Václav Štrupl s Mitonem právě spustili Bonami.cz, odpověď na Fab.com

Bonami.cz bude nabízet zpočátku desítky, později stovky a časem až tisíce u nás neznámých značek a návrhářů. A slovo design v tomto případě neznamená automaticky přepálenou cenovku, k dispozici totiž budou jak věci za tisíce, tak za pár stovek.

Obsahově a stylově jde o něco mezi Fab.com a OneKingsLane.com, což rozhodně nejsou špatné vzory. Za OneKingsLane stojí manželka Marka Pincuse, zakladatele studia Zynga (tvůrci FarmVille a spol.), a společnost již má v zádech investice za více než 100 milionů dolarů při odhadovaných tržbách za minulý rok 200 milionů. Fab je často označován za nejrychleji rostoucí e-commerce službu světa a od založení v roce 2011 prodal již 4,3 milionu produktů a získal 10 milionů uživatelů.

Aby bylo jasno, ani Bonami nemá malé ambice a není to žádný garážový projekt. V karlínských kancelářích pracuje tým o deseti lidech a peníze do projektu vložil jak Václav Štrupl, spoluzakladatel agentury H1.cz, tak společnost Miton, která rozhodně není známá tím, že by měla problémy s penězi nebo špatný nos na projekty (viz Slevomat, Heureka, Chytrý Honza a další). Už po prosincovém ohlášení služby začaly první investice do reklamy a do startu se povedlo získat přes 10 tisíc registrací.

Tomu by měl odpovídat i rychlý nástup na trh a milionové investice do marketingu. Sám Štrupl ostatně přiznává, že bez dostatečného finančního zázemí by se zřejmě do projektu nepouštěl. Jednak proto, aby nepromarnil příležitost pomalým vývojem, a také kvůli nárokům na dostatečné offline zázemí, které zahrnuje sklady, „šoupání krabic“ po Evropě, jejich následný branding a podobně. V budoucnu by také stále více zboží mělo být k dispozici skladem, což vyžaduje nemálo volných prostředků. Hodně uživatelů a velké objemy zároveň umožní dosáhnout na lepší smlouvy s dodavateli.

Do začátku jsou k dispozici kolekce od přibližně deseti designérů, celkem tedy asi stovka nejrůznějších produktů. V plánu je nicméně přidávat novou kolekci každý den, později i 100 a více nových návrhářů do měsíce, aby bylo stále co objevovat. Časem se také objeví dražší věci a větší nábytek. Trh s nábytkem, doplňky či bytovým textilem u nás představuje 30 miliard ročně, takže určitě je kam růst.

„Letos chceme dosáhnout obratu alespoň 100 milionů korun a získat stovky tisíc uživatelů. Máme na to plán a trh je velký dost. Český zákazník si zaslouží přístup k originálnějšímu zboží a dnes existují jen velmi omezené možnosti. Nezanedbatelný je ale i přínos pro designéry. Chceme je zviditelnit, chceme podpořit i české výrobce a značky a výhledově je třeba výhradně prodávat ve vlastních obrandovaných sériích. Budeme tak fungovat nejen jako obchodní, ale především marketingový kanál,“ říká Štrupl.

Ten projekt řídí, za Miton se mu věnuje zejména Michal Jirák a na chodbě jsme potkali i Jiřího Koutného z Collabimu, což může a nemusí něco znamenat.

Konkurence za hranicemi rozhodně nespí a i u nás bude záležet na tom, jak se k novému segmentu postaví slevové servery, módní outlety či úplně nové firmy. Specializace, ne zrovna nízká finanční náročnost a potřeba infrastruktury zajišťují částečnou bariéru vstupu, i tak už jsme ale několik chystaných projektů v posledních týdnech a měsících zaznamenali, takže Bonami jistě nebude poslední svého druhu. Od tradičních prodejců to ale zatím na hrozbu nevypadá a třeba taková IKEA „pružně“ oznámila spuštění e-shopu na rok 2016.

Že jde o trh víc než zajímavý dokazují i výsledky Fab.com za minulý rok, které společnost shrnula v zajímavé stostránkové prezentaci umístěné na SlideShare. Služba je výrazně mobilně orientovaná, každou minutu od založení průměrně prodala více než pět produktů a plná třetina prodejů je z mobilů (přes svátky to byla víc než polovina a 17 výrobků za minutu). Designérů má v nabídce 7500, dvě třetiny zákazníků se vracejí a firma zaměstnává 600 lidí. A tak dále, podívejte se sami…

Mimochodem, povídání Vaška Štrupla o spuštění Bonami a o začátcích nového podnikání si budete moci poslechnout už tuto neděli v rámci Startupcampu, tak si tuhle příležitost určitě nenechte ujít.