolujízdy (car sharing, ride-sharing, sdílení privátních aut mezi lidmi – tzv. peer-to-peer car lending). Škoda Auto se do budoucna stane tím, kdo nabízí služby mobility, nikoliv jenom auto jako produkt. A s tím souvisí rovněž hlavní požadavek pochopit budoucí potřeby našich zákazníků a připravit mobilitní služby na míru – když se nám to podaří, pak teprve můžeme mluvit o úspěchu projektu.

Proč vás baví pracovat na startupové scéně?

Petra Hubačová: Baví mě lidi, co mají drive, věří, že něco dokážou, jsou kreativní, umí riskovat, jdou si za svým snem a nenechají se odradit. Jejich prostředí je jako jízda na horské dráze. Spousta vzestupů i pádů. Mají vášeň pro to, co dělají. Každý den jiné dobrodružství. Tahle energie mě baví a nabíjí. To v korporaci prostě nenajdete. Na druhou stranu v korporacích pracují lidé, kteří mohou startupy díky svým zkušenostem, kontaktům a možnostem posunout dále. A samozřejmě si dobře uvědomují, že i fungování v korporaci se musí přizpůsobit rychlému fungování dnešního světa. Proto mě baví tyhle dva světy propojovat.

Jak může scéně pomoci více žen ve startupech?

Petra Hubačová: Diversita je jako koření, které prostě potřebujete k tomu, abyste uvařili dobré jídlo.  A tou diversitou nemyslím samozřejmě jen ženy. Ale ženy mají dle mých zkušeností vliv na dynamiku týmu, posouvají jej dopředu. Myslí jinak, umí challengovat jinak, zamýšlejí se nad řešením problému jinak. A to vše vnímám jako pozitivní vliv na cokoliv, co firma dělá. A podívejte se na všechny ty úžasné holky, které na scéně máme! Lucie Brešová, Boženka Řežábová, Dita Přikrylová, Lenka Kučerová, Jitka Psejová, Hanka Šudáková, Zuzka Maderová a mnoho dalších! No nebyla by to bez nich nuda? (úsměv)

 

Diskuze k článku