Uber v Brně podle soudu nesmí jezdit. Nejsme přeci taxislužba, brání se světový projekt

Uber_Logo_Black_Background

Na základě předběžného opatření zakázal Krajský soud v Brně služby Uberu ve městě. Podnět k němu podala společnost Lido Taxi Radio, ke které se později připojilo město Brno jako takové. Uber zatím nemá oficiální rozhodnutí, zřejmě se ale bude odvolávat.

Služba ve městě působí teprve od února. I tak ale v Brně po řidičích Uberu opravdu jdou. Kvůli kontrolám nedodržování pravidel taxislužby, jak Uber město vnímá, policie stihla už Magistrátu města předat 130 podnětů k zahájení správního řízení s řidiči.

Kvůli Uberu se před měsícem sešel náměstek pro dopravu v Brně Matěj Hollan a primátorka Prahy Adriana Krnáčová, aby vymysleli, jak službu omezit. Nejedná se podle nich o sdílenou ekonomiku, ale standardní taxislužbu, která musí dodržovat všechna pravidla. Tedy hlavně zákon o silniční dopravě. Ve schůzkách hodlali pokračovat a poslali demonstrativní dopis premiéru Bohuslavu Sobotkovi, aby se problémem začalo zabývat Ministerstvo průmyslu a obchodu.

„Zájem města je podporovat kvalitní a legální služby. Společnost Uber, její partnerské flotily i jednotliví řidiči však podnikají v rozporu s předpisy, které vědomě nerespektují. Je potřeba zdůraznit, že soud v předběžném opatření společnosti Uber nezakázal podnikání na trhu přepravy osob! Zakázal pouze podnikání způsobem, který vede k porušování zákonných pravidel. Společnost Uber se často obhajuje tím, že zákony v oblasti taxislužby jsou zastaralé. To však rozhodně nemůže být argument k jejich vědomému a systematickému porušování či obcházení,“ myslí si primátor města Petr Vokřál.

Soud teď musí vyhotovit překlad do holandštiny a ten doručit žalované společnosti se sídlem v Nizozemsku. Ode dne doručení se tímto bude muset společnost Uber řídit. A to i v případě, že bude podáno odvolání, které nemá odkladný účinek.

„Nejsme taxislužba, jsme uzavřená skupina uživatelů. Ať už jsou to řidiči, nebo cestující. Řidič, který používá platformu, přeci nemůže zastavit a svézt kohokoliv u ulice. Partnerští řidiči nemají k dispozici ani zrychlené pruhy, taxi stanoviště a podobně. Navíc většina řidičů, kteří platformu využívají, má jiný zdroj příjmů,“ vysvětluje Miroslava Jozová, tisková mluvčí Uberu.

Nicméně podle ní společnost stojí o vyjasnění zákonů. „Třeba ve Velké Británii nebo v pobaltských zemích je Uber regulovaný a definovaný v zákoně a funguje to. Jsme proto, aby byl Uber i zde nějakým způsobem regulovaný. Ale ne jako taxi – protože tato služba taxi není. Je jiná, nová, vznikla díky rozvoji digitálních technologií a i tak by se na ni mělo nahlížet,“ popisuje Jozová.

Uber působí ve více než 500 městech 80 zemí světa, v mnohých z nich ale se zákonodárci a místními samosprávami bojuje. Nejnovější zemí, která vyhlásila regulaci Uberu, se stala Itálie, kde k zákazu služby přistoupil celý stát.

V Česku jsou dostupné údaje za Prahu – využívá ho přes 10 % všech jejích obyvatel, alespoň podle čísel, které uvádí samotná firma. Počet jeho aktivních řidičů přesahuje 1100 a čas přistavení auta je pod 5 minut (údaj z února 2017).

 

Diskuze k článku