Wundercar, Uber, Liftago, upTAXI… kdo je nejlepší? Zkusili jsme je všechny

Jestli bydlíte v Praze, máte kreditku a v kapse chytrý telefon, může vám nabídku cool taxikářských appek závidět i velká část obyvatel vyspělého světa na západ od nás. Obzvlášť, když jsou taxíky v Česku superlevná záležitost. Ale jak tyhle služby fungují v realitě? Jaké jsou jejich silné a slabé stránky?

Vyzkoušeli jsme v poslední době všechny novinky a dočkali jsme se příjemných i nepříjemných překvapení.

Wundercar – můžete jet i úplně zadarmo

Služba, která přímo očekává, že budete sedět vepředu a povídat si s řidičem, je pro mě splněná noční můra. Neznám nic horšího, než poslouchat nářky taxikáře cestou z letiště. Tohle je ale trochu jiné.

Řidiči jsou běžní lidé bez licence, kteří vás odvezou kam budete chtít, a navíc skoro zadarmo. Po jízdě vám jen aplikace napojená na vaši kreditku navrhne nějakou rozumnou odměnu alias spropitné, které můžete libovolně zvýšit či snížit.

wundercar

Můžete jet i úplně zadarmo, ovšem stejně jako uživatelé hodnotí řidiče, i řidiči hodnotí zákazníky, takže vás po pár výletech bez placení asi nikdo nenabere. Pro představu, za jízdu z Náměstí Míru na Letenské náměstí navrhoval Wundercar zaplatit 60 korun.

Hlavním cílem je poznávat nové zajímavé lidi. Já sice radši zaplatím víc, abych si s nikým povídat nemusel, ale spousta lidí to tak nemá.

Wundercar, německý klon Lyftu, v Praze funguje asi tři týdny a řidičů má kolem dvaceti, nicméně celkem se to rozjíždí. Odvoz mi sice našel jen na jednu ze dvou poptávek, zase ale u mě byl během deseti minut sympatický chlapík s yetim.

Ukázalo se, že ročně nalítá nějakých 150 tisíc kilometrů. Vozením lidí si krátí čas mezi expresními rozvážkami alkoholu po obchodech a restauracích, a hlavně „má rád lidi“.

Každopádně jsem se pro zábavu zaregistroval i jako řidič, tak vás třeba brzo svezu. A kdo mi nedá pořádnýho tuzéra, toho si najdu!

upTAXI – eko svezení

Podle webu jsem čekal svezení ekologickou Toyotou Prius a dotykovou obrazovku s výhodnými nabídkami na sedadle před sebou.

Přijel normální superb od Kurýr Taxi (v zásadě nic proti tomu) a žádná obrazovka v něm nebyla.

Ostatně všiml jsem si, že právě Kurýři aplikaci propagují na svém webu. I napodruhé přijelo jejich auto. A to jsem jel vždycky z centra, kde bych očekával větší šanci na to, že dorazí auto z propagované hybridní flotily – i když chápu, že jich zpočátku může být nedostatek.

uptaxi

Samotná aplikace by taky ještě chtěla dotáhnout.

Zmátlo mě chybějící potvrzení objednávky, místo notifikací chodily sms zprávy a platba kartou není možná přímo přes aplikaci.

Také mě služba nijak neupozornila, když se v aplikaci po první objednávce zpřístupnily ony slibované slevy a výhodné nabídky. Ty nejčastěji lákají na jedno pivo zdarma v hospodách nebo 20 až 30 procent dolů na různé služby.

Celkově to zatím působí tak, že se přes upTAXI prodává klasická služba, jen se slevovým twistem (pro někoho možná celkem zajímavým) a pod lákavou, ale trochu falešnou maskou. Uvidíme, co startup sedící ve Wayře ještě vymyslí.

Uber – luxus, na který čekáte

Sice se zpožděním, ale i k nám na vlně mocného hypu dojel superstartup Uber. Od roku 2010 získal investice přes 1,5 miliardy dolarů (!!!) a funguje v desítkách států po celém světě.

V mnoha zemích včetně Spojených států je to určitě služba revoluční, jenže my Češi jsme na dobré mobilní aplikace, snadnou dostupnost a kvalitní dispečinky zvyklí už pár let.

Odbourání placení díky napojení aplikace na kreditní kartu je sice fajn, ale konkurence tenhle nedostatek postupně dohání.

