Záblesk z budoucnosti: Uber kupuje od Googlu 2500 aut bez řidičů

Uber už odkrývá budoucnost spojenou s Googlem. Oznámení o plánu nakoupit dva a půl tisíce aut přišla jen deset let potom, co firma získala víc než 360milionovou finanční injekci. Většinu z toho zaplatil právě Google.

A to není všechno. Uber se hned potom stal opravdu žhavým zbožím. Dvě další firmy už oznámily, že se s Uberem domluvily na sdílení informací o provozu, které pak využijí k vylepšení algoritmů pro robotická auta. Uber chce potom, co do něj Google Ventures nasypal čtvrt miliardy, do své nové firemní flotily investovat 375 milionů dolarů. Vyhlédl si třetí generaci googlích aut GX3200. Ostré nasazení pak už závisí jenom na amerických úřadech.

Model GX3200 byl představen letos na detroitském autosalonu. Auto je plně elektrické, nemá řidiče a má vlastní bezdrátovou síť. Na jedno nabití zatím vůz dokáže ujet 750 mil nebo vydržet dva dny ve standby módu. „Dojezd na elektřinu je ohromující a představa taxíku, který neposlouchá country a nepotřebuje si pasažérům stěžovat, jak to má v životě těžký, je vážně űber,“ komentuje nová auta ve vozovém parku Autodlak

Budoucnost je tak zase o trochu blíž. V aplikaci, třeba pomocí Google Glass, si člověk objedná taxíka a za chvilku mu přijede kočár bez kočího. Uber chce první nové vozy nasadit ještě letos a do konce příštího roku by rád působil na deseti trzích.

Začíná tak naplňovat vizi Roberta Scobleho, který komentoval obří investici Google slovy: „Za pětadvacet let si nikdo nevzpomene na čtvrtmiliardovou investici, ale všichni budou objednávat taxíka pomocí brýlí. Navíc, pokud bude Uber řízený stejně jako v posledních třech letech, může z něj být firma velká jako třeba Nike nebo Apple.“

Taxík jako místo pro pitchování mizí?

Novinka se ale určitě nelíbí řidičům, kteří si v limuzínách Uberu vydělávali na živobytí. Po celém světě jich je kolem padesáti tisíc. Zároveň tím zmizí další možnost, jak může mladý statupista získat peníze pro svůj startup. Podle nedávné reportáže CNN někteří řidiči Uberu kolem San Franciska fungovali i jako lovci kontaktů a investorů.

Dává to smysl, v taxíku má řidič docela dost času na pitchování nebo získávání důvěry investorů, mentorů nebo globálních konkurentů. Pokud jezdí pravidelně do Silicon Valley, tak to jde samo.

Pro ty, kteří by to chtěli zkusit v Česku, tak prozradíme, že investoři z Credo Ventures využívají bílá audi s nápisem Tick Tack. Brněnští konzultanti Jihomoravského inovačního centra zase vsadili na služby rodinné taxislužby Josefa Wintera. Zkuste to. Třeba to klapne a uděláte štěstí jako kluci ze SlidesLive na letišti.

Obavy taxikářů i komunity ale krotí šéf firmy Travis Kalanick.  „Dotkne se to opravdu jen malé části našich řidičů, protože auta bez řidičů nejsou zatím povolena v moc státech,“ vysvětluje. Navíc kromě taxikářské divize má Uber už i divizi rozvážkovou, a tam se řidič bude hodit pořád. Google totiž zatím dodávku sám nevyloží.