Žádný Uber nebo Google. První taxi bez řidiče jezdí v Singapuru pod značku nuTonomy

Také jste čekali, že první taxi bez řidiče představí Uber nebo Google? Tak jste se spletli, stejně jako my. Předběhl je neznámý americký startup nuTonomy, který začal s autonomními taxíky jezdit v Singapuru. I když už sveze civilní pasažéry, jedná se pořád o testovací provoz, který má dost omezení.

Technologičtí giganti včetně Googlu nebo čínského Baidu testují autonomní auta už mnoho let, tohle je ale poprvé, kdy se do samořídících taxíků podívají obyčejní lidé z ulice. Testovací provoz dostal požehnání singapurské vlády, která se už se delší dobu snaží z městského státu udělat technologickou velmoc a pomáhá tomu finančními programy a partnerstvími se startupy.

Trial verze autonomní taxislužby

Autonomní taxíky firmy nuTonomy vycházejí ze sériových elektromobilů, konkrétně jde o auta Renault Zoe a Mitsubishi i-MiEV. Ty jsou navíc vybaveny množstvím přídavných senzorů, jako laserový radarový systém Lidar, a navíc soustavou kamer, které sledují dění okolo auta. Taxi si (jak jinak) přivoláte prostřednictvím mobilní aplikace.

Že jde jen o testovací provoz, je vidět na množství omezení, které zatím služba nuTonomy má. Flotila jejích samořídících taxíků čítá zatím pouhých šest aut. Nástup a výstup je omezený jen na přesně určená místa, auta se přitom dokážou pohybovat jen na malém území s klidným provozem, na trase dlouhé přibližně 6 kilometrů .

Také nejsou tak úplně bez řidiče — auta sice opravdu řídí sama, ale za volantem i tak hlídá člověk z masa a kostí. A to proto, aby se něco nestalo. Takže žádná opravdová revoluce se zatím nekoná, na to si budeme muset ještě chvíli počkat.

Do ostrého provozu se má služba dostat v roce 2018, v plánu je také rozšíření mimo Singapur.

nutonomy_test_singapore

Google a Uber jsou dál

Miliony kilometrů najezdily samořídící auta i v USA a Evropě, testují je technologické firmy i automobilky, pro které zatím asi větší omezení než technologie představuje legislativa a regulace. A také strach lidí. Protože stroje nedokážou dělat instinktivní rozhodnutí jako lidí. Není to tak dlouho, co na Floridě zemřel řidič v Tesle S s asistentnem pro automatickou jízdu na dálnici, který se nevěnoval řízení.

Taxi bez řidiče si brzy vyzkouší i Uber, který chce v nejbližších měsících začít zkoušet flotilu 100 samořídících taxi v Pittsburghu. Startup nuTonomy ho prostě chtěl předběhnout.

“Uber je Goliáš a my musíme dokázat, že naše technologie funguje a je na takové úrovni, která je použitelná pro trh. Jsme uprostřed technologického závodu a myslím, že vítězů bude jen hrstka,” řekl minulý týden pro WSJ Doug Parker, COO nuTonomy.

Diskuze k článku