Uber zveřejnil svůj historicky první pitch. Tady je 6 základních rad, jak vybudovat unicorn

Uber se od svého vzniku v srpnu roku 2008 stal s valuací 68 miliard dolarů nejhodnotnějším startupem světa. I když je aktuálně hodně kritizován za svou firemní politiku vůči ženám a třeba jeho zakladatel Travis Kalanick byl sesazen z pozice výkonného ředitele (nahradit ho má Dara Khosrowshahi, ředitel Expedia), jeho příběh je inspirací pro tisíce začínajících podnikatelů.

Při příležitosti devíti let od založení platformy jeden ze spoluzakladatelů Uberu Garrett Camp publikoval historicky první pitch deck společnosti (tehdy ještě nazývané UberCab) z konce roku 2008 (v PDF zde).

Díky čemu se za necelou dekádu podařilo z Uberu udělat z firmy se třemi zaměstnanci a 15 klienty nejhodnotnější startup světa s 6 700 zaměstnanci a více než dvěma miliardami jízd? Jory MacKay, mezi jinými autor jedné z nejúspěšnějších publikací o startupech na Medium.com, pro portál Inc.com popsal šest základních důvodů úspěchu.

1. Začněte s „proč“

„Pitch deck Uberu začíná odpovědí na tu nejzákladnější otázku investorů: ‚Co je špatné na současném systému?‘ Rychlou ukázkou, jak drahý a neefektivní je systém taxíků, Uber obhajuje svůj byznys model a staví se do pozice jako životaschopné náhrady,“ píše MacKay.

V téhle situaci byste se, samozřejmě, měli také vyvarovat všeobecných a nicneříkajících frází – abyste nedopadli jak tyto startupy, u kterých ani nepochopíte, co vlastně dělají.

2. Vyřešte problém, který lidi skutečně mají

Tady MacKay cituje Paula Grahama, zakladatele Y Combinatoru, podle kterého mají úspěšné startupy společné tři věci: „Jsou něčím, co chtějí samotní zakladatelé, co oni sami dokážou vybudovat a co si jen pár ostatních uvědomí, že za to stojí.“ Uber to ve svém pitchi splňuje – řeší problém zakladatelů (třeba objednávání jízd na letiště nebo popíjení bez nutnosti řídit) a zdůrazněním svých technických zručností.

Po vyřešení problému, který lidi skutečně mají, byste se také měli zamyslet nad čtyřmi nejdůležitějšími otázkami o startupech.

3. Ukažte, že jste součástí cílového davu

„Jak nejlépe poznat svého ideálního zákazníka? Stavte pro sebe. Uber byl původně vyvinut jako nízkorozpočtová limuzínová služba, protože jeho zakladatelé utratili malé bohatství přesouváním se po New Yorku během silvestrovských oslav. Takže mohl klidně říct, že ví, na koho směrují marketing, a ukazují to i v decku. Jejich originální byznys plán počítal jen s luxusními vozy a byl založen na tvorbě ‚nejlepšího možného zákaznického zážitku‘,“ popisuje MacKay.

Na co jiného byste během svého pitche určitě neměli zapomenout? Pitchujte správně, tady je šest chyb, kterým se můžete snadno vyhnout.

4. Designujte pro lenivé

Lidi jsou podle MacKaye přirozeně leniví. „Chceme používat Netflix místo toho, abychom si zašli do Blockbusteru [americká video půjčovna – pozn. redakce] a půjčili film. Uber to věděl od prvního dne a zaměřil svůj deck na ukazování, jak jeho služba redukuje frikci uživatelů pomocí vyzvednutí na jeden klik, levnějších cen (abyste ho chtěli využívat ještě víc), GPS lokace a možnosti hodnotit řidiče na podporu výjimečné zákaznické péči.“

A jste si vůbec jisti, že chcete zakládat startup? Ty společně se Silicon Valley začínají ztrácet na atraktivitě.

5. Zužitkujte potřebu někam patřit

„Lidi touží někam patřit, a originální pitch deck Uberu ho propagoval jako prémiovou službu pouze pro členy, kdy jste potřebovali pozvánku od jiného člena, abyste ho mohli používat,“ všímá si dál MacKay.

Jak ale dále ukazuje historický vývoj platformy, je také potřeba vědět, kdy s tím přestat, abyste mohli růst dál. Podobně ale vznikal třeba Facebook – sociální síť s dvěma miliardami uživatelů byla původně určena jen pro studenty vybraných amerických univerzit.

6. Využijte FOMO

V posledním bodu se MacKay odvolává na FOMO, tedy Fear Of Missing Out – v podstatě strach z promrhání dobré šance. „Je těžké nevyužít příležitosti, ale Uber věděl, že když něco vypadá příliš dobře, aby to byla pravda, tak většinou není. Proto jejich deck obsahoval nejlepší scénář, ve kterém vede trh a získává jednu miliardu dolarů ročních tržeb společně s ‚realistickým scénářem‘ s 20 až 30 miliony dolarů ročně. Společnost loni oznámila 6,5 miliardy dolarů, takže to vypadá, že i jejich originální nejlepší scénář byl mimo (ale v dobrém),“ dodal na závěr.

Diskuze k článku