Osobně mi docela vadí, že neovlivním výběr auta.

Když platím peníze navíc za prémiovou službu, je ohromný rozdíl, zda přijede luxusní nová Audi A8, ještě celkem přijatelný faceliftovaný superb s perfektním řidičem, nebo superb starší, notně povrzávající a zmateně řízený.

Zažil jsem všechny tři varianty. Přitom třeba v Amsterodamu mě vezl parádní Jaguar XJ, v Paříži zase novotou vonící éčkový Mercedes, byť i tam je to o štěstí.

uber

Pravda, v San Francisku přijelo hnusné plastové SUV, ale taková je holt představa Američanů o luxusu.

Jedinou opravdu zásadní výhodou tak je asi ten status. „Zavolám Uber“ zní mnohem líp než „zavolám áčka“. Neoznačené černé auto luxusního vzhledu také zvenku i zevnitř působí líp než normální drožka. A když vám řidič podrží dveře, třeba si lidi kolem budou myslet, že jste někdo důležitý. Záleží, jestli si tím placení za Uber třeba ve srovnání s příjemnými audinami od Tick Tacku ospravedlníte.

Liftago – sympaťáci, co umí marketing a mají Teslu

Jako petrolhead si tuhle aplikaci docela užívám.

Zadám poptávku a za moment už si můžu vybírat z několika nabídek podle auta, ceny, rychlosti vyzvednutí (bohužel rozhodně ne vždycky přesné) i hodnocení řidiče.

Ceny zapojených taxikářů bývají dost nízké a přitom můžu ovlivnit, čím pojedu. Kdo taxíkem občas jezdí, určitě ví, jak velký rozdíl je mezi jízdou v octavii a v superbu, nebo třeba ve felicii a postarším Mercedesu (ano, i feldu jsem tam viděl).

Navíc v barvách Liftaga jezdí i Tesla, byť to je hlavně dobrý marketing.

liftago

Jenže marketing tihle hoši obecně umí a v médiích vystupují hodně sympaticky. Řidiče mají napříč všemi možnými dispečinky, takže je to o štěstí, ale se stalo se mi u Liftaga i to, že se kvůli mě dvacet minut vracela taxikářka, v jejímž autě jsem zapomněl telefon (byl jsem samozřejmě zcela střízlivý) a nic za to nechtěla. Platba kartou přes aplikaci je tu od nedávna možná také.

…a ti ostatní

Samozřejmě, není důvod démonizovat ani tradiční dispečinky.

Když chci odvézt auto, volám Modré Anděly. Když chci echt taxikáře, který se nebojí občas porušit předpisy a zná zkratky, případně když jsem někde na periferii, volám AAA Taxi. Nebo Speed Cars, nebo Kurýr Taxi. Asi jak je kdo zvyklý, jak dlouho musel někde čekat a jaké měl štěstí na řidiče.

Velmi dobré nebo alespoň slušné mobilní aplikace mají andělé, áčka, tikťaci i třeba Nejlevnější taxi (slovo „nejlevnější“ v názvu mě ale spíš odrazuje), takže si není nač stěžovat. Speedcaři zase nabízejí placení přes Mobito.

Každopádně je fajn, kolik zajímavých alternativ se tu objevuje. A to jsem ještě nevyzkoušel uberPOP. Spojení slov „taxi“ a „Praha“ bývá považováno za odstrašující, ale pokud jde o mě, Praha je taxíků ráj.

Diskuze k článku

  • Tomas Martinek

    Teslou se svezete akorát když je nějaká marketingová akce, které se účastní Liftago. Jinak nemáte žádnou šanci. Cena je nízká a když je to večer, tak řidič jezdí jako prase, že jste rádi, že přežijete. Často dostanete po první jízdě voucher na další jízdu.

  • Pavel Borský

    Kdo je nejlepší? Ten u koho mám určitou jistotu, že auto přijede celkem rychle. Nespolehlivost nových košťat je bohužel velká. Vychytaná aplikace je mi k ničemu, když potřebuju bejt třeba včas na letišti. Reálně fungujícím dispečinkem v Praze je AAA taxi a možná ještě jeden dva další. U nových jenom aplikací nemáte jistotu k kým vlastně uzavíráte smlouvu a na koho se obrátit v případě reklamace.