V Číně vás prostě a jednoduše okopírují. Je třeba se s tím naučit žít

Čína je zemí s ne právě nejlepší pověstí, co se týče ochrany prototypů a duševního vlastnictví. Není divu – v některých případech nemusí ani skončit kampaň na Kickstarteru a napodobeniny originálů z dílny čínských továren jsou již v prodeji. Jak se proti kopírování mohou české startupy bránit?

Yekutiel Sherman, izraelský podnikatel, strávil rok přípravou designu produktu, díky kterému chtěl zbohatnout – obalu na smartphone, ze kterého se dá poskládat selfie tyč. Pravda, ne všichni byli tím nápadem unešeni – to dokázaly i naše virály týdne. Sherman ale navrhl prototypy, zabezpečil minimální zdroje od své rodiny, nechal natočit profesionální promo video a koncem roku 2015 spustil kampaň na Kickstarteru.

Jak si všiml portál Quartz, vývoj pak nabral odlišný směr, než by si Sherman představoval. Již za několik týdnů se na AliExpress (anglická obdoba Amazonu z dílny čínské Alibaby) našlo několik podnikavců, kteří jeho produkt okopírovali a prodávali ho, často za nižší ceny, než plánoval on sám.

Případ Shemana, jak asi můžete očekávat, není vůbec ojedinělý. Odráží však novou realitu, ve které se musí startupy a podnikatelé naučit žít – téměř vše, co děláte (pokud se to týká hardwaru), od vás v Číně snadno okopírují, vyrobí za zlomek ceny a globálně bez problémů prodají. A není téměř nic, co byste s tím mohli udělat.

„Když se s lidmi bavím o Číně, otázka kopírování je na pořadu dne velmi často,“ přiznává pro TyInternety Jan Smejkal, China & APAC Community Director ve Startup Grindu. „V tento okamžik mne žádný konkrétní český produkt nenapadá, avšak věřím, že by se jich našla spousta. Je dost dobře možné, že se v diskuzi pod tímto článkem někdo ozve,“ říká dál.

Číňané by byli hloupí, kdyby své možnosti nevyužili

Proč se vůbec podobnému „kopírování“ v Číně tolik daří? Podle Smejkala je důvod jednoduchý – Čína je stále v mnoha ohledech továrnou světa a vyrobit se tam dá v podstatě cokoliv, od plastového kelímku přes iPhone až po automobily a vlaky.

„Číně se povedlo vybudovat kompletní továrenskou infrastrukturu. Jsou rychlejší, levnější a zdokonalují se každým dnem. No uznejte sami, nebyli by hloupí, kdyby toho nevyužili?“ ptá se Smejkal.

Bránit se je poměrně komplikované. I když si i v Číně můžete patentovat spoustu věcí, vymahatelnost práva není na stejné úrovni jako u nás nebo na západě. „Otázkou však je, zda tento typ ochrany může startupů vůbec pomoci, a to hlavně těm, co chtějí vyrábět kryt na telefon. Nemyslím si,“ pokračuje Smejkal s tím, že právní válka začínající firmu spíše zpomalí a finančně vyčerpá.

Užitečné tipy

Co tedy Smejkal doporučuje? „Spojit se s někým (ať už u nás, nebo v zahraničí), kdo má s byznysem a výrobou v Číně zkušenosti. Dozvíte si na co si dát pozor, jak k celé situaci přistupovat a jak řešit vzniklé problémy. Kickstarterů již proběhlo mnoho a prakticky každý den do Šen-čenu přilétají lidé se záměrem tu něco vyrábět,“ popisuje.

Zároveň doplňuje trojici užitečných zdrojů:

  • HAX (jeden z největších hardware akcelerátorů světa) a podle Smejkala jejich eventy;
  • Brinc (další hardware akcelerátor), Smejkal doporučuje hlavně jejich blog, Medium a Twitter;
  • Hardware Massive (globální platforma pro hardwarové startupy)

Obrana kvalitou

Existuje ale taky jiná forma obrany. „Pusťte se do takového byznysu, kde mimo myšlenky budete mít i jasnou konkurenční výhodu, třeba přístup k hodnotnému zdroji, exkluzivní dohody s partnery, unikátní distribuční kanály, atd.,“ radí Smejkal.

Podobně to vidí taky Tadeáš BělíkKeiretsu Forum. „Nejlepší ochranou je náročná a unikátní technologie, případně doplněná o kvalitní software, který už je přeci jen těžší okopírovat. Stejnou přidanou hodnotu pak mohou mít služby, které si spolu s produktem zákazník kupuje, protože ty se kopírují už velmi těžko,“ říká pro TyInternety.

Bělík přitom zmiňuje startup XTND vyvíjející elektricky poháněný skateboard. „Okopírovaní se snaží zamezit poměrně náročnou technologii – umístit celé zařízení do samotného prkna a to včetně baterie není snadné a taky promovat výrobu v ČR, které zaručuje vyšší výrobní standard,“ uvádí Bělík příklad z praxe.

Zároveň dodává, že potřeba je vždy znát svého zákazníka a produkt. Pokud někdo dokáže relativně stejnou věc vyrobit za setinu nákladů při stejné kvalitě, musíte se zamyslet nad USP (Unique Selling Proposition).

„Pokud je produkt technologicky náročný, tak máte pozici jednodušší. Možná si kopie vašeho výrobku kupovat lidé s nižšími příjmy v Číně a na dalších rozvojových trzích, ale vaši zákazníci budou kvalitu vyžadující Američani, Evropani a podobně. Potom se bát nemusíte,“ dodává Bělík s úsměvem na závěr.

Diskuze k článku