WebSummit je skvělý prostor pro startupy. Co přinesl nám a co může dát vám?

WebSummit je největší technologická konference v Evropě, na které se každoročně potkávají vybrané startupy a pokrokové firmy, marketéři, investoři, mentoři a další profesionálové a nadšenci, pro které je svět technologických inovací priorita. Tato akce neslouží jen jako špičková přehlídka, ale je zároveň pro účastníky velkou příležitostí.

K mezinárodní prezentaci projektů a ke zviditelnění značek, k hledání investorů, k navázání užitečných kontaktů i ke sbírání zkušeností, které jsou tzv. k nezaplacení. A taky vás může obrovsky posunout při vlastním budování startupu. Tak, jako posunula nás.

Rozhodnutí jet na akci bylo spontánní a pro nás zcela samozřejmé. Věříme si totiž a náš projekt SpaceSpy považujeme za globální a mimořádný. Vůbec jsme tedy neřešili, zda ano či ne, ale soustředili jsme se na proceduru, která byla pro nás zcela nová a neznámá. Začít jsme museli sháněním informací „jak na to,“ protože dostat se jako zatím málo známý startup na WebSummit, totiž není jen tak! Účastníky tam z mnoha zájemců vybírá přísná komise…. Upřímně řečeno, byli jsme i zdravě zvědaví, zda uspějeme.

Poslala jsem tedy přihlášku, a pak už to mělo rychlý spád: interview, technologická kontrola, dlouhé přípravy… Vybírání toho pravého týmu a teprve pak možnost vystavování. Celá akce pro nás začala někdy v květnu. Věděla jsem, že vedle autora projektu a technologické podpory (jsme přeci jen aplikace, potřebovala jsem ajťáka, který princip dobře vysvětlí) budu potřebovat taky podporu marketingovou. Zvolili jsme kolegyni z USA, která má zkušenosti s tvorbou a návštěvou takových konferencí, aby nám pomohla.

A v červnu jsme dostali ten veledůležitý první e-mail! Ano, vybrali jsme vás, můžete si zakoupit stánek a jako startup získáváte speciální cenu. Pak už to byla vlastně „maličkost“: desítky hodin práce, konzultace s IT oddělením, přípravy marketingové, logistické a finanční…

Speciální cena za jeden den vystavování a čtyři vstupy na každý den WebSummitu byla bez pár centů 2 400 eur. Celková suma nákladů se nakonec vyšplhala na cca 250 tisíc korun (připočítat se musely letenky, ubytování, příprava marketingových materiálů a řada dalšího).

Zda se nám to vyplatilo? To nejsme schopni v tuto chvíli ještě říct. Ale víme určitě, že to byla obrovsky cenná zkušenost. Vyzkoušeli jsme si totiž, jestli je o náš startup zájem a zda jsme schopni obstát na evropské či globální úrovni. A také jsme viděli zblízka konkurenci… Z mého pohledu jsme byli dobře připraveni a ostudu jsme rozhodně neudělali.

Nabitý program

Vstupenkou na WebSummit získáváte mnohé. Krátce po příjezdu vás organizátoři propojí s vaším osobním průvodcem, který vás „diriguje“, co dělat. Připravte prezentace! Přihlašte se na workshopy! Ty jsou totiž už dva týdny před akcí beznadějně obsazené. Není divu, jsou kvalitní. Jeden je maximálně pro 30 lidí a dá vám hodně.

WebSummit na mě udělal velice dobrý dojem. Program je ohromně nabitý a většina akcí či networkingů se koná především ve večerních a nočních hodinách. Začínat přitom musíte docela brzy – už v osm ráno jsme byli na místě. Takže si myslím, že někteří z účastníků si budou některé kontakty sotva pamatovat… :-)

Vystavovací stánek je poměrně jednoduchý – stojíte v řadě startupů a musíte prostě zaujmout. Ale věřte, podaří se to.

Čas je tu vzácnější komodita, než kde jinde. Jednáte s investory a potenciálními partnery. Získáte osobní 15minutový koučing s mentorem, kterého vám vyberou na míru. Posune vás třeba i o několik let. Nám v první řadě ujasnil základy: musíte jasně definovat cílovou skupinu a produkt, a to velmi úzce. Nedělejte velký marketing a nebrandujte dřív, než je nutné. Teď víme, že jsme neuměli uchopit marketing a odpovědět na otázku, co skutečně můžeme nabídnout. To se mění.

Euforie, kam se podíváš

WebSummit je akce s neuvěřitelným množstvím nadšení. Všichni, kteří se na ni objeví, startupovou scénu znají. A hlavně mají tu euforii, která je k budování nové firmy nutná. Nepotřebujete k tomu totiž jen zázemí, tvrdá a suchá fakta, ale i tenhle hnací motor. A víru, že váš startup bude tím pravým, který uspěje.

WebSummit zkrátka produkuje neuvěřitelnou pozitivní náladu. Bez ohledu na to, odkud jeho účastníci jsou. Nemusíte prolamovat ledy a i při samotném dni vystavování byli všichni lidi, na které jsme narazili, velmi otevření.

Kdy tohle skončí

A tempo neustává, ani když nasednete zpátky do letadla. Nasbírali jsme asi 400 kontaktů. Už máme první follow-upy, reakce na naši aplikaci a nabídky spolupráce. Hlásí se nám lidi především ze zahraničí a na číselné vyjádření dopadu je prostě stále brzy.

Přiletěli jsme zpátky 11. listopadu a ještě dnes probíhají rozhovory s kontakty, které jsme v Lisabonu získali. Prvních 14 dní jsme nedělali nic jiného, než to, že jsme rozesílali e-maily.

Naším cílem bylo dát o sobě vědět. Nejlépe tak, že hledáme smart money. Chceme někoho, kdo nám pomůže dostat se z lokální úrovně na tu globální. A to v oblasti jak technologické, tak marketingové. I díky WebSummitu jsme posílili spolupráci mezi Degirans a projektem SpaceSpy, který díky tomu získal víc financí.

Na základě WebSummitu jsme dostali pozvánku na sesterskou výstavu do New Orleans a do Singapuru pro příští rok. To je konference podobná WebSummitu, ale více zaměřená na investory.

Už to tedy není jen přístup: Hello, jsme tady! Ale Hello, jsme otevřeni investicím! A za to jsme moc rádi, na to se těšíme.

Diskuze k článku