Uber je přepravní služba a měl by být podle toho regulován, rozhodl nejvyšší soud EU

Uber je přepravní služba neboli taxislužba, nikoliv digitální firma. Tak zní dlouho očekávané rozhodnutí nejvyššího soudu Evropské unie. Ve středu vynesený verdikt bude mít na fungování Uberu zásadní dopad, protože se bude muset začít řídit regulacemi jako ostatní taxislužby.

Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora je třeba na Uber pohlížet jako na jakoukoliv jinou přepravní službu, nikoliv jako na digitální online platformu, která pouze propojuje pasažéry a řidiče. Pro americkou firmu to znamená velkou soudní prohru, která ji v sérii nekončících skandálů příliš nepomůže.

Uber dosud přes mobilní aplikaci propojoval nezávislé řidiče s pasažéry, kteří si jejich vozy zavolali. Právě mimo mobilní aplikaci nebyl Uber s řidiči nikterak provázán, ale to se bude muset změnit. Také s řidiči Uberu bude muset být zacházeno více jako s běžnými taxikáři.

Na Uber čeká regulace

Nejvyšší evropský soud, proti jehož rozhodnutí se nelze odvolat, tak přináší důležité světlo do dosud vcelku nepřehledné situace na poli sdílené ekonomiky. Kolem Uberu a jeho potenciální regulace probíhala v posledních letech po celém světě velká diskuze, aktuální rozhodnutí znamená, že se bude muset moderní přepravní služba podřídit současným regulacím a nebude vytvářet nový trh mimo zavedené taxislužby.

To ostatně byl argument barcelonské taxikářské skupiny Elite Taxi, která dala Evropskému soudnímu dvoru už v roce 2014 celou věc k prošetření. Podle ní nebylo férové, že Uber nemusel ve městě dodržovat stejná pravidla, byť víceméně provozoval stejnou službu. Pochopitelně to ale zdaleka nebyl problém pouze Barcelony. Protestovalo se také v Praze a v mnoha dalších městech po celém světě.

„Ve většině zemí EU již dnes fungujeme v souladu s místními zákony jako regulovaná dopravní společnost, rozhodnutím se tedy podmínky nemění. Miliony Evropanů přitom ale stále nemohou používat aplikace, jako je naše. Jak potvrdil náš nový generální ředitel, služby, jako je Uber, je vhodné regulovat. Proto dál spolupracujeme s městy, aby spolehlivé svezení na jedno kliknutí bylo dostupné opravdu každému,“ uvedla k vyjádření tisková mluvčí Uberu Miroslava Jozová.

Do Evropy přišel Uber před pěti lety a od té doby vede souboje jak s regulátory v jednotlivých státech, tak s konkurenčními taxislužbami. V Londýně například Uber prohrál soudní spor, v němž bylo rozhodnuto, že také řidič Uberu musí projít testem anglického jazyka. V Itálii byl provoz služby dočasně pozastaven, v Dánsku po zavedení nových pravidel měl skončit Uber dobrovolně.

Uber nicméně ve většině evropských zemí nadále operuje a snaží se najít s regulátory společnou řeč. Například do Berlína či Madridu se po předchozím zákazu a následné dohodě se zákonodárci vrátil se službou UberX. V ní na rozdíl od levnější varianty UberPop musí řidič vlastnit licenci.

Po posledním rozhodnutí Evropského soudního dvora lze očekávat, že regulátoři budou na Uber ještě více tlačit. Navíc může toto rozhodnutí stanovit precedent pro další oblasti sdílené ekonomiky, kde je regulace velkým tématem.

Zdroj: NYTimes, CNBC

Diskuze k článku